Tänka på inför kull?
Hej!
Nu har vi planerat noggrant för en kommande kull. Ungarnas födsel beräknas runt v. 14. Vi har läst på och läst på och är väl förberedda. Nu undrar jag om ni har några tips? till mig? Är det något speciellt man ska tänka på eller att fixa? Ni får gärna berätta hur det gick med kullen och hur det gick med "fixet" osv. Älskar ju kaninbebisar!😍
Snälla, börja inte diskutera en massa utan håll er till detta ämnet, tack!
Vänliga hälsningar Ellen 

Har en liten fundering. Hur är det med salt? Jag har hört att en kaninmamma har behov av salt, men jag vet inte riktigt om det stämmer? Vad har ni för åsikter om det, och vad för salt i så fall? 🙂
Vänliga hälsningar Ellen 

Jag har aldrig gett något extra salt till mina kaninmammor. Har du ett bra foder så behöver du inte ge något extra. :)
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Det är svårt att på rak arm komma med tips?, så det är nog bättre att du frågar om det är något speciellt du undrar över! 🙂
Kul med bebbar iallafall!
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#2 Jag ger mina kaniner säd, en slags havre. Är de ett bra foder? Eller har du något annat att rekommendera?🙂
#3 Ja, det är ju det. Jättekul, är dessutom första kullen som jag (och våra kaniner) är med om!😃
Vänliga hälsningar Ellen 

#4 Vi är många här som haft massvis med kullar, så det är bara fråga på om det är något du undrar! 😃
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#5 Jätte bra!👍
Vänliga hälsningar Ellen 

Vi ska också få vår första kull nu om ca 1 vecka och undrar när man måsta sära på hanarna? Vi ska få en kull med BJ ungar och kullen kommer nog att ligga på ca 4-5 ungar eftersom att mamman inte är så jätte tjock.. Har också märkt att vår hona har börjat "vakta" mig när jag är i hennes bur. ( vi har en Hage kopplad till buren som man kan vara i) alltså hon hoppar runt mig om och om igen och så fort någon fågel eller annat kommer i närheten så stampar hon för fulla muggar. Kan det vara något extra tecken på dräktighet eller? Hon är inte grinig eller så bara vaktar och är lite mer "rädd" av sig (kommer inte fram och gosar lika ofta) hon har inte gjort något speciellt bo heller. Är det dåligt?
#7 Du får sära på hanarna när dom blivit könsmogna, dvs. 10-12 veckor ungefär, gärna lite innan, ifall. (Vissa kaniner blir könsmogna tidigare än andra).
Säkert ett tecken. Lika dant med min hona, att hon vaktar och inte kommer fram så mycket. Det kan nog bli några ungar! ;)
Vissa kaniner bygger sitt bo precis när dom blivit dräktiga, vissa en vecka innan och andra någon timme innan födsel. Olika från individ till individ när dom boar. Att hon inte byggt något bo än betyder kanske inte att hon inte kommer bygga något. Men det är bra om hon har ett bo eller någon bolåda. :)
Vänliga hälsningar Ellen