Kurr i magen
Hej
Min kanin Hugo blev för två veckor sedan akut sjuk, fick ont i magen och gnisslade tänder. Till veterinär för smärtstillande, vätska och stödmatning.
Nu idag har han varit slö (jag har inte varit hemma så jag har inte sett det själv annars hade jag tagit in honom för flera timmar sen) och inte velat äta, varit lös i magen. Det bubblar om magen på honom.
Finns det något vi kan göra för honom hemifrån? Få honom att motionera, massera? Veterinären ligger långt bort. Han är kanske lite svullen runt magen, inte mycket eller så vet jag bara inte hur jag ska känna på honom.
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
påminner om när min förra kanin var sjuk…
kunde inte göra så mycket mer än att stödmata och massera magen. Motion är viktigt så att magen hålls i gång. tvångsmotionera om det är så!
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Har inte critical care hemma, har bara morotspuré. Om det är stopp i magen är det inte farligt att mata då? Han hade bajsat väldigt löst i morse men sen vet jag inte om han har gjort något mer.
#2 min hade också stopp, men jag skulle mata ändå.
blåbär och blåbärs ris är bra för magen.
Men critical care borde du köpa hem!
har du annanasjouice?
Nathalie Månsén
jag hade det men lånade ut det till kaninpassarna, men glömde att ta tillbaka det. :(
Ja, vi har köpt det nu! Vi har morotspuré och annanasjos, försöker leta bland vänner med småbarn och se om nån har kolikmedicin (Miniform) men ingen tur än :(
hittade ett apotek, sambon är iväg för att köpa miniform nu
har fått i honom några ml annanasjuice, har jagat runt den stackaren med en sopkvast. Kluckar om magen då och då. :(
ush :( låter precis som min..
vad är det för fel?
Nathalie Månsén
Jag tror han har fått i sig för mycket pellets, ätit för lite hö, varit för stressad och sen hade han ju något problem med magen för ett litet tag sedan. :/ Han har varit borta ifrån mig en och en halv vecka, fick hem honom igår… Så jag vet inte helt säkert.
Är rädd att det är trumsjukan, men ska försöka med kolikmedicinen, annanasjuice och sen motionera honom. Han tvättar sig och skuttar runt lite nu, men det ser väldigt mörkt ut.
#7 känn på magen, kan man trycka in den är det inte trumsjuka. är den stenhård och inte går att trycka in kan de vara de..
Nathalie Månsén
#8 Det går att trycka in, det känns svullet så vill inte klämma för mycket heller, men tror att om vi inte får igång magen kommer de gaser som bubblar bli trumsjuka? :/ Han rör på sig och äter nåt strå hö från golvet då och då, men det bubblar ordentligt.
#9 okej, men då är de inte trumsjuka…
de du beskriver lät som sagt som min hona.. men hon blev sjuk pga anitbiotika…
få han att äta och röra på sig ska det nog gå bra :)
minst 2 dl vätska per dag
Nathalie Månsén
#10 Jagade honom runt runt med en sopkvast, nu hoppar han självmant och äter hö från golvet. Bara från golvet så jag har strött ut det lite hipp som happ. Tror annanasjuicen gav en liten kick. Sambon kommer hem snart med paraffinolja och kolikmedicin (Miniform) så jag hoppas vi får igång honom.
Nu har han fått miniform utblandat med juice och vatten. Det är en väldans fart på honom, han hoppar upp och ner, runt på backar osv. :/ Är orolig att han rör sig för mycket? Ska han sitta still efter medicineringen?
tror inte det är nån fara :) bra att han rör sig
Nathalie Månsén
Behöver inte sitta still om det är stopp i magen är det bra attt han rör sig. Men får du intryck att han rör sig för att han har ont? Eller verkar han mest vara aktiv?
Du kan fortsätta o ge mininfom flera ggr per dygn. Man kan inte överdosera, kroppen tar inte upp det, det bara neutraliserar bubblorna.
Tycker inte du ska massera. Om man inte vet hur och när, så kan det bli fel.
Hur går det`?
Funderar på att ge miniform igen, med lite juice. Ska inte massera, ville mest se så att det inte var sådär hårt.
Han hoppar runt, äter hö (med god aptit den här gången) fast inte så mycket som han ska, eller hur man ska säga. Han har inte bajsat än.
Han rör sig för att han vill vara aktiv, är det intrycket jag får. När det verkar som han har ont kurar han ihop sig och vill inte röra på sig, men det var några timmar sen han gjorde så.
Planen är:
Mer miniform med juice (4 droppar) och se om det låter något mer. Sen eventuellt, om inget bajs kommer inom ett par timmar, 1 msk paraffinolja? Hur låter det?
Alltså jag har läst att det finns olika situationer: i en är det bra att massera och i den andra dåligt. Gunnel ANdersson på Roslagstulls djurklinik avrådde mig från att massera. Jag bad henne när jag var på koll att visa, men hon tyckte inte det var någon bra ide. Så försiktigt. MEN en del säger: massera. Här är i varje fall en beskrivning av hur sådan massage ska gå till. Men ett är säkert: backar han, vill inte eller visar smärta obehag.. då är det bättreatt sluta eller åtminstone göra lösare.
Sedan det jag gjorde för ett tag sedan när min var liiite svullen var att smyga ner i den gemensamma tvättstugan o lägga honom på en filt på torktumlaren o köra. Går nog med tvättmaskin, men man ska inte köra värsta centrifugprogrammet, men det säger sig självt, men det lugna rummlandet av torktumlare eller tvättprogram ger en mkt mk lätt massage. Annan variant är om ni kan ta bilen o åka runt lite.. det brummandet o lätta skakandet ska visst också kunna ha jättebra effekt.
Längst ner här står om massage: http://www.bio.miami.edu/hare/sickbun.html
Men jag tror de två metoder jag nämner ovan är bättre. Viktigt att få i mer vätska.. om du har någon sån där dosspruta så skulle jag försöka ge juice utspädd i vatten… så länge han vill ha.
Ähh jag skulle köra på ordentligt med minifom, som sagt kroppen kommer inte ta upp det och det finns inget som är farligt med det.
Jag vet inget om dos på paraffinolja.. natha kanske skrev.. ska koll oxo
Om ni åker iväg eller gör nåt se till att han har höet tillgängligt.. det är bra tecken att han vill ha hö.
När bajsade han sist?
När bajsade han normala pluttar senast?
Har han bajsat väldigt lite sedan du fick hem honom efter kaninpassningen?
Han bajsade en väldigt lös hög imorse (Eller natten till idag). Var även löst bajs som luktade väldigt äckligt i buren, men han bajsade normalt natten till lördag.
