Fått se ungarna födas! :)
Det är första gången för mig :) Jag har ju haft kullar, men kaninerna brukar ju välja att föda på natten.
Idag gick jag ut i stallet för att mocka, hade kollat bolådorna på morronen och var lite besviken på att det ännu inte fanns något bo påbörjat. Men nu skulle jag bara mocka. Fast det var väldigt lugnt i kolonin.. såg ut över kaninboxen, de flesta låg och vilade och några satt och åt hö. Inga tillsammans, vilket är lite ovanligt. Och den dräktiga honan syntes inte..
Jag tänkte att hon kanske äntligen börjat bygga bo och skulle få ungarna på natten, så jag smög in för att se om och var hon valt att ha dem. Gläntar lite på locket till bolådan och ser henne sitta och putsa en nyfödd! Stängde igen.. fast sen kunde jag inte riktigt hålla mig. Hon verkade lugn och obekymrad om min närvaro så jag tog faktiskt och filmade lite fast från den vanliga ingången, med locket stängt. Hon verkade inte bry sig alls. Efter att ha filmat och sett en födsel gick jag ut och tvingade mig att hålla mig borta i en halvtimme-trekvart för att inte störa mer. Sen gick jag ut för att se till så alla ungar låg i boet och ingen hamnat utanför nu när jag råkat störa.. det är ändå hennes första kull.
7 ungar låg i boet och alla har fått mat :) De var övertäckta med päls och lite halm.. inte det bästa boet jag sett men det håller dem nog varma ändå :)
Bilden är från när jag kontrollerade att alla var på rätt plats. Senare på kvällen kollade jag så att de var runda om magen också. Jag har för vana att se över ungar dagligen - det är lätt att se om någon inte fått mat och då kan jag lägga den på mammas mage så att den får lite extra och klarar sig. När jag kollade senare hade hon ordnat boet bättre :)
Det ser ut att bli några otterfärgade :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Åh, vad mysigt! ❤️ Vilka fina små bebisar!
Häftigt, och grattis till dem små!
Vad häftigt! :D
Vad häftigt at vara med om någonting sådant :D
Veronica
Fick också vara med på min ena honas födsel. Precis som dig blev jag nyfiken då jag märkte att hon höll på i bolådan så jag satt med. Tyvärr blev det bara en unge som var dödfödd. Men ändå riktigt häftigt att få se :)
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Grattis till mamman och ungarna Häftig upplevelse
Vilken fin upplevelse & grattis till de små. //Linda