Kissar i soffan!
Hjälp!! Allt sedan vi kastrerade vår lilla Milla har hon börjat kissa i soffan. Samma hörna varje gång. För några dagar sedan trodde jag att vi lyckats lära henne. Vi fångade henne just när hon började höja baken o jag gick med henne (sprang snarare) till hennes hörna i buren. Perfekt! Hon kissade!!! Jag berömde henne! Och sen var det som att hon fattade (trodde vi). I flera dagar klarade vi av att ha soffan okissad. I går tordes jag ta bort alla handdukar och klädde soffan med sin vanliga klädsel. Efter några timmar…. Kiss… Bytte, lade filt, hon kissar igen, kissar på en kudde, kissar på handduken… Suck! Vad gör jag för fel? Har även testat att ha på citron i hörnan och någon gång ättika. Inget hjälper! Försöker fånga henne innan hon ska till o göra sitt behov men inte alla gånger det hinns med. Finns någon där dom har lite tips? och hemliga knep? / Angelica
Jag har samma problem, min ställer sig längst upp på soffan och kissar på väggen, kan ju inte direkt ha en låda där.
Det jag tror är viktigt är att alltid tvätta med ättika eller piss-off, annars kommer hon känna sin lukt och kissa där igen. Jag ska ordna en till låda till min kanin i vardagsrummet, en stor med lock tänkte jag så att den ser lite mer diskret ut. Dock ska jag inte använda locket i början utan sätta lådan vid de hörnet (fast på golvet brevid) där han brukar kissa och sen varje gång jag tar ut honom sätta han i lådan först så han har det som "starpunkt" (läste någonstans att man skulle göra så).
Kom ihåg att kaniner inte kan "hålla sig" när det är kissenödiga så antagligen är det för långt mellan soffan och hennes nuvarande kisslåda.
Pretty wise //
Piss-off var nytt för mig. Det måste jag köpa :). Alltså lådan står i vardagsrummet men hon kanske känner lukten trots tvättar osv. Ska testa bära henne till sin kiss hörna först innan hon gör sig tillrätta i soffan. Kanske hon då kan passa på att kissa lite först… Kan man hoppas :). Tack för tips? och råd!
Jag kör med ättika faktiskt, de luktar för jävligt men det är ju iaf lätt att få tag i. Men är det möjligt att försöka ställa lådan närmre hennes kisshörna?
Jag är verkligen ingen expert men har blivit tvungen att "forska" lite kring detta eftersom min lille håller på med liknande fasoner :)
Pretty wise //
Mitt bästa sätt att få kaniner att sluta kissa på olämpliga ställen har varit att helt enkelt ställa en toalåda där. Kissar de inte i lådan så slutar de iaf kissa där liksom. Kanske inte så kul att ha en toalåda i soffan, men ändå. Annars är mitt bästa tips? att spreja med nån sån sprej som är till för att hålla husdjur borta, vi har en som heter "cat and dog repellent". Den luktar ganska starkt och djuren undviker den.
Oho för att satsa det sista på mirakel!
Jag får helt enkelt dra fram toa lådan när hon kommer till soffan:). Kan vara värt o kolla upp sprayen dock!