"Småungar" på forumet?
Hejsan! En sak som jag upplevt de senaste månaderna här på sajten är hur ordet småungar kastas hit och dit. En småunge i mina ögon är ett barn under 5 år som leker med sina leksaker och går på dagis, inte ett barn under 18 år som är okunnig. För det är ju det som småunge verkar vara här, någon som är under 18 år, som är okunnig och som kallas småunge av alla som är över arton. Eller vad är en småunge, för dig? Självklart är det okej att kalla någon "småunge" sen kan man se det med ett annat perspektiv… Hur tar den det som blivit kallad småunge? Inte tror jag att hen blir glad i alla fall. Och någon gång är man väl en "småunge" någonstans måste man börja. Så hur ska man som en "liten skit" kunna lära sig och bättra sina misstag om hen hela tiden trycks ner och kallas småunge? Kanske? Behöver vi tänka på hur vi är mot varandra på forumet. Alla kan göra fel. Men försök undvik att göra fel-som sårar andra. Kanske är det dags att börja tänka på att hjälpa och stötta alla "småungar" så att alla har chansen att lära sig?
Håller med dig!
(tror inte det tar lång tid innan något av trollen på detta forum ska in här o kommentera nåt i stil med "here we go again" eller liknande ;))
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Bra skrivet! Men de som kallar andra småungar är väl småungar själv? ;) #1 Jepp trollen börjar komm tillbaka ;)
För evigt med Gaia
En "småunge" för mig är någon främst i yngre tonåren som inte visar respekt över internet/verkligheten för den med. Det har egentligen inte med åldern att göra utan själva beteendet OCH beteendet kan man själv påverka så det finns INGA ursäkter till att inte bete sig/skriva med respekt och icke nedvärderande.
Allmänt så tror jag att många ska läsa igenom och tänka igen om sina inlägg innan de klickar på "publicera kommentar". 🙂
#2 tack :)
#3 Håller fullständigt med.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#3 kan absolut vara en lösning ja :)
#3 så du menar att alla i yngre tonåren är småungar om de står för vad de har sagt/skrivit och säger till om h*n tycker att någon skrev någonting olämpligt (som ej hör till ämnet) på sin tråd? Om du vore i yngre tonåren kanske du inte skulle vilja bli kallad småunge för att du säger ifrån ibland tror jag? Eller har jag fel? Tror inte att alla som inte "visar respekt för internet" är i yngre tonåren heller :/
#3 Word
#7 Dem i yngre tonåren har en tendens till att vara allmänt ouppfostrade & i majoriteten väldigt uppkäftiga. Därav är det enkelt att någon i övre tonåren/vuxen ålder kallar dem för småungar/småbarn, då dem uppför sig som borskämda(just det) småbarn.
Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU
#7 Nej nu pratar vi just om bergreppen "småungar" och vad det innebär för mig. Att säga sin åsikt på ett bra motiverat, respektfullt och icke nedvärderande sätt är alltid rätt oavsett ålder.
I en tråd bör man hålla sig till ämnet, det är just därför det finns trådar, även om de lätt hamnar på sidorspår (även för min del).
#8 Jag blir nästan arg när jag läser. Du verkar inte veta någonting om "yngre tonåren" visst det finns vissa som kan vara uppkäftiga men de är oftast de som ALDRIG skulle skriva någonting på det här forumet och alltså (om det nu är många "ouppfostrade och uppkäftiga" här på forumet) så kan det inte vara bara "yngre tonåringar"
vuxna människor kallar inte andra småungar. Om man överhuvudtaget har hittat sig själv finns det ingen mening med att klanka ned på andra så. Om man stör sig på hur en person uttrycker sig är det bästa att ge genomtänkt, konstruktiv kritik istället för att sänka sig och ge andra namn.
#10 Såklart de finns äldre som är respektlösa och uppkäftiga. Jag tror ingen har påstått något annat.
Jag föredrar att inte använda ordet småunge. "Omogen" passar väl bättre. Fast helst använder jag inte några ord alls som kan uppfattas som skällsord. Så länge personen i fråga inte beter sig riktigt illa. Men något sådant ser jag väldigt sällan här, om ens någonsin.
Kallar man något för något sådant så tycker jag att man inte är en bättre person själv
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#12 håller med helt!
"Småunge" är inget ord jag brukar använda alls, men för mig skulle det betyda 1: ett mindre barn 2: någon som beter sig barnsligt och/eller omoget.
Att stå för vad man skrivit och tycker, innebär inte att man är "småunge". Som någon trodde.
Att kalla andra för "småunge" för att den inte delar ens åsikter, är nästan lika illa som att kalla andra för "troll" för att de inte delar ens åsikter..