Men nu större delen av dagen har han inte bajsat alls, inget kiss vad jag kan se heller.
Gått 3 timmar sen första doseringen kolikmedicin, klunkar och knorrar fortfarande om honom. :/ Nu ligger han mest igen. Ska vi försöka mata honom med morotspure?
Ja fan var generös med minifomen, vetten Gunnel Andersson har sagt till mig: det tas inte upp av kroppen, det neutraliserar bara gasen så den försvinner. Du kan göra slut på hela flaskan o köpa ny imorgon! Det är det värt om det kan hjälpa honom! Men sprid ut det på flera doser, och jag tycker du ska hålla på i natt också… Jag skulle vara uppe med honom om ni absolut inte kan komma in till vet.
Ja det är oroande att han inte bajsat på så länge. Är det verkligen säkert att ni inte kan ta er till djursjukhus?
Eller om ni inte kan: kan ni inte ringa dem och dubbelkolla det som sägs här`? Och se om de har några extra förslag. Har ni möjlighet att testa torktumlar/tvättmaskinstipset? Eller köra en sväng med bilen?
Jag tycker inte ni ska mata med morotspure, jag tycker ni ska mata med hö? Och vatten. Men jag skulle vilja att ni ringde kaninveterinär på regionssjukhus eller veterinär som ni brukar kontakta om ni har något journummer. För jag tycker det är svårt. Detta är uppenbarligen en akut situation..
Gå igenom dessa sidor och dubbelkolla vad ni gjort eller inte gjort:
http://www.bio.miami.edu/hare/ileus.html
http://www.bio.miami.edu/hare/ileus.pdf
Försök ge mer vatten.. vätska.. jag är dubbel till att ge massa juice o morotspuré, eftersom det är mkt sött och sådant som stör cecum o tarmen ännu mer o möjligen ger mer gas.. men samtidigt så behövs ju det söta för energin.. men om du kan handmata med hö och spruta in vatten, välj att servera ljummet vatten 37-39 grader.
Vatten för att det itne ska bli hårda bezoarer i magen som verkligen är farligt.. o hö för att få ner rätt fibrer som kan få igång magen.. Är mkt tveksam till annat och skulle vilja att ni frågar jourvet per telefon om man verkligen ska ge morotspure o sånt. Försök handmata hö, stimulera honom att ta mat, var där, klappa, pyssla…
Kolla också temperaturen på öronen. Är de normalt kaninvarma? (Lite varmare än oss) Eller känns de svala/kalla`? Eller extremt varma?
Om de är väldigt svala så kanske någon sorts värmeflaska som är väääldigt ordentligt inlindad? Men lägg ej på kaninen utan när så han själv kan flytta sig om det vär för varmt (det får inte vara för varmt vatten eller så måste den vara väl inlindad) detär farligt att det är för hett också så klart.
Om du har en massage-grunka som ger vibrationer så är det bra, men inte för hög effekt, och ja - använd förnuft - håll den lätt mot magen o visar kaninen obehag insistera inte.
Men kroppstemperatur är problem vid GI (tarm) problem o därför viktigt att se till att hans temp ej sjunker under 37.7. Kaninen ska ha mellan 38-39.9) försök av göra i förhållande till egen temp.
Visa inte för mkt oro kring honom. Utan försök att visa mkt käääärlek och pyssel och omtanke och värme. Kan försöka få honom att röra sig lite till ev. Men utan för mkt stress.. om möjligt.
http://www.bio.miami.edu/hare/poop.html
http://www.rabbit.org/journal/3-7/gi.html
http://www.veterinarypartner.com/Content.plx?P=A&S=0&C=0&A=3012
EDIT: om han verkar ha väldigt ont: det går att använda ibuprofen och aspirin på kaniner (men ej paracetamol som i alvedon etc.) Men då måste ni ringa och fråga doktorn. Smärtstillande vid sådana här problem ska egentligen vad jag förstår vara starkare narkotiska preparat. Ni har inget kvar sen förra vändan?
Eftersom du inte svarat här så antar jag att du har fullt upp. Prioritera att söka kontakt med akuten på ert sjukhus.
Hoppas det går bra för er. Jag tänker på er.
Tack! Jobbar långa dagar, var uppe varannan timme nu i natt och matade honom. Han bajsade några pyttepluttar.
Han var hos vetten i morse, fick diagnosen förstoppning. Magen är full av bajs/diarré helt enkelt. Han ska få prepulsid (0,98ml) 3 gånger om dagen i två dagar. Han har fått två av dessa omgångar idag.
Han ska få critical care, men har inte velat ge det än då vetten sa att magen är full och den kan spricka. Så nu när jag är hemma har jag gett honom 1 ml paraffinolja, ska avvakta någon timme och se ifall det kommer något. Sedan, oavsett resultat, tänkte jag ge honom lite critical care. Han har ätit lite hö. Hoppas på att han bajsar lite nu, men om inte så är det att ge honom lite critical care. Hoppas det går vägen, han är så hängig.
Får du ge honom vätska? Eller är det begränsat? Kunde vetten se om det var uttorkat bajs? För många gånger är problemet vid förstoppning att bajset torkar ut därinne o då verkligen inte rör sig. Och att vätska behövs? Röntgade de honom mage/tarm?
Stackars liten, jag har tänkt så himla mkt på er.
Förstår, det är ju problemet - att tarmen kan spricka.. det är ju det som är det svåra med massage - att i värsta fall om man masserar i fel situation kan det hända.
Tyckte vetten att han inte skulle äta alls? Eller bara lite? Om vetten sagt att det är bättre att han inte äter alls - försök ge lite vatten utspädd med färskpressad apelsin? Då blir det bara vätska med lite vitaminer o lite energi? (Om nu inte vetten avrått helt från sånt)
Tyckte vetten paraffinolja var ok?

Var ju inte själv hos vetten eftersom jag var på jobbet, så ger andra handsbeskrivning: Vätska ska han få i sig, men vi ska inte trycka i honom. Hon trodde det var stopp i tjocktarmen, han är inte röntgad. Det vi fick var medicinen, samt inrådan att ge critical care. Critical care skulle vi HELST ge efter att han bajsat, men har han inte bajsat så skulle vi ge det ändå. Och hålla tummarna, helt enkelt.
Ja, massage var det nog inget prat om. Paraffinolja har jag gett förut vid förstoppning, tror inte det kan skada. Vi gav det igår och jag tror det var det som tillslut fick ur honom lite små hårda bajsar. Veterinären nämnde varken bu eller bä om det, som jag förstod det.
Vet inte riktigt vad vi ska göra. Det bubblar om honom, ska jag ge mer miniform? Han ska få sin prepulsid senare. Ska vi ge critical care, veterinären tyckte det var OK men om han är full i magen är det verkligen en bra idé?
