Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 405 ggr
Svado
5

Idag blev en mycket bra dag :)

Hej hopp allihop!

Ända sedan jag fick hem min underbara franska vädurshona förra sommaren så har jag velat ha en kull efter henne. Hon är  i mina ögon sett det vackraste djuret på jorden, dessutom är hon snäll, intelligent, nyfiken, framåt och orädd på ett sätt som jag aldrig sett hos en kanin förut.
Så idag hände det mest fantastiska! När jag var nere på stallet för att i sedvanlig ordning köpa hö, halm och spån inför veckans burbyte så säger en av tjejjerna i stallet att de också har en kanin där.
Jag spetsar öronen direkt, och frågar, är det en pojke? 
Och det var det! Och ännu bättre, en STOOOOR maffig ursnygg viltgrå fransk vädurshanne på 7 månader som redan vägde 7 kilo.
Kanonsnyggt ansikte, riktigt "moffigt" med bred o fin panna, kraftiga stora öron och trubbig nos.

Och det bästa av det bästa är att jag får tillåtelse att låna honom till min vackra Lisa, så på fredag ska vi dit och prata ihop oss och då ska jag få hälsa på den snygga grabben lite mer.

Kommer som så många andra gjort innan mig, skapa en alldeles egen tråd när kullen är på gång och självklart posta kort på bäbisarna om det blir några!

Eftersom han är viltgrå och min hona är madagascar manteltecknad så antar jag att det blir viltgrå + mantel, och kanske viltgul/madagascar/svart om det finns gener för det.
Jag vet ännu inte vad han har bakom sig färgmässigt, ska ta reda på mer på fredag :)

Hur som helst, kanonbra dag! :)

Hoppas ni har det gött där ute alla kaninälskare :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

fridaaocrazy
1

Vad härligt! Mina vänner fick också kull på liknande sätt, det är verkligen super när det löser sig "av sig själv" 🙂

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Jerrytherabbit
1

Vad roligtGlad

Ser fram emot att höra om hur det går när kullen är på väg

[Mintassen]
1

Så roligt ser fram emot bilder på bäbisarna :)

[Lollo 97]
1

Kul, hade en liknande hona som var snäll smart nyfiken m.m. Men hon dog tyvärr för att en hund kom och tog henne :(. Men har fina snälla kaniner nu med. Men vill hemskt gärna ha en hermelin kanin och en fransk vädur för dom är så fina. Fransk vädur är keliga. Hermelinkaninen är en bra hoppare.