Hur tänker vissa?
Brukar vara inne på blocket och kolla burar och förundras hela tiden över hur människor tänker. Nog att det finns dem som inte vet om att det finns lag på hur stor bur en kanin minst ska ha. Men alltså.. vissa burar kan ju vem som helst se med blotta ögat att den för helt fel! I vissa fall är nästan kaninen större än själva buren, i andra fall så kör de på trekantsburar där kaninen med nöd och näppe kan stå på baktassarna i mitten av buren. Somliga har bara vanligt hönsnät som galler och andra har inte ens tak på buren?
Kan inte låta bli att tänka på alla stackars kaniner som sitter där i trädgårdarna utan tillräckligt skydd från vind, regn, kyla och rovdjur. Eller kaniner som glöms bort och får spendera sina långa dagar i alldeles för små burar. Kaniner som aldrig får chansen att sträcka ut sig så som en kanin borde få göra!
Hur kan man med gott samvete låta sin kanin bo så?
Exempel på två burar jag hittat på senaste tiden i Halland är en trekantsbur på ben. Ena yttersidan har tak/väggar, resten är bara hönsnät. Måtten kan långt ifrån vara ok i jämförelse med kaninen som sitter i buren. Vad denna kanin tycker om regn det vet jag inte, men ifall detta har varit denna kanins permanenta hem året om så blir jag lack. Det enda skyddet mot regn, snö, vind och kyla är det lilla boet i ena sidan. Om den inte gillar att bli blöt så kan inte kaninen haft det kul :(
Det andra exemplet är en tvåvåningsbur där höjden på bottenvåningen är högre än ovanvåningen men ändå så låg att vattenflaskorna på insidan hänger på snedden. Och det är inga jättestora flaskor!
Jag blir så less!!!
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Det är nog en kombination mellan idioti samt okunnighet.
Folk skaffar djur utan att tänka på vad som behövs eller vad djuret i fråga behöver. Det är inte bara kaniner detta gäller.
Många av fallen går även in då mamma eller pappa utgår på vad dom fick göra när dom var mindre, på tiden då det var okej att stänga in större djur på mindre ytor.
Kaniner har ju även fungerat som föda en gång i tiden och då höll man sin mat på minsta möjliga yta för att resurserna var så dåliga. Jag tror mycket ligger kvar av sådan djurhållning och så länge det finns människor som överför det de fick lära sig som barn så kommer nya människor tro att det är okej. Samma sak kan man se hos katter som arbetat som skadedjursutrotare på många gårdar. De gick okastrerade, de som inte fick tillräckligt med föda svalt ihjäl eller blev bortjagade av andra katter och denna mentalitet ligger också kvar och blockerar folk till att tänka lite på djuren det faktiskt handlar om..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Som #1 säger så gäller det inte bara kaniner. I höstas då jag praoade på djuraffär fick vi in två marsvin på inackordering. De stackars små djuren hade ett trasigt galler som dessutom inte satt fast, hur lätt som helst att skada sig på. På botten hade de tidningspapper och dess klor var alldeles för långa.
Dessvärre finns det folk som aldrig lär sig, oavsett vilka lagar och regler som införs, eller de som skaffar djur utan att veta vad som är fram och bak på dem… Ja, visst blir man less.
Håller helt med. Kaninerna måste ha utrymme och tak över huvudet.
Jag har höns nät. Men det är väldigt liten del av buren. Jag själv har inte byggt buren. Utan det var min pappa. Men den står på höga ben så inget rovdjur kan nå kaninen. Och det är nästan omöjligt att det blåser in regn. För det andra så har vi inte hittat något hårt galler som vi har på en av burarna. Men det är bara att fortsätta leta. Men alla har en sov bur och tak över huvudet.🙂
Vad är det för fel på hönsnäs? O.o
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
#5 Det är lätt för kaninerna (och därigenom även rovdjur) att bita sig igenom nätet. Har man hönsnät följer man med andra ord inte jordbruksverkets föreskrifter:
"5 § Ett förvaringsutrymme ska vara rymningssäkert. Mellanrum i galler, nät och andra anordningar ska vara konstruerade och anpassade till djuren så att de inte kan tränga sig ut eller fastna. Material och infästningar i galler, nät och andra anordningar ska vara anpassade till förvaringsutrymmets storlek och till djurens storlek, styrka och eventuella gnagbenägenhet."
http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/1242046835238/DFS_2005-08.pdf