Vi har inte fått honom att röra så mycket på sig, ska vi jaga honom?
Hm..ring hit: 08-612 57 60 de hjälper dig säkert mer än gärna per telefon. De har öppet ett litet tag till. Vänta inte. De är verkligen bra på kaniner ( ivarje fall flera där, och de som svarar, om de behvöer gå och be om råd så gör de det). Beskriv allt om hur han blivit undersökt, vad ni fått för medicin och hur den ska administreras samt alla frågor om att röra sig, cc, osv.
Vad jag tror:
Allså jaga - det låter lite läskigt, måste du nog fråga vet om det. Kanske är det rätt väg även om det låter grymt, men det måste isåfall styrkas. Vågar jag inte sitta här och säga.
Minifom är som jag förstått det helt ofarligt och jaaaaa ge det! Ofta och mkt (men fråga för säkerhetsskull när ni ringer Roslagstulls djurklinik) Enda problemet är om det inte når fram till där gasen ligger för att det är så mycket skit i vägen (men fråga om det) Men jag har förstått det som att det inte kan göra någon skada. Gasen som bubblar orsakar smärta-> smärta gör att han mår dåligt och får anorexi (dvs inte orkar vill äta, glöm vad anorexi handlar om bland människor) och det blir ond cirkel.
Ge vätska i spruta, men lite åt gången så han inte spricker av det. Men fråga också på roslagstull ungefär hur mkt?
Fråga också om paraffinet.
Jag tycekr det låter som om ni ska vänta med CC. Och jag tycker det låter som om ni ska ge lite färsk pressad apelsin och gärna om ni har lite färsk ananas (helst bara färsk juice (genom att mixa eller hacka och pressa ut juice genom durkslag eller sil))… Detta för att ge vätska som smakar gott som han vill ha och att ge lite socker för energi så att kroppen orkar med.. Men även detta kan diskuteras med vetten.
Skriv upp dessa frågor att diskutera på en lapp och eventuella egna frågor och berätta noggrant och mycket om vad som redan hänt.
Jag håller alla tummar. OCh b erätta gärna mer hur det går, för nu kan jag inte släppa detta.
mm, copro-någonting/anorexi var vad vetten skrev på kvittot så att säga, men vetten gav väldigt bristfällig information. Försöker få tag på Roslagstull men det är långa köer så vet inte om de vill hjälpa mig när jag väl når fram
JODÅ! De hjälper alltid!! Stå på dig. Detta är faktiskt liv o död, de förstår de!
Samtalet "misslyckades", talade in ett medelande med mitt nummer men tror inte de ringer idag. Satt i telefonkö och lyssnade på signalen i en 10 minuter, sen lades det på.
De har öppet till 21 idag.
Ojdå.. brukar inte ta så lång tid.. Jo de brukar ringa upp! Jag har blivit uppringd.
Ja, tänker att det är en timme till de stänger så de kanske inte hinner ringa upp alla. Meddelandet på telefonen sa att det är extra många som ringer just nu. :/
Jo men det säger den alltid.. :p
Ok, medan du väntar.. hur är hans kroppstemperatur? Öronen? Varma o sköna eller svala?
Gör en liten varmvattenflaska med varmt men ej hett vatten, trä runt en strumpa om det känns för varmt, och lägg bredvid magen.
Försök ge lite pressad apelsin.. se om han tar emot det på fat det är ju väldigt frestande.. (anledningen till att jag föreslår bara pressad juice är för att inte han ska få i sig mera "massa". Vätska med lite energi tas upp av kroppen även om det är stopp.. och kan också hjälpa passagen..
Kanske inhandla en liten burk katrinplommonpuré (barnmat?) och spä ut med lite vatten o ge svaglösning i spruta.. Och det är nog dags att börja ge critical care.. men späd så det är en relativt tunn välling? Mer välling än gröt i alla fall?
Hade ni någon torktumlare eller tvättmaskin i lägenheten/huset?
Glömde säga: när du gör CC och när du ger vatten, försök i mesta mån ge kroppsljummet 37-28gradigt vatten… inte för varmt såklart.. men så det känns ungefär som din egen hud.. då behöver kaninen inte använda energi för att hålla värmen.. Hypotermia (farligt sänkning av kroppstemp) är tydligen ett vanligt problem vid så här allvarliga tillstånd.
De ringde upp, de brukar rekommendera en smärtstillande till, tror den nämndes tidigare. Ska ringa vetten vi var hos idag imorgon och be dom skriva ut primperan.
Han fick sin medicin nu + miniform, om en halvtimme ska han få lite, lite critical care. Roslagstullvetten sa att hon inte visste om det var bra eller dåligt, men vi kunde chansa. Han har ju inte ätit på ett tag.
Ska fixa en varmvattenflaska åt honom, vi har en torktumlare men blir han inte bara mer rädd om vi tar ned honom dit och tvingar honom att ligga på den? :/ Kan det verkligen hjälpa?
Ja det kan hjälpa.. min kanin som är en riktig fegis och sprattlis han blev bara lite konfunderad och kravlade omkring.. men lade sig sedan till rätta..
Torktumlare är bäst.. Det ger bara ett lagom brum och gung.. inget häftigt. Det är rekommenderat i en väldigt bra bok om kaninvård som heter rabbit health in the 21st century.. jag har testat (dock på kanin som verkligen inte ens var i närheten av där din är nu.. men som hade börjat stasa lite i magen)
Men kläm inte åt om magen om du lyfter honom.. CC kan ofta ges om man själv ligger hos honom på golvet och lyfter i mungipan.. om han dreglar ut allt.. då kanske man ska ta upp försiktigt o ge i munnen..
Såg honom precis tugga i sig en papperspellets, jag hoppas att det inte är det som ligger som en klump i magen.
Kanske kan göra det, ska försöka få i honom lite mat nu. Litelite. Vet inte om vår torktumlare gungar så mycket dock.
OMG papperspellets
det är ju lite katastrofigt..
Jo då torktumlaren har en subtil gung o brumvibration.. det är precis lagom…
Alltså det är inte centrifugprogrammet.. utan han ska ligga där uppe på en TJOCK gosig ihopvikt filt eller dylikt..
Om han nu accepterar att ligga där… så blir den också så sakteliga lite varm uppepå.. myspys..
Och tja.. är det papperspellets.. fan, då är det nog critical care och vätska som gäller.. kanske hålla fram ett par höstrån o se om han tar? Men absolut inte erbjuda pellets.. men vore ju bra med fiber från cc o hö
Tja.. då kanske det är läge o sluta med papperspellets om han käkar det.