Sen tycker jag kommentar #1 kändes onödig. Man behöver inte tycka om alla men man behöver inte skriva sådär heller.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#1 & #2
då får jag bli trollet då, såna här inlägg slutar alltid i att folk blir sårade och det blir dålig stämning på kif. Inget illa menat till Ts, för ja det händer ofta och vi borde tagga ner med det ordet för ja, det kan såra folk. Men dessa inlägg är bara onödiga och startar drama här på forumet. Kanske borde tråden låsas innan den spårar ut totalt som dom flesta andra gjort?
#3 håller med till 100 👍
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Jag tycker att den dåliga stämningen som ibland (ofta) uppstår på det här forumet oftare beror på äldre, mer erfarna kaninägare som tror sig vara bättre än yngre, mindre erfarna kaninägare. Dessa personer verkar tro att de har rätt att ge kommentarer som lätt kan uppfattas som nedvärderande, och som de utsatta personerna förväntas vara tacksamma för. Jag tycker inte att det är fel att ge råd, tvärtom är det är jätteviktig uppgift för de som kan mycket att förmedla kunskapen vidare till andra, men snälla, tänk efter hur ni uttrycker er!
Yngre personer som inte gått klart skolan, kanske bara lärde sig läsa och skriva för ett fåtal år sedan, har inte samma verktyg för att uppfatta andras text och själva uttrycka sig. Det kan bli fel, och man måste kunna ta hänsyn till det. Det finns säkert dem som tycker att dessa personer inte hör hemma på KiF, men jag tycker att det är en väldigt tråkig inställning. Alla kan lära av varandra och det är de yngsta som kanske behöver det mest. Men kan man inte uppmuntra istället för att avskräcka? Och i den mysiga tråden om glada förväntningar om kaninungar, är det verkligen nödvändigt att skriva pikande kommentarer som bara åstadkommer en pekpinne om kaninägarens okunnighet?
Om man verkligen är orolig för att kaninägaren behandlar sina kaniner fel, är det inte bättre att skicka ett PM och ta det privat istället för att visa på en persons alla fel och brister i ett öppet offentligt inlägg? Särskilt yngre kanske inte alltid förstår följderna av vad de skriver på nätet, och det är viktigt att de som är äldre och mer erfarna kan skydda dem mot utsattheten det innebär att bli förhörd om saker man själv kanske aldrig tänkt på.
Man ska hjälpa istället för att stjälpa, skippa den tråkiga överlägsna tonen och var mer förstående. Respekt ska visas åt alla håll oavsett om man inte får den tillbaka. Skicka PM istället för att utsätta någon för ett offentligt förhör. Jag har själv lärt mig att undvika att skriva personliga saker här eftersom jag vet att man får så mycket onödigt negativ respons, och jag tror inte att jag är den enda. Visst är det ett diskussionsforum, men det är inte meningen att man ska känna sig dålig och dum bara för att man inte kan lika mycket som de äldre eller kan uttrycka sig lika bra. Jag är så himla trött på folk som tror att de ska få mer respekt och visa sig duktiga genom att trycka ner andra. Oavsett hur gammal man är.
Oho för att satsa det sista på mirakel!
Det är tråkigt och onödigt med skällsord, särskilt när det för det allra mesta bara handlar om att man helt enkelt har olika åsikter om saker och ting..
Man kan oftast framföra sin åsikt mer framgångsrikt med ett ödmjukt sätt, då har folk en tendens att ta åt sig det man vill få fram.
Skriver man däremot "dumhuvud", "idiot", "barnrumpa", "troll", "psyko" osv, är det svårt att bli tagen på allvar, då folk hakar upp sig på skällsorden istället för att se själva budskapet.
#17 Bästa inlägget jag någonsin har läst här på KiF!
#18 Du har ofta uppfattat det som att jag tycker att folk är troll för att de tycker annorlunda, det har jag märkt. Men jag tycker inte att folk är "troll" för att de tycker annorlunda, jag har aldrig någonsin tyckt att någon är "dum i huvudet" för att de TYCKER annorlunda.
Jag tycker en del på detta forum ska ha på sig skämsmössan därför att de uttrycker sig riktigt illa, de sätter sig själva på höga hästar och trycker ner andra med nedvärderande och besserwissriga kommentarer.
Om de sen har rätt i sak eller inte spelar ingen roll. Jag anser att de är "internettroll" och faktiskt riktigt pinsamma, eftersom de inte kan förmedla det de tycker på ett artigt och trevligt sätt.
