Kastrera äldre hona
Jag vill jättegärna ha idéer, tankar och åsikter gällande att kastrera en äldre hona.
Hon är en dvärgvädur född i april 2011, alltså 3 år gammal. Tyvärr lite överviktig (gick upp från 1,6 till 2,0 kg under sommar och tidig höst förra året när hon inte bodde hos mig). Nu tycker jag att hon ser finare ut i hullet men hakpåsen hänger där den hänger. Har tyvärr inte tillgång till våg.
Undrar också hur snabbt de återhämtar sig efter ingreppet. När mår de i princip som vanligt igen?
I för sig är 3 år inte för gammal, men övervikt är en riskfaktor.
Återhämtning är beroende av hur lång ingreppet varade (tar längre tid om det finns mycket bukfett), hur frisk honan varit innan, men inte av åldern. Oftast går det bra och börja äta och dricka några timmar efter uppvakandet, om kanin får tillräcklig bra smärtstillande efteråt. Det sista är viktigt för en kanin med smärta vill inte äta och för att återställa sig behöver kaninen börja äta.
Angående operationssår tar det ca. 1 vecka innan tillräckligt återställd så att hon får hoppa på sitt boet t.ex.
Det bästa är att fråga redan innan evt. operation veterinären hur det går till, vad du kan förvänta dig. En lite lista med frågor kan vara bra.
Hoppas att mitt svar hjälper dig lite grand
#1, Tack! :) Skönt att hon inte är FÖR gammal i alla fall. Vet ju att det är bra att göra det så tidigt som möjligt och många gör det ju när de är kring året. Därför var/är jag lite orolig för hennes ålder men det kanske är som du säger, att hennes vikt i så fall är det största problemet. Nu är hon inte så tjock som jag sett att många andras kaniner är men helt klart så är hon tjockare än hon borde vara.
Hon har varit frisk och kry hela livet. 3 kullar har hon haft. Är det något som påverkar henne om man tänker på tidigare hälsa? Tänkte om det har slitit på hennes kropp jämfört med en som aldrig haft bebisar.
Kom på ytterligare en fråga när du skrev att operationssåret tar 1 vecka att läka. Innebär det att det är olämpligt att hon går upp och ner för en ramp? Hon bor i tvåvåningsbur med en kastrerad hane.
Skulle du (eller ni andra) rekommendera att kastrera denna hona eller låta henne gå okastrerad? Anledningen till att jag överväger kastrering är cancerrisken och att hon blir väldigt reserverad när hon är skendräktig? vilket hon varit ganska ofta. Nu har det gått ovanligt lång tid sedan hon var det men det kommer säkert ett bakslag snart. Hon boar, gräver och vill inte bli klappad över huvud taget när hon är i full gång vilket jag tycker är lite tråkigt, samtidigt som det säkert är påfrestande för henne.
Självklart ska jag ställa massa frågor till veterinären innan en ev operation men eftersom att jag inte bestämt om jag ska kastrera eller inte än så vill jag gärna höra med er här vad ni tycker! :)
Tidigare kullar tror jag inte har betydelse. Upp och när en ramp är inte hoppa och jag tror inte att det tänjar operationsområde mycket, men för säkerhets skull kan du bättre fråga vet. Kastrera en hona är en dilemma. Operationsrisken är lite större (jämförd med hane) pga vet måste gå in i mage. O andra sidan finns det livmodercancerrisk. Att hon blir väldigt reserverad när hon är skendräktig? kan vara en extra argument för dig att välja kastrering, men det skulle det inte vara för mig. Det är således ett mycket individuell beslut, som du bäst kan ta efter samtal med veterinär.