Eller så är det ett tecken på att han är så jävla hungrig..? Och det är i såfall ett BRA tecken!!!!!!!!!!
Om han börjar äta girigt av CC så tror jag att det bara är att släppa efter o ge honom lite mer.. för hunger betyder att han är i gång.. det är apati, matvägran och att han bara låter det rinna ut igen.. det är det värsta..
Testa ni torktummlaren.. jag tror också det kan ha en viss smärtlindrande effekt.. vilket också kan leda till att stoppet löses en smula..
Ja, har inte sett att han har ätit det förut, men det där peewee:t som du tipsade om åt han så det gick inte. :/ Nu har han bara hö i buren.
Nej, han tar det. Nu låg han ganska lugnt (fick hålla fast huvudet) men han sprang inte därifrån som han gör när vi ger miniforan tex. Så hoppas det är ett bra tecken. Isåfall får han lite mer. Kommer gå och lägga mig 12, sen upp vid 2, 4 och 6 (då jag drar till jobbet) så då får han mer critical. Om han bara ville bajsa lite. :/
Ojdå.. åt han peeweet.. han kanske vill ha grenar? Får han grenar normalt?
Testa torktumlaren innan läggdags..
Troligtvis kommer han bli så förtjust i critical care att han sen tar det av sig själv
Hmm.. jag skulle personligen inte dra mig för att sjukskriva mig om min kanin var livshotande sjuk.. men du kanske har någon annan som kan ta hand om honom i morgon. Behvöer du inte berätta här hur du gör.. Jag bara sa..
Jadå, han har grenar. Från fruktträd, som han gnager.
Tvättstugan är upptagen (övertid såklart, den tiden slutar 21:00) så kommer inte in. Vet inte om de tänkte hämta tvätten imorgon eller hur de gör.
Nej precis, men går inte att göra så på mitt jobb. De vet ju liksom, dessutom har jag det viktigaste passet på området så det går inte för då blir det jobbigt för alla andra. Men sambon har tagit ut semester för att kunna ta hand om honom, så ser jag om jag kan komma hem lite tidigare som jag gjorde idag.
Jamen då så.. och du kan ju ha telefonkontakt.. Stackars liten. :(
Ligger han bara? Fick du klarhet i om det var rätt eller fel att försöka "jaga" honom lite? Kluckar det från magen? Hur låter det om du har tyst i rummet o lägger örat tätt tätt till buken?
det kluckar om honom, han är apatisk. Han har inte bajsat sen natten till idag och det som kom då var stenhårda små kulor.
Ska jaga honom lite. Men det kommer ingenting.
Om du får honom att springa lite utan att sparka på honom är det nog bra.. jag menar.. du får anpassa graden av stress.. kära nån jag blir alldeles olycklig också..:( för hans skull.
Kan din sambo vara uppe under natten, ifall du behöver sova?
Ninisen behöver stimuleras lite för att orka bajsa o äta o leva. Ge honom lite pressad fruktjuice blandat i lite vatten…
Försök få tillgång till torktumlaren ändå?
Jaga runt honom i sakta lunk några minuter i stöten - bäst om ni kan upprepa detta en gång i halvtimmen de närmsta timmarna.. o några ggr under natten..
Ge mera minifom, vätska..
Har han kissat nåt????
Om han inte kissat på överskådlig tid så är det nog fritt fram att öka på vattendosen lite.. o lite critical care..
Jag skulle jobba rätt hårt dessa timmar för jag måset säga att det är möjligt att det är för sent imorgon.
Men jag önskar er allt gott.. och jag sänder fåniga helande ljusbollar i tanken.. när man inte kan göra nåt så kan man i varje fall bli lite andlig är min rent praktiska syn på saken..
försök se till kroppstemp… lägg madrass o sov på golvet hos honom.. eller lägg honom i er säng..
Alltså de saker jag kan komma på..
Min sambo har tagit dag-passet så att säga, jag får ta nattpasset. Men han vill verkligen inte längre (Hugo) så jag känner mig helt olycklig. Han bajsar inte.
Kommer inte in utan nyckel dit och det är den som är borta, så kan inte ta mig in om jag inte ringer hyresvärden och det går ju inte. :(
Ja, har funderat på det. Vi får se hur det blir, känns som det är ont om tid.
Han sover i vårt sovrum ikväll i alla fall, får se hur det går. Upp och mata osv. ge honom vatten ska vi väl också göra.
Det är ont om tid. Det är viktigt att ha en plan. Kaniner ger upp i förtid och behöver hjälp att komma tillbaka.
1. Värme är viktigt en svag värmekälla och sköna filtar runt kaninen (men inte koka kaninen det förstår vi båda)
2. Vätska
3. Critical care
4. Minifom
5. Prepulsid
6. Lite motion
7. Lugn fin beröring och ev. försöka mkt mkt försiktig beröring av mage. Jag postar länken om det. Allvarligt kan jag tänka mig att väldigt mkt fina klappar och runt om kan vara skönt.
8. Om du har hårtork så prova att blåsa varmluft på honom - men håll naturligtvis handen där o känn att det bara är SKÖNT.
Det här är de saker jag kommer att tänka på. OM jag har glömt nåt lägg till det.
Prova att växla mellan dessa olika saker. Enkelt att kolla en lista fast man själv är rädd o ledsen o känner sig uppgiven/trött. Jag skulle absolut lägga min madrass eller nåt o ligga hos honom.. för tror också det stimulerar att komma ur apatin..
Han måste också få energi nu.. du MÅSTE ge ordentligt med critical care.. för spelar ingen roll .. andra organ tar stryk nu av att fetterna i kroppen börjar omsättas till energi och det kommer göra att allt slås ut.. så det är farligt i sig. Kaniner har det speciella att de ganska snabbt börjar ersätta utebliven energi med att utnyttja kroppsfett.. o det skadar organden (lever, njurar osv) o är också.. dödligt.
Men växla mellan critical care som nu ska vara lite tjockare! Mer grötig.. och att ge lite färskpressad juice.. eller vilken juice som helst.. eller jag tror tom saft! En smula katrinplommon är aldrig fel vid människoförstoppning, kanske läge om ni har det hemma?
Gör lista med punkter, ha den hos dig.. då är det lättare att fokusera på den än att tappa sugen och själv bli apatisk.
Jag säger till innan jag går offline.
Hårtorken när jag tänker på det tror jag det är bra.. allt som kan ge en känsla av behag hjälper honom.
Ja, känner mig verkligen helt apatisk. Går på ungefär två timmar dålig sömn och en lång hård arbetsdag, och innan dess var det också en lång hård arbetsdag osv. Så jag börjar verkligen tappa orken. Inte så att jag inte vill självklart, men jag känner mig helt fysiskt nedsatt, eller hur man ska säga. Kroppen är dödstrött.
