Beteendeförändring kanin
För ca en månads sen var vi tvungna att avliva vår äldsta kanin. Hon var då åtta år . Hon fick en stroke och hos veterinären upptäcktes ett hål i hjärtat. Ensam kvar blev hennes dotter fyra år. Hon har alltid varit jättekelig, aldrig bitit på sladdar och rumsren. Helt plötsligt har hennes beteende förändrats. Hon flyger på när man håller på i hennes bur.Om hon sitter i famnen och kelar biter hon plötsligt - hårt så det går hål. Hon biter och river i allt. ( hennes bur står öppen så hon lever fritt i rummet) man känner verkligen att hon är jätte irriterad. Hon är undersökt av veterinär och inget fysiskt fel hittades. Någon som har något tips? på hur man ska få henne harmonisk igen?
Jag skulle kastrerat henne & skaffat henne en burkamrat(som passar ihop med henne)
Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU
Jag har funderat på det men tror du man måste kastrera kan det inte fungera med en annan hona?
#2 ja det kan funka med en annan hona
Jag har en kanin tjej som är ca 1 år och hon är ungefär likadan i beteendet som din. Hon blev sådan efter ett halvår, antagligen pga alla hennes hormoner. Innan hon blev sån kunde jag låta henne träffa andra kaniner och det gick hur bra som helst. Men nu efter att hon bytt humör går det absolut inte och hon blir aggressiv bara hon ser en annan kanin, tyvärr..
Jag har bestämt mig för att kastrera min, men jag tycker absolut du kan försöka sätta ihop henne med en annan innan du skulle kastrera henne. Ta det bara lugnt och försiktigt, det brukar vara lite små bråk i början. Men du märker antagligen snart om det går helt åt pipan.
Hoppas det löser sig med henne! 🙂
Kanske hon känner sig ledsen och ensam? Jag skulle också pröva med att sätta ihop henne med en annan kanin som burkompis som #1 #3 och #4 säger.
Håller tummarna för att hon ska må bättre!🙂
Vänliga hälsningar Ellen