nybörjare med frågor
Jag har några frågor som ni får mer än gärna svara på. Länka också trådar som en nybörjare bör läsa.
Hur säkrar jag sladdarna så att kaninen inte kan gnaga sönder dem?
Kan en dvärgvädur funka med en medelstor huskatt? Ibland glömmer jag att låsa dörren och då jagar han mina hamstrar. Kommer det bli likadant om jag tar hem en kanin som får springa fritt?
Vad är bästa kaninmaten?
Vad finns det för skillnader på hanar och honor?
Hur aktiverar jag en kanin så att den inte blir för fet?
Jag bor väldigt nära en skog. Vilka växter kan jag plocka för kaninen och vilka är giftiga?
Vilken ras? är lugnast och tamast?
Hur märker jag om säljaren inte är seriös?
Japp katten kommer att gå på kaninen också:/
Gud vad bra jag stavar…
1. Kan jag tyvärr inte svara på. 2. Chansen finns att katten kan attackera kaninen, katter är rovdjur och kaniner bytesdjur. Men om du lägger energi på det så brukar man kunna vänja katten och kaninen vid varandra. Mer information om det kan du säkert hitta på nätet. 3. Hö ska utgöra 80% av kaninens dagliga kost, pellets kan man ge i lagom mängd som tillskott varje dag. Har man däremot ett bra hö så är det inte nödvändigt. Ett foder som jag kan rekommendera för sällskapskaniner är Cuni Complete och Cuni Natur. Frukt, grönsaker och annat som naturen har att erbjuda kan du servera i rimlig mängd några gånger i veckan. 4. Finns både för och nackdelar, men av egba erfarenheter så brukar hanar överlag vara tamare och mer sällskapssjuka. Men de kan och vara skvättiga och överkåta, detta kan dock försvinna vid kastrering. Honor kan också vara helt underbara och mysiga, men vid brunst kan de vara retliga och det är större risk att hon blir revirbenägen än hanar. Detta kan också försvinna vid kastrering. 5. Skutta lös inomhus, selpromenader, skutta i Hage, hoppning, klickertäning… ja det finns massor! 6. Finns många alternativ, prova att googla! Det brukar finnas många sidor med vad kaninen kan och inte kan äta. 7. Jag rekommenderar lejonhuvad dvärgvädur, dvärgvädur och holländsk kanin. 8. Massavlar, dålig skötsel, lite kunskap om kaniner och Avel, säljer kaniner med sjukdomar/defekter (tex. Bettfel), avlar på kaniner som bär/har ärftliga sjukdomar och defekter. Listan kan göras lång!
Hälsningar Amanda och kaninerna
Hur säkrar jag sladdarna så att kaninen inte kan gnaga sönder dem?
Det finns speciella sladdskydd man kan köpa. Jag har dock bara tejpat fast dem längst väggen och dem är helt orörda :)
Kan en dvärgvädur funka med en medelstor huskatt? Ibland glömmer jag att låsa dörren och då jagar han mina hamstrar. Kommer det bli likadant om jag tar hem en kanin som får springa fritt?
Ja det kan funka, beror på både katten och kaniner, om det är utekatt kan det vara mindre chans att dem funkar ihop.
Vad är bästa kaninmaten?
jag använder cuni complete och selective, tycker båda är superbra men kommer endas använda cuni complete i framtiden.
Vad finns det för skillnader på hanar och honor?
honor brunstar vilket gör så dem kan bli tjuriga och rädda av sig under brunstveckorna
hanar kan bli väldigt "kära" i allt och alla om man ej kastrerar dem och dem flesta hanar gillar att kissa och bajsa i sängar/soffor innan kastrering men visst kan honor också kissa i sängar/soffor men det är mindre fall enligt mig.
Hur aktiverar jag en kanin så att den inte blir för fet?
man kan hoppträna kaninen eller bara låta den springa fritt och om du ger rätt mängd mat så brukar dem inte bli överviktiga.
Vilken ras är lugnast och tamast?
Många rekommenderar dvärgvädurar men jag har endast haft dåliga erfarenheter av dem, då dem flesta varit otroligt vilda och inte speciellt tillgivna. Jag rekommenderar lejonhuvadkanin eller en teddy :)