Jag har annanasjosen han fick igår, är den nåt bra? Han visar intresse för den (tror jag, det är så svårt att säga) men vill givetvis inte ta självmant. ska försöka göra en liten lista, den lär behövas framåt 4-tiden.
http://www.skhrf.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=7339
Samtidigt med paraffinoljan ska man tydligen ha vatten, ljummet vatten då..
Ja kör på ananasjuicen.. nu är det nästan fritt fram att ge va fan som helst som han visar intrese för.
HAr du äpple?? Skala äpple.. låt han äta någon klyfta, visar han att han är sugen försök med mer.. sedan critical care..
Jag tror att just nu är det viktigare att han får i sig nåt.. med energi.. mycket energi.. så han orkar.. annars är det kört..
Om jag försöker förstå läget så är det väl så att prepulsiden ska göra något .. men för att få ut materialet måste det bli blött.. o han måste röra sig.. kan du få honom att göra det?
Fritt fram med frukt nu.. färsk frukt.. lite tomat (skalad) gurka..
jag tror det är rätt väg.. men naturligtvis så är critical care grunden.. men lite små smakportioner av annat som gör honom lite alert.. alternera
Kanske llite paraffinolja på någon god fruktbit??
Paraffinoljan tar ju inte kroppen upp så det är nog rätt fritt fram.. På kaninhoppningsforumet beskrevs ett ljummet vatten o paraffinolje-lavemang.. det kan vara läge o ge det.. för det hade visst funkat.. jag postade tråden precis här ovan..
Jag röstar också för min nya idë med hårtorken.. Jag tror på det.. Brummande brukar iaf vara lugnande på min ninis.. alltså lugnande på positivt sätt.. o det ger värme o en skön behaglig beröring av blåsten!
Min kanin älskar metal.. så jag vet att kaniner kan gilla brum
Tänk på att det som gör honom apatisk är smärtan. Inte att kroppen lägger av. Så det finns ändå saker att göra för att försöka göra saker bekvämt för honom tills imorgon då ni kan få tag på det smärtstillande han behöver.
Do not be alarmed if the first batch of fecal pellets is small, hard and misshapen, and even accompanied by some mucus. This is to be expected. Also do not be surprised if the rabbit produces a small bunch of pellets, nothing for a day, and then a bit more. The intestine sometimes seems to regain its function in fits and starts, rather than all at once. Consistent, gentle nursing and reduction of stress are essential at this time.
PLEASE RESIST THE TEMPTATION TO FORCE ADDITIONAL, AGGRESSIVE TREATMENT ONCE THE RABBIT BEGINS TO RECOVER. RECOVERY FROM GI STASIS IS SOMETIMES MADDENINGLY GRADUAL. [We know of one instance in which a rabbit was starting to produce fecal pellets and showing signs of recovery, but the veterinarian overseeing the case insisted on anesthetizing the rabbit to perform oral gavage, enemas with an extension tube and vigorous abdominal massage. Despite advice to the contrary, this veterinarian believed that the mass in the stomach could not possibly pass without such treatment. Tragically, the rabbit died. Necropsy revealed a ruptured liver. We cannot help but wonder whether excessive handling and the unnecessarily aggressive treatments contributed to, or even caused this rabbit's demise.]
Det är så att detta går långsamt att fixa, o när avföringen börjar komma kommer det bara vara lite, o sedan kommer det dröja igen.. men här finns hopp..
Det går långsamt.. det är bra att han bajsade lite igårnatt..
Det finns ändå hopp
Så nu ska jag lämna er ifred. (fast jag nog kommer titta här igen) Jag skickar helande tankar
Han åt frivilligt lite rivna morötter under natten, och jag har gett honom miniform och vattnig critical care med några timmars mellanrum under natten också. Nu efter medicineringen på morgonen (prepulsid 0,98 samt 0,98 miniform) började han äta, han åt lite critical care bollar som vi gjort åt honom samt lite mer rivna morötter. Fortfarande väldigt lite men han visar aptit och det känns jättebra.
Har inte kunnat sova i natt så är jättetrött, men att han äter gör mig så glad. Hoppas, hoppas, hoppas.
Ta bort morötterna nu och ge bara critical care. Kan ni ge det i spruta? Några tecken på bajs?
Att jag säger ta bort morötterna är för att de innehåller mkt socker och nu när han börjat äta så skadar de bara bakteriefloran. Koncentrera er på critical care och extra vatten nu för det är de två sakerna som kan få igång magen.
Jobbigt för dig.
Nu är det att försöka få honom att röra sig en smula
Och så kanske tvättstugan är ledig?
Ja vi ger i spruta, han får lite då och då nu i början, sen vill jag öka till lite mer men vill inte trycka i för mycket nu. Har även kontaktat veterinären om recept på pimperan, det lät som det skulle gå men de var tvugna att kolla upp doseringen. Han hoppar faktiskt runt lite, ögonen är inte lika matta och han tvättar sig. Kan bara hoppas.
Ja, det är bara o hoppas och försöka få honom att hoppa genom att leka lite med honom. Gud vad fint om det klarar sig.
HOppas primperanet kommer snart. Smärtstillande kommer hjälpa honom.
Håller tummarna. Bra att ni har kontakt med veterinären!
Ja, veterinärerna. Har ringt tre olika (Roslagstull, Smådjurskliniken och Valla) så slänger ut alla trådar jag kan. Inget svar om primperanet, ska försöka få tag på smådjurskliniken sen igen, de skulle ringa tillbaka men det har de ju inte gjort. Vi får se, helt enkelt. Vet inte om jag kan få hjälp av Valla med det, hos de var han ju för några veckor sedan.
Den veterinär du varit hos o fått prepulsiden borde ju kunna ringa in ett recept? Hursvårt kan det vara? (kan man ju tycka iaf)
Det är väl bara att fortsätta med små mängder critical care någon gång i timmen, lite vatten, försöka få honom att ta några små hopp, hålla honom varm (bra tem), lugn kärlek o klapp, och om ni får möjlighet att komma in i tvättstugan så är torktumlaren en ersättning för Motion, den skapar ju också den lilla rörselse i tarmen som ska till..
Är han helt stilla eller visar tecken på liv?

Bra att du har kontakt med veterinärerna, det är ju de som kan säga mest vad du kan göra mer. Jag hoppas på bajs. För jag lider verkligen med honom här på avstånd.. Kan föreställa mig hur det känns för er.
