Dvv, skygga som ungar?
Hej
Just nu är jag aktiv inom utställnings och avelsvärlden, jag föder idag upp den bästa rasen man kan tänka sig, lejonhuvad dvärgvädur. Har dock haft tankar på att börja med en till ras och då har dvärgvädur blivit valet, dock upplever jag att dvärgvädursungar brukar vara rätt skygga och kräver extra mycket jobb med att få tama. Upplever ni samma sak? Jag känner många uppfödare av dvärgvädur och upplever alltid samma sak vid deras kullar.
Lejonhuvad dvärgvädur däremot är så översociala redan när de kommer ur boet att det inte är klokt.
Därför är jag lite nyfiken bara, upplever ni att dvärgvädursungar är rätt skygga? Jag vill bara höra vad ni har för erfarenheter utan att det ska bli någon hetsig diskussion eller liknande.
Men oavsett vad så är det dvärgvädur jag kommer börja med som andra ras och då i färgen madagaskar och madagaskar manteltecknad.
Kram :)
Hälsningar Amanda och kaninerna
Skygga dvärgvädurar? Det var något jag inte hört förut 😛
Jag upplever de snarare som motsatsen, (även andras uppfödares ungar som jag träffat) att de är brutalt översociala, klättriga och vill vara med på allt som händer redan från start. Jag har haft dvv sedan 2004.
1# Haha! Helt tvärt om mot alla kullar jag träffat, de flyger in i burens innersta hörn och är helt omöjliga att ha att göra mer. Samma sak hos alla uppfödarna och de är väldigt seriösa och ägnar mycket tid åt alla sina kullar. Mycket märkligt. 🤪
#2, Det låter ju helt sjukt, så ska en dvärgvädur verkligen inte vara 😛 Jag kan inte stoppa in armen i buren för att tex ta matskålen utan att direkt ha mor + ungar klättrandes på mig. Dvv är gosbjörnar ❤️
3# Det där känner jag verkligen igen på lejon dvv, de ska upp och klättra överallt och är så sociala att det inte är klokt.
Har inte haft kull själv (än!) men av de dvärgvädurskullar jag har träffat så har det varit olika hos uppfödarna. Hos ena var de ganska skygga men det var även mamman i buren (hade henne senare ett tag). Hos den andra uppfödare vad de små nallebjörnar som ville ha uppmärksamhet och var supernyfikna och då hade hon kullar mellan några dagar till 6 veckor.
Jag tror det beror mycket på hur mamman är/linjen också. Kan nämna att ingen av uppfödarna spenderar överdrivet mycket med tid hos kaninerna.
5# Jo, linjerna spelar stor roll. Men det sjuka är att på nästan alla kullarna jag har träffat så har ungarna varit skygga och föräldrarna överdrivet sociala, så märkligt!
Någon dvv-kull jag haft varit lite blyga som små ( 3-5 v), men mestadels är de otroligt sociala, oblyga o hänger ut genom buren när man kommer, många har slickat en på händerna o näsan med redan som 4-5 veckors 😘knoddar.
Alla mina dvärgvädurar har varit och är översoicala. Dom tävlar i princip om uppmärksamhet. Kullen jag har nu springer ur boet och möter en när dom hör man kommer. Det har dom gjort sen dag 1 dom öppnade ögonen :)
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Har aldrig upplevt någon utav mina dvärgvädursungar som skygga. Varken de jag köpt utav andra eller fött upp själv.
Dvärgvädur i sig är väl en väldigt social ras men jag tror även hur uppfödaren är spelar in en hel del. Vissa uppfödare hanterar inte ungarna fören de själva kommer ur boet. Kanske att ungarna blir skyggare av det då de inte haft samma kontakt med människor som de ungarna som blivit hanterade från att de föddes? Själv har jag varit och pillat i boet varje dag för att kolla till småttingarna och då har det ju blivit att man hållit dem en stund och klappat försiktigt. Och för varje dag det gått har man haft uppe dem längre. Ungarna har hela tiden vetat om att jag inte är farlig så när de öppnat ögonen och börjat utforska så tror jag att de känner igen mig och förknippar mig som något bra.
Men jag vet inte? Kanske det är fullt lika normalt att ungarna är aningen skyggare också? Jag har bara upplevt motsatsen i alla fall ;)
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Tror det är lite olika. Vissa ungar jag har haft (från samma kullar) har varit jättesociala, medan en kan vara skygg trots lika mycket hantering.