Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 769 ggr
Facie
0

En till eller inte?

Hej!

Jag har en liten dvv hane hemma, han springer fritt flera timmar om dagen och verkar ha det jättebra hittils.

Från början var vi helt intsällda på att skaffa en dvv hona unge när vi kasterat honom men nu har vi blivit lite mer osäkra. Han har en bur på 150x75 och den känns lite liten för två kaniner tänker jag.
Sen är det så mycket jobb med en kanin redan och då lär det ju bli ännu mer med två.

Men till det viktigaste: för hans skull, är det bäst med en hona som kompis eller inte? Tror ni han känner sig ensam att endast ha människor som sällskap?

Pretty wise //

Fridaaaa
2

Jag tycker personligen inte det är direkt mer jobb med en kanin som med två om de bor i samma bur.
Jag hade två kaniner i en 150x60 bur, det gick bra, men ja jag kände att det var i minsta laget men de var mycket i huset och skuttade. Sedan satte jag ihop två 120burar istället, kanske du kan göra liknande eller tillkoppla en Hage?

Vad som är bäst för honom eller inte, det är svårt att svara på. Vissa kaniner uppskattar sällskap, andra inte. Många brukar dock göra det, antingen i bur bredvid eller då i samma bur.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Facie
0

Okej, för de är främst mycket jobb med att hålla koll på honom och kan tänka mig att det blir mycket att försöka hålla koll på två stycken då.

Buren vi har nu är så stor som vi får plats med, vi har tyvärr ingen möjlighet att ha en större bur i lägenheten vi har för tillfället.

I framtiden kommer han alltid få gå lös på ett område på ca 8-9 kvm även när vi inte är hemma, men vi kommer "låsa in" honom i hans mjuk bur på när vi sover för att undvika trycksår.

Kan verkligen inte bestämma mig vad jag borde göra..  Är så rädd att de inte skulle funka tillsammans!

Pretty wise //

Mickis1994
1

En kastrerad hane med en hona är det optimala paret brukar man säga. Så chansen är väldigt stor att de ska fungera ihop.

Tror absolut det kan vara en trevlig lösning för er att skaffa en till så de kan pyssla om varandra. Extra jobb med fler kaniner är marginellt, speciellt om de ska bo i samma bur. Den buren du har nu bör fungera för två dvärgkaniner. 🙂

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

farvendal
0

Det ska nog fungera med två dvv av lagom storlek i den buren. Inte i största laget direkt men helt okej. Jag instämmer med att det inte är så mycket mer jobb med två kaniner ån med en, när de bor i samma bur. Försök att kaninsäkra hemmet så mycket som möjligt eller begränsa deras fria yta, så behöver du inte känna behovet att ha koll på dem hela tiden.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

IdaL
0

Om du bestämmer dig för att köpa en hona till honom så försök hitta en hona nära så kanske du och säljaren kan komma överens om att du kan få ha på prov så att det vet att det fungerar. Så slipper du fundera på vad du gör om det nu mot förmodan inte skulle fungera menar jag :)

Facie
1

Tack för alla bra svar! :)

Det lutar nog åt att skaffa en till nu igen, tycker det är synd att han ska vara ensam när vi jobbar/går i skolan.

Hela hemmet är kaninsäkrat men vår lille är inte rumsren så woops hoppar han upp i soffan och kissar. Vi har gjort en avgränsad yta på ca 10 kvm han skuttar runt på dagarna.

Tänkte faktiskt köpa en hona från samma uppfödare (som förhoppningsvis har överseende med om det inte skulle funka), en liten kaninunge tänkte vi då vi har hört att det är lättast och para ihop :)

Hur långt efter kasteringen skulle ni säga att han var redo för en "nykomling"?

Pretty wise //

farvendal
0

Vänta i en månad ca. 4-5 veckor brukar rekommenderas. Jag själv hade nog inte satt in en 8 veckors unge hos en vuxen kanin. Blir det bråk är ungen chanslös.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Facie
0

#7 Är det så alltså? Det var nämligen så uppfödaren rekommendera mig att göra, hur gammal anser du att honan borde vara?

Pretty wise //

Fridaaaa
0

Säger som #7. Jag rekommenderar minst 3-4 månader eller äldre hona. Och då ser man hur honan är vid brunst och så också.

Facie
0

#9 Hur får man lättast tag i en så "gammal" hona? Jag vill ha en hona med friska föräldrar så hon bör komma från en uppfödare eller liknande.

Pretty wise //

Fridaaaa
0

#10 Beror lite på vart man bor men tja sett många lite "äldre"  som säljes, en del som ursprungligen är från uppfödare, en del från djuraffärer.

Facie
0

#11 Får kämpa lite mer helt enkelt! :)

Pretty wise //

Fridaaaa
0

#12 🙂

Delilah81
0

Jag har alla mina kaniner i par, och de har stor glädje av varandra.

Det är två kullsystrar, 5,5 mån gamla. 

En hona 5,5 mån gammal och en hona 4 mån gammal.  Satte ihop dem när de var 13 respektive 8 veckor gamla, och det har gått jättebra.

En hona 5,5 mån gammal och en kastrerad hane, 3 år gammal. De har bråkat lite ibland, men i vardagen går det bra.

Facie
0

Hur gammal var honan när du satte ihop henne med hanen?

Pretty wise //

Facie
0

Kan tillägga att min kanin kommer vara ca 4 månader när han kasteras, går fortfarande inte en unge till honom?

Pretty wise //

Delilah81
0

#15 Hon var 3,5 månader.

Facie
0

#17 Då var hon också lite äldre med andra ord..

Pretty wise //

Delilah81
0

Ja, hon var 9 veckor när vi fick hem henne, och hon bodde ensam den första månaden.

Men det är nog inte särskilt svårt att få tag på lite "äldre" ungar.

Delilah81
0

Jag hade nog i din sits köpt en unge redan nu, och haft i en bur bredvid.  Sen när hanen är kastrerad och det gått 4-5 veckor, så hade jag släppt ihop dem.  Då är ungen äldre också.

[Hallons]
1

Som #1 säger är det knappt någon skillnad mellan en kanin i en bur eller två. Som sagt, en kastrerad hane tillsammans med en hona brukar funka fint. Det har det gjort för mina kaniner. Köp en större bur eller ha en Hage som du ringar in buren med så att kaninerna kan springa lösa där kan vara en lösning. Lycka till!

Facie
0

Problemet är att jag bor i en stor etta och vi har inte möjlighet att ha en större bur. Men vår kanin får hoppa ut och springa runt på en yta på ca 10 kvm under hela dagarna, låser endast in honom på natten. 
Det har varit ultimat att ha två burar men det går som sagt inte, får helt enkelt leta runt. Kanske finns några omplaceringar som kan fungera.

Pretty wise //

[neptunens]
3

Jag hade inte köpt en unge, utan en äldre hona. Då vet man säkert hur kaninen beter sig vid brunst och man slipper tonårsperioden som kan stöka till även de mest stabila "kärlekspar". 🙂

Facie
0

Det får bli så helt enkelt! Dock känns de mycket svårare som sagt..

Pretty wise //

IdaL
0

Hör runt med olika uppfödare :) Ofta kan dom sitta på ungdjur som dom inte riktigt bestämt sig för om dom ska sparas eller säljas. Dyker rätt hem upp så är dom ofta villiga att släppa någon. :)

Facie
0

#25 Jag hoppas verkligen det för jag vill helst köpa från en uppfödare så jag vet att allt står rätt till! Får lägga upp en tråd här när det blir dags och hoppas att någon hör av sig ;)

Pretty wise //