Rexkanin frågor, kelkaninsmaterial?
Hej har tittat lite på rexkaniner sista tiden, planerar nämligen att skaffa en till kanin i sommar som grannkompis till min franska vädur som för tillfället är ensam här hemma. Och såklart till kelgris för mej och min familj!
Vi vill gärna ha en kanin som är kelig och gärna vill vara med, och som trivs inomhus i soffan och gärna vill bli klappad mm.
Har också läst att dom är mer allergivänliga än normalpälsade, stämmer detta? Min syster är nämligen lite känslig mot päls och vi vill ju gärna ha en kanin som vi kan ha inne utan att utlösa allergiska reaktioner!
Och hur stora blir rexkaniner? Är det någon som har en bild på någon tillsammans med en människa så man kan få en uppfattning?(:
Vill gärna höra både positiva och negativa upplevelser och gärna ärliga svar om själva rasens humör temperament mm, för vill ju gärna hitta en så kelvänlig kanin som möjligt!
Tack och hej!
Nej, dom är inte allergivänliga, jag tycker de är värre med pälsen än normalhåriga då pälsen är kort och det fastnar väldigt lätt i näsan
Hur stora dom blir beror helt på föräldrarna, min standardrex är ganska liten på ca 2,8 kg medan det finns andra på ca 4 kg, och där är storleken väldigt varierande
Jag tycker att rexar är kelgrisar maximum, aldrig mött så kelig kanin förut. Men min rex blev revirbenägen och skvätte en hel del när han blev könsmogen och därför kastrerade vi honom och allt blev mycket bättre och hyperaktiviteten minskade. Han började även fälla väldigt konstigt men nu känns det som att det jämnar ut sig och det är mer säsongmässigt.
Jag älskar keligheten, busigheten och charmen i rexar, de liksom överskrider det här med att han är lite revirbenägen osv.
Men eftersom min kanin är det fortfarande lite efter kastrering, tycker jag att du bör gå till en uppfödare och liksom hälsa på både mamman och pappan innan du köper kaninen, se om man kan röra runt i buren typ vid toan osv. (En risk men helt värt för att få rätt ninis!)
Lycka till!
//Joanna
Jag har liten rex som ligger kring 2 kg och de är inga kelgrisar direkt. Finns alldeles för mycket energi i de små liven för att kunna sitta stilla en längre stund. I övrigt är liten rex en fantastisk ras som har både rexpäls och ett litet format (själv är jag inget fan av fyrakilosklumpar till kaniner).
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Okej tack för svaren!🙂 Ska försöka hitta någon rexuppfödare i närheten som jag kan hälsa på, såjag får träffa en på riktigt innan jag bestämmer mej för nåt!
Detta är jumjum, fyra kilo kärlek!
Han blir 2 år nu i april och kommer från Bregårdens Kaniner i Karlstad.
När han var liten var han väääldigt busig och energisk, han tyckte om att kela och gosa men att jucka och skvätta på mig var ändå favorit sysselsättningen, så därför kastrerades han när han var 8 månader, och hur nervös och orolig jag än vad ångrar jag det inte. För nu har jag världens kelgris, en riktigt knähund! Han ska sitta och vara med hela tiden, följer efter mig vart jag än går och kommer när jag ropar.
nackdel med kastrering: De fäller konstant, men det är ingen anledning till att inte göra det. Kastrera alltid djur som inte ska avlas på.
Minskar risken för tesikelcancer och kaninen mår bättre och blir lugnare. Jum har fällt som en tok sedan kastreringen, tyvärr. Men det kommer i perioder med värre och bättre.
Tror de flesta håller med om att rex är en väldigt envis ras, och jag tycker det är bra. För det visar att dem har vilja och karaktär. Han gör ingenting han inte vill. Brukar hoppa med honom i lättklass, och det går ju bra när han vill. Men vill han inte, nej då sitter han o tjurar tills vi går av banan ;)
Nackdelen med rexar är att dem har mycket känsliga tassar, och det har tyvärr vi drabbats av.
Jag smörjer tassarna varje dag för att dem inte ska bli torra och spricka, och för att han inte ska tappa mer päls har jag madrass som underlag, matta som skydd och sedan spån över och en riktigt tjockt lager med halm. Han bor inomhus, så ja det blir lite skräpigt.
Men det är helt underbart att ha en rex inomhus, kanin över huvudtaget. Man får riktigt bra kontakt med dem och kan umgås hela tiden.
Allergivänlig? nej. Jag misstänker att jag börjar på att bli allergisk. Men tur att det finns nässpray :) Skulle aldrig sälja mina djur, och har ingen möjlighet att ha dem ute heller just nu.
En gång rex - alltid rex!
Här hittar du vad lite fler personer har skrivit om rexkaninen.
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_