Förresten, hur låter det om du lägger örat mot magen nu? (Vad jag förstår är små diskreta knorranden rätt bra.. knäpptyst är mindre bra)
Minifom kan man fortsätta med ifall det fortfarande kluckar högljutt
Hårtork tror jag fortfarande på för att skapa lite värme o skönt (ifall han inte reagerar negativt dvs)
Torktumlare tror jag väldigt mkt på.. och tjock mjuk filt under och klappa o gosa lite samtidigt.. Tror också att det kan vara lite spännande på ett lagom stimulerande vis. Min kanin blev helt förbryllad, han hade också ett lätt stopp som sedan släppte efter några timmar.. Inte alls så allvarligt, men ändå. Han trivdes. (Alltså kommer ni inte in så kommer ni inte in.. antar att huset har gemensam nyckel o nån annan har det, men det spelar ju ingen roll.. behvöer du inte förklara).
Men jag förstår inte varför veterinären ni var hos igår inte skriver ut primperanet? Om han/hon inte vet dosen är det ju bara att lyfta luren kolla fass eller kolla nätet…förstår inte att de låter det ta sådan tid när ninisen uppenbarligen är så sjuk.. 
skriver lite kort, mitt i allt stödmatande har jag glömt bort att äta själv så är lite svag. For iväg ut till vetten, fick mer av prepulisden samt recept på preparan samt dosering, hämtat ut preparan och ska ge nu alla tre tillsammans, minifom, preparan prepulsid och sen stödmata med critical
nu ska jag trycka i mig lite mat, han dricker iaf vatten själv nu.
primperan, heter det ju. Aja, det fanns inte att få tag på i hela stan hade megatur att någon annan beställt och sen inte hämtat ut det så det fanns i nån liten gömma nånstans. Det står injektionsvätska men inte fått några instruktioner om att jag ska injicera så det måste ju gå å ge oralt? Ska googla lite sen, först korv.
Käka du korv. Omvårdnadsteamet behöver korv.
Injektionsvätska - ja så tokigt det kan bli.. Hmm.. känner du nån som e sjuksyrra el läkare eller möjlighen diabetiker som har sprutor? Det borde ju inte vara sååå himla svårt att ge subkutant (alltså under hud) om det nu är så det ska ges? Men du får väl fråga dem då om den kan ges oralt. Eller om den är avsedd att ges under huden, i muskel eller i intravenöst. Men fråga så klart vetten, kan ju inte själv sitta o gissa hehe.
Jag tycker mig ana en svag ljusstrimma på horisonten. Nu är det väl mest att bajset ska lösas upp.
Det är ju en stor klump där inne.
Men nu är det läge att inte ge en massa annat typs frukt, grönsak, morot, osv utan koncentrera sig på critical care o vätska.. Om inte vetten säger annat.
Jag tycker också du ska fråga om det är så att han borde fått dropp av första vetten, och ifall ni behöver fundera på rehydration och elektrolyter… Det finns ju såna här rehydrationspulver för småbarn på apoteket..? Vet inte om det är något?
Sen får man väl typ skicka en spell: oooh deemon turd please break up into tiny balls - and pass!!
Ska på konsert om några timmar, men jag hoppas på allt gott och att jag kanske ser goda nyheter här om några timmar.
Han dricker självmant nu! Antingen får vi hålla i flaskan och trycka, eller så får vi hälla ut det på golvet i buren så slickar han i sig det. Samma med critical care bollarna, han äter dom från golvet.
Köpte även hö hos Norrköpings Akvarier, och han bara kastade sig över det. Hoppas han kommer igång i magen nu, han har fått sina mediciner osv. :) Ringde till Valla (tack alla fina veterinärer/telefonister som hjälper mig så mycket) och de sa att det går bra att ge oralt, så det har vi gjort.
Yippeee vilken dröm.
Nu är det bara bajset.. 
Men herregud.. detta låter lovande
Vågar man hoppas?
Jag förstår dig, man är tacksam för att de på djurklinikerna är så himla hjälpsamma
Försök få honom att röra sig nu.. det är väl det som ska till för å hjälpa skiten o komma ut

Vilket jobb ni gjort. Skönt för pluttisen att få smärtstillande nu.
Jag hoppas det! :D Blir alldeles tårögd när jag hör hans lilla mumsande.
Ja, vet inte vad jag hade gjort utan dom, det är ju helt fantastiskt att man kan få hjälp på det sättet. Kommer ALDRIG tveka att ringa vetrinären, inte för att jag gjort det tidigare men då enbart om jag har behövt åka in. Vilken hjälp man får! Det är klart något jag skulle kunna tänka mig att betala en slant för också såklart, för de är så skönt att det går att ringa.
Ja, han äter ju nu så jag hoppas att mat i magen = energi = frivillig rörelse. Det har varit så hjärteslitande att tvinga honom att röra sig.
så han får vara ute och röra sig, sen kör vi på som vanligt. Critical care bollar äter han ju lite av (om de ligger på golvet, lilla knasbollen ;))
HAN KISSADE! :D
Haha, det har han gjort förut också men ändå. En liten pöl som ser rätt okej ut faktiskt. Hoppas på att han fortsätter skutta frivilligt som han gör nu, ingen jättefart på honom men han ligger inte apatisk i ett hörn.
Det låter som om det är en tidfråga innan det kommer bajs
Men för att ge lite perspektiv… det kommer ta flera månader för hans mage att hämta sig ordentligt. Så ni kommer vara tvungna att tänka på kosten extra mkt. Inga pellets o så än på ett tag… Hö och stödmatning med critical care under några veckor skulle jag tippa, men det kan veterinärerna också hjälpa dig med.
Men i en av de artiklar jag postade så står ett långt avsnitt om vad man ska göra när den allra mest akuta fasen är över: samt att det är viktigt att komma ihåg att allt inte bara är back to normal, för då sitter man strax där igen..
Men det är ett senare steg, just snu är det väl bara läge att njuta av ett jobb ni gjort väl och ge honom massa kärlek
Vi tänkte äta lite Ben&Jerrys och dricka kaffe. :) Och hoppashoppashoppas på bajs, haha.
Men nej, vi kommer ha ögonen på honom en lång tid framöver om han klarar sig igenom det här, det kan jag garantera. 
Hoppas ben&jerry smakade..
faktiskt åt jag detsamma när jag var på gröna lund ikväll och kollade på konsert. Provade en smak de inte har i paket: mintchoklad! Jättegott! Och så fairly nuts och baked alaska..två favoriter
har det kommit några pluttar då?
Han äter fortfarande med bra aptit, men inget bajs. :( Han försöker, stackaren men det kommer liksom inget.
Så låg det äntligen fem ganska stora, fula och missformade kulor i toaletten. Hoppas att det är på rätt väg nu, han är en sån fighter min lilla ängel.
Och en liten liten smetig hög till, det verkar komma igång nu.
Gud så underbart. Måste säga att jag också drar en lättnadens suck.
Så kul att det börjar lösa upp sig därinne och komma ut.
Hurra!
Det förstår jag, haha! Så mycket som du har hjälpt till :)
Ja får hoppas, han har inte bajsat nåt mer, men han kissade och det såg helt okej ut om lite ljust. Om man trugar äter han critical care bollar, dricker vatten gör han nu och lite hö äter han, sen "tvingar" jag i honom löst critical care också såklart. Men att han har bajsat gör att JAG slappnar av en hel del, var så orolig i morse när det fortfarande inte kommit nåt. Och så är han mycket mer responsiv när man klappar honom.
Läs #62 det är hämtat från en bra veterinärsida om tarmstopp, där framgår det att det kommer komma sporadiskt ibörjan, i olika konsistenser, och att det kan gå typ "en dag" (alltså inte 24 timmar men en dag.. tror jag de menar?) utan nåt.. "maddeningly gradual" eller nåt.. 
Men jag är övertygad om att nu så kommer det.. Du ger rätt grejer och faktum är att klumpen har börjat lösa upp sig redan och föras ut!
Att han ger dig bättre svar på gos o klapp är ju också gott tecken. Något som man lär sig när man läser är hur snabbt en liten kanin kan "ge upp" vid smärta o magproblem och att det då gäller att minnas att om man bara får bort smärtan o kan börja lösa problemen så är det inte kört. Vet inte varför just kaniner är så snabba på att ge upp totalt, men det har säkert att göra med att de har så många fiender i naturen.
*grubbel*
Så man måste alltså inte ge upp bara för kaninen gjort det, man måste bara se till att lind
#85 Jag har väl läst allt i tråden typ 30ggr haha. Men ja precis, det gör inget eftersom att så fort det kom något alls kändes det tusen gånger lättare. :)
Ja att han visar både aptit och törst är ju egentligen nog för att man ska orka börja hoppas igen, sen att han inte springer iväg så fort jag kommer känns ju bra med, jag har ju blivit människan-som-tvingar-i-mig-mat :P Fast han gillar mig ändå såklart, bara att han har varit lite mer skygg än vad han brukar.
Precis! Det var därför det var så skönt när jag fick tag på smärtstillande till honom för gnistan kom ju tillbaka nästan på en gång kändes det som, man får lura dom. De är ju rätt "fåniga" djur eller vad man ska säga. ;) Första dagarna låtsades han äta hö, liksom sådär som de gör när de är riktigt sjuka men inte vill att rovdjur ska lägga märke till att de är det. Och sen gav han upp för han hade ont, så då var det bara att ta över att få igång honom.
Ne, ge upp hade jag nog inte gjort men nästan. För det kändes så mörkt där ett tag, men man kämpar ju in i det sista. Har ju haft kaniner mycket också så jag vet ju hur de är. :) Och vet att det är långt, långt ifrån över men nu känns det lite ljusare iaf.
Naaaww, the little fåntratt.
Fin han e. Sjukt söt. Så roligt att det går bra, vilka band man får till sina kaniner, i synnerhet om man varit med om att en kanin varit mkt sjuk. Det blir verkligen ens lilla bebis.
Min ninis hälsar också! 
Han är en väldigt fånig kanin, vi brukar kalla honom för Kung Hugo. ;) Han lider av hybris, haha.
Ja verkligen, de vinner ens hjärta så fort och sen går man genom eld och vatten för dem. Älskar kaniner, de är så underbara djur. Men så känsliga.
Har du någon bild på din? :)
Ah, vilket charmtroll! :D Alla kaniner är fina, men vädurar är fan bäst! :D
Jupp, I feel you there.. jag är tokig i vädurar
Hihi, visst är han ett charmtroll.. en riktig knaskanin är han också och envis som f*n
Igårkväll kom det en större hög än förut och det luktade verkligen apa om den kan jag säga! Sen idag på morgonen har han klämt ut fyra stycken till! :) Han äter hö och har druckit ganska mycket vatten under natten, så hoppas att det här är sista dagen med medicineringen. Den tar slut till imorgon ändå så det vore ju lägligt! :) Paraffinolja och minifom har jag kvar samt det smärtstillande, men prepulsinet tar slut.
#95, du kan ju ringa o höra med doktorn och berätta hans bajs-schema (haha jisses) de senaste dagarna och fråga. prepulsid är ganska säkert för kaniner som jag förstått när jag researchat lite, men det är känt för att hos människosr kunna ge myokardi (eller åt sådant hette de), och i Rabbit Health of the 21st century står det att hon hade en kanin som hade någon slags varaktig sjukdom fick det under ett år, och utvecklade något hjärtproblem.
Men här skulle det ju i så fall vara fråga om några dagar till och det kan nog vara ok.
Däreomt så tror jag att om du själv känner på magen så känner du om den är stor och konstig fortfarande, eller om han verkar ha fått tillbaka sin vanliga fina profil. Och du märker om din beröring verkar ge obehag. Det är ju en hyffsad hemdiagnos på om det behövs mer prepulsid eller ej. Men som sagt, kolla upp för säkerhets skull.
Paraffinoljan tror jag du ska vänta med nu. Det är en akut grej och jag läste också på kanin-savy sida att för mkt paraffin kan tom bli problem, ifall den omsluter stoppet så hindrar den vätskan från att tränga in och lösa upp (du vet olja-vatten). Så nu tror jag det inte längre är en så bra idé.
Fråga om det smärtstillande, fråga också om hållbarhet i öppnad/bruten förpackning på injektionsvätskan. För en tanke är, att om han inte längre har ont (vilket han inte borde ha om stoppet är borta) så kan du spara det till ev annan gång då det blir akut (eftersom ni nu bor en bit från veterinär osv). Men är det så att de tycker han kan behöva gå på det ett par dagar till så ska han ju det. Man vill ju inte att han ska bli värre.
Kan tänka mig att det luktade illa. Det var förmodligen dåligt nattbajs samt annat sådant som du försökt lösa stoppet med.. En hel del socker och stärkelse som ligger i tarmen och en massa dåliga bakterier börjar bryta ner.. Urrrk. Där kan man se vikten av kaninens kost och bakterieflora, om man jämför hur gott pluttarna i vanliga fal luktar (även cecotroferna enligt min mening).
PS minifom ska förvaras svalt (om ni nu i stressen inte settt det), då håller öppnad förpackning bättre.
Kolla också hur annan eventuell överbliven medicin ska förvaras för att hålla.
Jag skulle tro att nu är det värsta över och nu kan magen börja forma bra bajs av hö och critical care.
