Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 589 ggr
[Hallons]
5

prutning på kanin/ungar

Funderar tråd från min sida 😃

Mailade lite igår med en som ville köpa en kaninunge i en kommande kull av mig. Men när vi började prata om priset ville ständigt köparen få kaninen billigare på olika sätt. Tillslut fick jag sätta ner foten och be personen höra av sig igen när den kan erbjuda ett bra hem för kaninen och betala det pris som jag satt.

Händer detta ofta er uppfödare? Hur tänker folk egentligen. Kaniner är djur och borde kosta så mycket mer än bara ett par hundralappar… hade kaniner kostat mer, tror jag att folk inte bara tagit kullar hit och dit… vilket skulle leda till att fler kaniner får hem.. eller? 

Att säga "kan jag få kaninen för 400kr istället om du får kanin leksaker av mig?" är inte ok!

Däremot om uppfödaren kommit överens med köparen om att exempelvis köparen får kaninen lite billigare mot ex, en PARNING i framtiden. Det tycker jag är ok.

Men ärligt talat-pruta-på djur? 😕

Roshallon
1

Så länge det finns oseriöst folk som föder upp kull efter kull och säljer ungarna för 50-100 kr st så kommer ev. (oseriösa) köpare ha den siffran i bakhuvudet när de kikar runt på övriga annonser. "Om dom *här* kaninerna bara kostar 50:- så kan väl dom *där* inte vara värda att betala 400:- för?" Lite så känner jag att det är, tyvärr. Billigast går först. :/ Pruta kan man göra på begagnade möbler, bilar och andra ting, men djur? Nej aldrig.

IdaL
0

Tack och lov inte varit med om det direkt.
Har fått ett mejl där jag bara svarade att kaninerna säljs för den summan som står för att kunna eliminera oseriösa köpare. Vilket personen aldrig svarade på.

[Hallons]
0

#2 vad skönt för dig! Första gången för mig.

Facie
1

Köpte min sällskapskanin (endast med härstamningsbevis) för nästan 900kr och tvekade inte en sekund. Han kommer trots allt (förhoppningsvis) vara med mig under många år och då är inte de ett pris att diskutera i mina ögon. Plus att kan du inte ens köpa en kanin för 400, hur ska du då ha råd med leksaker, strö etc.

Pretty wise //

[neptunens]
4

Folk som försöker pruta får inte ens ett svar utav mig, såna pinsamma beteenden har jag inte tid med. Är de intresserad utav att få tag på en kanin så billigt som möjligt finns det tusentals hoppsansvejsans kullar på blocket.

[Hallons]
1

#5 om man ändå kunde vara så cool som du :) du reagerar mycket bra. Ska ta åt mig av det du skrev! :)

Algotgardens
1

Mina ungar kostar 400kr, inte ett öre mindre. Försöker någon med ens en antydning till prutning så får de inte köpa av mig, någonsin. Det tyder på att de inte förstår att det faktiskt är ett liv som de ska ha hand om, ett liv som är ovärderligt.

[neptunens]
0

#6, Haha! Gulledu! 😉

RebeccaG
1

Jag brukar drämma igen luren i örat på folk som fjantar sig. Vare detta att pruta eller löjla sig. 

Har jag satt ett pris gäller detta, det går inte att pruta en krona. 

"Men om jag inte vill ha kaninen tatuerad då?"
"Spelar ingen roll, den ska tatueras, stamtavledjur eller ej, det är för att den ska kunna spåras till mig, det har du som köpare ingenting att säga till om. Passar inte detta så köp en annan kanin." Så tar samtalet snabbt slut😉

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube