Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 2754 ggr
Rafflan
0

Kanin lös på balkongen?

Vi ska ev flytta till en ny lägenhet med 2 balkonger och då ja har en kanin bor på balkongen blev det självklart för mig att förvandla den ena balkongen till en kanin balkong/lekhage :)

Just nu bor hon i Denna bur som är 159 lång och 67 djup

Dock kommer den inte få plats på nya balkongen så kommer köpa någon liknande Denna till henne så hon får 2 våningar istället. Dock är frågan kan man ha den öppen några timmar/dag så hon kan hoppa runt på hela balkongen? så länge hon inte förstör nåt :)

Nåt jag ska tänka på om jag vill ha henne löst på balkongen några timmar/dag på det sättet? det är inte tak på balkongen, och funderar på att fästa kompostgaller så inte fåglar eller liknande tar sig ner till henne, men det kanske är onödigt?

Tips och tankar om min idee mottagets gärna? det kanske t.o.m är en dålig idee?

Svado
1

Ett par saker kommer jag på.

1. Kolla så att det inte finns för stora avstånd mellan själva golvet och balkongväggen, så att kaninen inte riskerar att ramla igenom eller fastna med någon fot. Om det är det, lägg igen med brädor eller liknande.

2. Kaniner gnager ju gärna, är det trä eller annat i balkongstommen så kanske du bör sätta galler imellan så att inte din lilla nin käkar upp balkongen, det kan bli kostsamt den dagen ni ska flytta om ni har en sur bovärd.

3. Har du möjlighet att skaka mattor från balkongen? Isåfall kan du ju lägga en matta eller två över golvet som du sen kan skaka ur varje dag ut från balkongen, och på det viset ha det hyffsat lättsamt att städa.

4. Se till så att det inte finns någon möjlighet för din kanin att ta sig upp på något och hoppa ut från kanten.

I övrigt kan inte jag se några problem med att ha en kanin lös på balkongen, du var ju redan inne på en bra ide där med att ha galler/tak, det kan vara lämpligt så slipper kaninen bli blöt och/eller att fåglar trakasserar den.

Lycka till!

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

[Mi-rand-a]
0

Jag har min kaniner frigående på en balkon, dem har buren som du länkade i länk nummer 2 men den står alltid öppen och är endast till för att dem ska göra sin behöv och värma sig i, samt äta och dricka. 

Har inget tak på min balkong utan endast en balkon som är över men kaninerna har fullt med gömställen och kråkor samt skator brukar inte vara så intresserade och om dem är det så kan kaninerna gömma sig.

Balkongen mina är på så har räckerna glipor men då har jag stoppat kompostgaller runt. Har även mattor så dem får fäste när dem skuttar.

Rafflan
0

Ja jag tänkte ha balkongmatta på hela balkongen och kanske ska göra en kompostgaller Hage på insidan av hela balkongen så hon inte riskera att komma nära nåt och fastna eller skada sig :)

Ninwe
0

Det finns ju någon form av nät som man kan sätta från balkongräcket upp till balkongen ovanför, då kommer det inte in några fåglar. :-)

Hälsningar,
Ninni :-)