Och jag tror att det är det debatten här handlar om, inte att någon tycker annorlunda som man kanske kan få för sig, utan för att de som inte håller med en TS beter sig som svin och förstör hela tråden genom att skriva otroligt kränkande eller elaka kommentarer till andra personer.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Är det bara jag som inte sett några "troll" här på kif?🤔
#22 Brukar inte troll vara benämningen på folk som bara driver?
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#22 Jo, men jag har inte sett eller hört av några sådanna på ett bra tag. Omogna personer som flamsar runt poppar ju upp lite här & var(samt människor som inte riktigt vet hur man beter sig mot äldre & vuxna), men nada troll.
#23 Det enda jag har sätt som skulle kunna vara ett troll var en person som försökte sälja en kanin som var någon annans. Med kopierade bilder och liknande..
Hälsningar,
Ninni :-)
Jag kan hålla med om att jag många gånger klankat ner på folk om saker som jag inte behärskar själv, det kan jag faktiskt erkänna. MEN, jag kan inte bara sitta och titta på när en hel grupp går på en person (ofta TS). Ytterst sällan behövs det mer än en kommentar för att en person ska förstå att hen har gjort fel, alla behöver inte gå på då. Är det någon som håller med? Då tycker jag att man kan prata om småungar, när man inte själv vågar stå för det man tycker och tänker (givetvis på ett vänligt sätt) utan att man måste vara en hel grupp personer.. Det tycker jag är fel.
Hälsningar,
Jag använder Omogen :)
Jag håller med #25
Det största problemet (som jag ser det) är inte att någon uttrycker sig arrogant eller oartigt. Problemet är att någon ställer en fråga eller delar med sig av en fundering - och TIO personer talar om för personen att TS har fel. Det är ju nog för att få vem som helst att känna sig påhoppad, oavsett hur trevligt kommentarerna är formulerade.
Om jag till exempel skriver och frågar om man ska ha saltsten eller kaltsten till kaninen så räcker det med att EN person svarar att man inte ska ha någon av dem. Behöver svaret utvecklas med VARFÖR så kan ju någon fylla på med information, men när det rasar in kommentarer om hur fel TS har så fyller det ingen annan funktion än att få TS att känna sig påhoppad. Känner man att man vill visa att det är fler som tycker lika så räcker det med ett enkelt "håller med".
#27 precis vad jag menar! :-)
Hälsningar,
Håller med #25
Håller med #17 Tycker med det oftast är äldre som tror sig kunna och veta bäst och alla som inte vet det dom vet är konstiga eller hur man nu ska säga.
#30, Just konstig är det nog väldigt få som tycker att man är bara för att man inte vet allt 😉 Det vore ju konstigt om nått!
"Troll" är sådana som hittar på saker för att provocera. Typ påhittade trådar som tex: "Jag har parat min hona för att de hur det känns att döda kaninungar!"
Lite extremt exempel kanske, men alltså: påhittade trådar i syfte att provocera folk.
Håller med #31 i vanlig ordning😎
Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU
Folk använder ordet småunge av samma anledning som lilla gumman/gubben. Det är ett maktverktyg och markerar tydligt att man ser ner på den man talar med.
Är man över arton borde man klara av att ha en diskussion med yngre (även om man blir provocerad) utan att ta till det.
… Fast gumman/gubben är knappast ett nedsättande ord?🙂
#35 Det kan det nog vara beroende på situationen.
Om någon du har en diskussion med börjar kalla dig lilla gumman för att förstärka hur okunnig du är och inte står på samma nivå som den sjäv är det helt klart nedsättande och något helt annat än när man kallar en vän/sina barn/syskon lilla gumman/gubben som ett kärleksfullt smeknamn.
#36 Det e sant.
(Det kan vara jag också som inte tar åt mig ens om folk kallar mig för dumhuvud eller liknande😛)
Jag skulle personligen aldrig rekommendera att ge andra "smeknamn" heller, först ser jag ingen mening med det och sedan så är det så gott som aldrig uppskattat. Att bli kallad lilla gumman som 20+ hos läkaren eller liknande vet jag själv kan kännas som direkt nedlåtande, dock har man lärt sig att många inte förstår det. Det är väl menat snällt i såna situationer och något man struntar i; jag hade ju faktiskt ont och var olycklig, så säg så du ungefär. Sen är det väl samhället också, aja..
Att då bli kallad det för att någon ansett att det man sagt var korkat måste vara mycket värre. Det är helt meningslöst, kom som sagt med konstruktiv kritik i stället för att vara nedlåtande! Det är svårt att känna samma respekt för någon som klankar ned på en jämfört med någon som behandlar en vuxet misstänker jag, då är den dåliga spiralen igång på en gång!
Bemöt andra som du själv vill bli bemött!