Intressekoll, kaninungar :)
Hej alla!
Jag startade en tråd för drygt en vecka sedan om min kaninhona köpt från djuraffär som fick ungar, och skulle bara kolla om det finns någon som är intresserad av att köpa sig en liten kelkanin om 7 veckor? :)
Jag har, som ni säkert förstår, ingen som helst aning om vem pappan är, hur han ser ut eller vilken "relation" han har till mamman. (obesläktad/pappa/bror osv)
Mamman är i alla fall en vit blåögd lejonhuvad liten tjej, jättesnäll att pyssla med och har tagit hand om sina ungar alldeles fantastiskt!
6 st födda, 6 st överlevande. Igår började 2 av dom att öppna ögonen.
4 vita, 1 blå och 1 svart med en vit tass, vitt på nosen och i pannan. Dom blir antagligen blåögda.(?) Troligtvis kommer jag behålla antingen den blå eller svarta, om någon av dom är en hona, annars kommer dom också vara till salu.
Beroende på hur många det blir av varje kön kommer jag gärna vilja att honorna säljs i par om det finns möjlighet.
Pris: 250:- st
Medföljer: En påse kaninblandning (övergångsfoder) och ett par kilo hö och halm.
Vid leverans kommer de att vara hanterade dagligen och fått klorna klippta. Är noga med vart dessa sötnosar hamnar. :)
Bilder publiceras framöver i denna tråd! :)
Finns i Borlänge, Dalarna.
Puff.
Ingen intresserad? :)
Puff!
Fler bilder finns i den här tråden :)
http://kanin.ifokus.se/discussions/531075318e0e746c440010d1-hon-fick-ungar-i-natt
Putt
Putt, dom behöver verkligen nya hem, har inte möjlighet att spara någon av dom :/
Du har ingen information om föräldrarna och eventuella betfel?
Pretty wise //
Som det står här ovanför så har jag ingen aning om vem pappan är då jag köpte mamman dräktig från en djuraffär. De visste självklart inte om det då de sålde honan, och även hennes syster var dräktig och fick ungar i djuraffären dagen innan min hona fick sin kull.
Så detta är ingen planerad kull och jag har inte möjlighet att behålla någon då jag behöver platserna till mina avelskaniner. :/ Eventuellt att jag kan spara en hona.
Ser ut att vara 4 honor och 2 hanar, men är inte riktigt hundra ännu.
Mamman har i alla fall inga bettfel, har inte kollat så noga på ungarna ännu men dom äter hö och pellets som dom ska och växer så det knakar. :)
#7 Kolla med djuraffären som sålde honan. Det är dem som gjort fel & placerat fertila kaniner av olika kön tillsammans, då ska dem också ta hand om omplaceringen av ungarna.
Eftersom detta inte var planerat, så skulle du kunna avliva ungarna, sedan skulle jag också kastrera mamman då hon inte bör gå i avel(likt alla djur från djuraffärer)
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#8 Jag vill helst inte lämna in ungarna till djuraffären… Dock har dom erbjudit sig att ta hand om ungarna om jag inte lyckas få dom sålda. Sen tänker jag inte avliva dom :/ Då lägger jag hellre pengar och tid på att köpa/bygga nya burar så dom kan få stanna hos mig.
Honan bor avskilt från mina andra kaniner så finns ingen chans att hon kommer kunna bli dräktig igen. :)
Att kastrera en kaninhona är väl både ett rätt farligt ingrepp och rätt kostsamt också?
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
#10 Jo det är lite så jag också tänker, lite onödigt att kastrera och utsätta henne för massa risker om hon ändå bor inne hos mig i mitt hus medans alla andra kaniner bor ute i gamla stallet… :)
Om det går att ordna transport till Uppsala är jag eventuellt intresserad utav en.
#11 Tänk bara på att honorna löper 80% högre risk att få livmoderhals cancer redan vid 2 års ålder. Vilket tyvärr är obotligt. Så jag hade nog kastrerat eftersom hon inte är tänkt till Avel.
Alla djur som inte är tänkta till Avel borde egentligen kastreras. För deras egen skull. Det är i djurens natur att föröka sig egentligen, dvs det är det dom är skapta för. Får dom inte utöva detta leder det ganska ofta till humörsvängningar, beteendeförändringar och i värsta fall sjukdomar.
Anlita en kanin kunnig veterinär så kan dom säkert hjälpa dig. :)
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Ts du behöver inte kastrerar din kanin, det är upp till dig själv:) Jag har aldrig kastrerat mina och kommer inte göra det heller. Men en del på forumet har starka åsikter om alla möjliga saker rörande kaniner :) Men nu ska inte tråden bli OT. Jätte fina kaniner och lycka till !
#10 #11 Risken att hon dör pga livmodercancer är betydligt högre än riskerna med en kastrering av en duktig veterinär.
Själva livmodercancerna är inte obotlig, man tar helt enkelt bort livmodern. Tyvärr märker man oftast inte att kaninen är sjuk förrän cancern spridit sig till lungorna (vilket den i princip alltid gör) och dä går det inte ätt göra något.
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
#15 Ah, klumpigt uttryckt av mig med att den är obotlig. Menade precis så som du säger. Att man sällan upptäcker det innan det är försent, och då också obotligt. Varenda fall av livmoderhals cancer jag har hört om har tyvärr slutat illa.
Givetvis så får TS själv avgöra vad som är bäst för sin kanin. Men jag kan tycka att man bör veta för och nackdelarna med en kastrering innan man bestämmer sig för att avstå :)
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
#12 Vad kul! :) Transport löser sig oftast, så att få en till Uppsala blir nog inga större bekymmer. :) Vilken är du intresserad av?
Den blåa är redan tingad dock :)
Ingen av dom har något bettfel som tur är.
Jag har själv aldrig varit med om att honor fått livmoderhalscancer (säger inte heller att det inte kan hända), och jag kommer inte kastrera henne. Hon bor inomhus, långt ifrån allt vad hankaniner heter och jag känner att bara nedsövning är en stor risk i sig.
Putt.