Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 351 ggr
EmelieSofia
0

Ska jag sära på dem?

Jag ska para en av mina honor. Hon bor ihop med 3 andra honor i en 15m2 stor Hage. De har alltid bott tillsammans. Är det bäst att låta henne ha en egen bur eller bör hon bo kvar? När ska jag flytta på henne i så fall?

Henni-Chan
0

Jag personligen har aldrig haft honor tillsammans när någon av de ska få kull. Men vet uppfödare som har sagt att det gått bra och att de andra honorna har accepterat ungarna. Men jag har också hört historier om att när ungarna vandrar ut ur boet så är vissa honor inte så förtjusta i det.

Jag skulle känna av själv och du känner ju ändå dina honor bäst. Vad tror du är det lönt att testa?

Annars tycker jag att du kan flytta henne till en egen bur när iaf halva tiden har gått Skämtar

Hendrike "Pinkku" Palm 

~ Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

goldcool
0

Du har ändå tänkt flytta henne inför födseln så småningom eller? =) Honor får ändrat temperament, nästan uteslutande alla, när de blir dräktiga. Så jag hade lätt flyttat på henne om det var jag. 

Jag kan nästan lova 100 att efter parningen så kommer hon "stinka" av hanens doft, vilket de andra honorna kommer att känna av väldigt mycket och då är det risk för att de i sin tur blir tjuriga. =) Kaninens främsta sinne är lukten, och de kan gå i gång rätt så bra när de vardagliga rutinerna ändras och det plötsligt luktar helt annorlunda hos en grupp honor som alltid bott ihop…

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning