Mager kanin, hjälp?
Hej! Min dvärgvädursblandning Ella har blivit jättemager hastigt. Jag parade henne för 17dagar sedan, vet dock inte om hon är dräktig. Men kan det vara för att hon är dräktig samband med kyla (hon bor ute i en bod utan värme) som kan ha gjort att hon tappat vikt? Men jag tog in henne i vårat hus i dag så att hon inte får vara ute i kylan. Hon är 3,5år och har haft kullar förut, men då bott inne. Hon får hö, lite pellets och grönsaker ibland. Inga problem med tänder eller avföring. Har ej varit ute så hon borde inte ha mask. Kan jag ge henne något så hon får upp vikten? Mvh Orolig matte :(
Kolla in min hemsida :)
Kände nyss på hennes mage och hon har ett par ungar. Hur kan jag få upp hennes vikt? Om hon är för mager så får hon väll svårare att föda ungarna och mata dem. Är beredd att flaskmata ungarna om dem inte kan dia. Finns det någon proteinrik ersättning eller något man kan ge en vuxen kanin? Det är ungefär 15dagar kvar till födsel, så hon har väll lite tid på sig att hulla upp. När jag parade henne var hon i bra form :(
Jag skulle först stödmata, om hon fortfarande är smal tycker jag du ska åka in till veterinären.
Har hon förändrad aptit? är nog inte helt ovanligt kanske under havandeskap.. Mina honor äter dock som hästar fram till födsel o därefter.
Ge henne lite extra smaskigt/energirikt- morot, äpple, banan, aprikosbit ( ej för mkt), havre, solrosfrön/hampafrö. Det är ju eg först under digivning man brukar öka fodergivan men du bör nog öka redan nu om hon verkar mager Lycka till 😃
Nej hon har ätit som vanligt… Ska köpa lite frön och frukt idag! Så testar jag det några dagar, annars får jag åka till veterinären. Hon är fortfarande pigg som vanligt. Skriver om hon mår bättre om några dagar eller om hon blir sämre.
Jag kan meddela att min tjeja mår bra och har gott upp i vikt!