Kanin biter mig!
Hej. Har två hon kaniner. 3 och 5 år gamla. När vi fick dom var allt bra, men efter ca 6 dagar började den yngre anfalla mig när jag skall ta upp dom och även när jag skall klappa den andra. 5 åringen vill bli klappad men då går den andra till anfall när hon ser detta. Blivit biten nu fem gånger så det börja blöda och jag vet inte vad jag skall göra. någon som har nån idé??
André
De ligger jämte varandra och är helt avslappnade men när det är mat dags så jagar den äldre den yngre. Glömde att skriva detta..
MVH
André
Hur ofta är du där och plockar upp dem?
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
2 till 3 ggr per dag, men det är bara den ena som anfaller men den andra vill bli klappad. När jag ger mat och byter i buren går hon inte att ta upp för hon bits så jag måste ha handskar.
Hade själv problem med min lille kille när jag hade köpt honom och det verkade som att han aldrig skulle sluta bitas. Men han hade varit otroligt stressad hos sin tidigare ägare och var nog fortfarande stressad ett tag. Själv minns jag inte riktigt hur jag gjorde, men jag håller annars på med hästar och måste man vara "bestämd och orädd". Så jag fortsatte greja med honom tills han litade på mig samt att han visste att det är jag som bestämmer - nu följer han mig överallt som en hund.
Men det är viktigt att visa vem som bestämmer genom respekt. Att bestraffa en kanin som bits lönar sig inte.
Men du verkar inte ha samma problem med din hona.
Det verkar som att hon är ganska dominant av sig och att det är hon som "äger" den andra honan. Om jag var du skulle jag sära på dem genom att ha två burar bredvid varandra så att de fortfarande kan ha kontakt. Sedan skulle jag försöka stärka bandet till den lilla bitaren.
Lycka till
till #4 av ThunderUNIC0RN
Hon bet inte från början och de som hade dom innan så hade
detta inte förekommit. Vet att den äldsta av dom jagar alltid bort henne som om hon försöker skydda mig.
Jag skall kolla om jag kan separera dom ett tag genom att dela buren i 2.
Tack!