Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 819 ggr
ThunderUNIC0RN
1

Mjällkvalster, någon?

Hej! Min lilla kille på 6 år började se matt ut i pälsen för kanske 2 månader sedan. Pälsen är matt men annars mår han prima. Efter ca en vecka (efter avsköljning) blir pälsen tufsig och topparna klibbar ihop sig lite. Jag menar inte att han är kladdig men man kanske kan beskriva det som "sträv/fet/torr/kladdig". Det är mest tufsigt på baken 

Har sköljt av kroppen ca varannan vecka och då blir pälsen len men ser fortfarande matt och tufsig ut. 
     Mailade veterinären och de sa att det skulle kunna vara mjällkvalster. Då kommer jag till själva frågan: är det någon som har erfarenhet av mjällkvalster? Hur sprids det egentligen för han är (tyvärr) ensam och har inte haft kontakt med något annat djur. 

Jättetacksam för svar eller råd

Buren är ren, fräsch och dammfri.

[Fee]
1

Kolla så att han inte har mask eller något.

Pälsen kan oxå spegla hur insidan mår. Min katt brukar bli väldigt matt och tråkig i pälsen när han har mask i magen, men det försvinner i samband med avmaskningen!

Masken tar näringen från maten som ger glans åt pälsen.

ThunderUNIC0RN
0

Tack så mycket för svaret #1 men jag tror att chansen är ytterst liten att han skulle ha drabbats av maskinfektion. Han är inomhus året runt och har som sagt inte varit i kontakt med något annat djur, dieten består av hö och pellets och det är nog svårt för parasiter/mask att "leva" i det för att sedan hamna i honom. 

Tack för svaret :)

farvendal
2

Att sköja av pälsen varje vecka gör nog mer skada än nytta. De kan torka ut både hud och päls och förvärrar problemet. Mask kan det ev vara. Är det mjällkvalster så borde pälsen vara mjällig nu efter så lång tid. Kan även vara pälskvalster. Jag hade tagit kaninen till vet iallafall.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

lessien01
0

Hade en ensam innekanin som fick mjällkvalster. Huden blev täckt med ett lager "mjäll" och pälsen lossnade lätt på de ställena. Han kliade sig men var ej hängig eller så. Fick sprutor av vet så försvann det. De kunde få det av höet och ströt.

ThunderUNIC0RN
0

Ok, då är det nog inte mjällkvalster eftersom han inte har "mjällpartiklar" eller tappat någon päls. Är noga med att han inte blir torr i huden (och sköljer inte varje vecka). Men det blir nog ändå en tid hos veterinären snart för rutinundersökning. 

Tack för svaren :)

[Mi-rand-a]
0

som #3 skriver så gör det mer skada än nytta av att skölja av pälsen. 

Säker på att det ens är något? kaniner kan ha olika pälskvalitéer även fast dem är normalpälsade dvs. inte rex eller någon annan slags pälstyp. Båda mina har normal päls, men min ena har väldigt len,glansig och fin päls medan den andra har lite mer åt det "sträva"/matta hållet och blir lätt tuffsig när han fäller.