Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 638 ggr
Pashmak
0

Vart hittar jag mindre bur?

Hej Jag har en kanin som är lös i lägenheten. Han är alltså ALDRIG instängd i buren. De senaste 5 1/2 åren har han haft en bur på 120cm som är så pass hög att han även har en hylla i buren. Han är dock nästan aldrig i buren förut när han äter eller går på lådan. Jag tänkte därför byta ut buren då den tar mycket plats till en mindre bur. Jag hade tänkt mig under 100cm. Men det verkar svårt att få tag på. Och ja, jag är medveten om att det finns lag på burstorlekar men eftersom han nästan aldrig är i buren måste det väl vara okej. Så vart hittar jag en mindre bur ca 80-95 cm?

[neptunens]
2

Blocket är alltid fullt av minisize-burar, men ska kaninen bara använda den som toalett så kan du ju köpa en plastback i valfri storlek på ikea typ. Såna där låder som man har under sängen borde ju funka ypperligt.

[AnimalLover1]
0

En marsvinsbur är ju mindre än en kaninbur, det kanske inte ens finns så små kaninburar? Så du kan ja ha en marsvinsbur, bara att liksom ha maten, vattnet och toan i :)

IdaL
2

Varför inte ta bort buren helt? :) Gör ett litet kryp in i ett hörn och kanske en toalåda med höhäck över? :)

pernillaoscarsson
0

Tycker precis som föregående att det verkar smått meningslöst med en bur ifall han går fritt i lägenheten och sällan är i den buren han har nu. Varför vill du ha en bur? Som andra sagt, gör en plats i lägenheten som kommer vara kaninens. Köp/bygg ett lite större hus kanske som kaninen kan krypa in i då den vill och sedan en mat och toaplats. Ifall det inte finns anledning till bur och du inte har någon vidare plats för det så känns det meningslöst för dig att slänga ut pengar på en när kaninen nog förmodligen nöjer sig bra utan ;)

Pashmak
0

Anledningen till att jag vill ha en bur är att min kanin har en tendens att stöka ner när han äter. Hur löser man matsituationen? Blir det inte massa hö överallt?

Melao
0

#5 Köp en plastlåda med högre kant än en vanlig toalåda. Jag har en från Rusta som är ca 60*40*15cm, men man kan ju hitta ännu högre om man vill.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

fossingen
0

Du stänger inte in honom om du far bort då?

Pashmak
1

#7 han är aldrig instängd hemma. Om jag skulle vara borta så pass länge att han inte kan vara själv och måste lämnas till kaninvakt har jag ju alltid 120cm buren som jag kan ta med mig.

farvendal
0

Var bor du? Jag har en på ca 80x50 cm. Annars brukar blocket krylla av "kaninburar".

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Pashmak
0

#Jag bor i Västerås.

Pashmak
0

Denna borde väl funka?   ->   http://vetzoo.se/smadjursburar

storlek small. Den är 80x44x43

Det känns som om jag måste ha bur för att han vägrar äta hö som ramlat ner på burgolvet. Han äter bara från sin höhäck. Han har en i plast som jag har på utsidan av buren.

Algotgardens
1

Tycker att det är skönt att ha en bur som de kan hoppa in i, så man kan ha en höhäck och en vattenflaska (jag tenderar nämligen att trampa i vattenskålar).

pernillaoscarsson
0

Du kan ju köpa en sådan där höhäck som liknar en sådan man har i hjorthagar. Smidigt ifall man inte har galler ;) Annars kan du ju spika i två öglor i väggen och hänga en vanlig höhäck där? Ha en dörrmatta under så håller sig höet på den istället för att kasa runder överallt ;)