Satt och läste igenom hela tråden nyss, vad skönt att han är på bättringsvägen!
Jag ska ringa veterinären imorgon och höra med dom vad de tycker. :) De har nog tröttnat på mig vid det här laget dock haha.
Ja minifomen står i kylen, då skulle den hålla till 2014. :) Verkligen jag rekommenderar alla att ha hemma, den har hjälpt jättemycket. Critical care ska vara i frysen, och primperanet ska vara svalt. :)
Tror det med nu, ingen mer paraffinolja osv, han klarar sig så bra själv. Äter självmant critical care kulorna, man behöver inte alls truga lika mycket längre. Och han vräker i sig hö. :)
#97 Tack! :D Ja, jag kan inte förstå det. Jag trodde verkligen det var slut och kört redan i måndagskväll (innan vi fick smärtstillande till honom) så att det är på väg åt rätt håll är både ofattbart och skönt! Det är SÅ värt att kämpa! Vågar knappt säga det än, men det har inte ens varit så dyrt. Bara mycket tid, tårar och sömn, men det är ju valuta det också. ;)
Tack för infon om de andra medicinerna. Sånt är himla bra att veta.
Jag trodde också nästan det var kört ett tag. Jag var rädd att komma hit efter måndagsnatten och läsa hur det hade gått..
Det var fint att det började vända (men jag hade ändå oro kring det, vissa kaniner kan ju göra en extra ansträngning och verka bättre precis innan dom dör
och inget bajs hade kommit, så det verkade mörkt)
Men sen blev det bara bättre
Helt underbart. Värt att firas.
Ja, jag kände det med att det här kan inte gå. Satt och höll i honom på soffan på mångdagsnatten och var helt övertygad om att han skulle gå snart, vågade inte lägga ifrån mig honom. Usch.
Men vi har varit riktigt ihärdiga! Har haft Flickan och kråkan på hjärnan sen eländet började, och det är väl så det har varit. Så länge det finns liv är det aldrig för sent. Även ifall det ser hopplöst ut. Nu är det bara att hålla tummarna att det går vägen. :)
Kände så också, det var därför jag började gråta av lycka när han bajsade haha. För det var liksom först då jag verkligen började våga hoppas igen. Jag vet att läget fortfarande är kritiskt, har ställt in min semester och stannar hemma med kraken istället. ;) Vad gör man inte för sina djur. Är bara glad att jag hade schemalagd ledighet.
#90 ja det kan jag tänka mig, sen gör man ju automatiskt allt man kan för dom små vännerna.. :')
Flickan och kråkan? Vad är det? Det måste jag ta reda på! *youtubar*
#101 ja absolut, även jag som ibland kan vara lite snål (eller sparsam) och hade oroat mig lite för att jag skulle tycka det blev jobbigt när jag skaffade kanin och skulle betala veterinär: när det var akut kände jag liksom: här: här mina pengar.. ta vad ni vill.. sedan så klart, efteråt när det är bra så gnisslar man ju lite tändernär man blivit 4500 kr fattigare lol
Åhneeej, den visste jag ju visst vilken det är.. nu börjar ja böla och ångrar lite att jag kollade den.
Hittade en fin version: http://www.youtube.com/watch?v=YwzTQsaWvXo
#101 och #102 Jag är mest ledsen att han blev snorig så jag aldrig hann försäkra honom, för det hade sparat en del. Jag är tacksam (pepparpeppar) att det inte blev så dyrt den här gången. Vi kallar honom redan för Sjutusenkronors Hugo, och det är då en kanin jag fick gratis med bur och allt haha. :P Men vi älskar honom väldigt, väldigt mycket.
Flickan och kråkan är så vacker, har kännts så hela tiden. Att bara hoppas och tro att det kommer bli bra, att han kommer bli frisk igen och hoppa runt och buffa på mina fötter. Jag vill ju att han ska leva många, många år till.
Rekommenderar den versionen med Sofia Karlsson om du inte hört just den. Den var så fin, nu lyssnar jag på repeat på youtube!
Och gråter små skvättar här och där.
heheheh.. eller höhöhö som kaninen skulle säga, Sjutusenkronors Hugo, det kallar jag artistnamn, hehe.. his rapper name?
Men jooo du kan visst försäkra! Min var också snuvig. Nu är han försäkrad med reservation mot snuva (då han också var snuvig när jag fick honom), men reservation mot snuva gäller bara sex månader, sedan häver man den genom ett besök till vetten och ett friskintyg! Så i oktober/november kommer jag kunna göra det.
Ja, det är versionen jag gillar bäst. ;) Jättevacker. Haha och ja, Kung Hugo har ett riktigt bra artistnamn om han vill börja där.
Ja fast nu har han ju haft magproblemen också, så vi får vänta ett tag till med det tror jag. :) ska försäkra den lilla kaninen idag också, hon verkar glad över att Hugo är bättre.
Hmm.. nej vänta inte.. spelar ingen rolll.. för uppger man att kaninen har haft en viss sjukdom så börjar de inte räkna tiden för reservationen från det datum kaninen var sjuk, utan från det datum du försäkrar.. så jag skulle inte vänta.
Hm, det har du säkert rätt i. Får ta att läsa på lite där. :)
Kommer en hel del nu, och han blir överlycklig när han får critical care bollarna.
Inatt sover jag gott för första gången sen eländet började.

Faaan va skönt! Och critical care är mums hälsar herr Kanin här hemma me
gimme.it.now tycker han det lilla matvraket..
en god natts sömn önskar jag dig
tack! :) Kaninen i buren brevid blir tokig när Hugo får sin CC, funderar på om Hugo gillar den så mycket för att jävlas med henne. ;)
Mer bajs i natt, slänger sig fortfarande över CC:n, äter sitt hö och dricker vatten. Men nu slutar vi med medicineringen så håller tummarna att det håller i sig.
Haha, stackarn, måste kännas hårt för dig att bara ge cc till en av dem. Värsta gottiset som seglar förbi nosen.
Jo, det hoppas vi. Tror jag det gör nu när stoppet är borta.
Har bajsarna blivit normala, eller är de fortfarande lite fula?
Ja, hon gillar verkligen lukten! Men hon får allt hålla sig till godo med hö och pellets (som jag inte gillar alls just nu kan jag säga :P)
Jag får inte tag på veterinären, telefonsvaren säger att de har många akuta fall nu (inte vanliga svaret) och det går inte att ställa sig i kö. Men tror vi slutar med medicinen och hoppas det är rätt beslut, kanske att han får primperanet. Vet inte riktigt. :s
Kulorna ser mer normala ut, de är väldigt stora, "fluffiga" och sen lite kladdiga av paraffinolja (det får han inte mer heller och han har inte fått mycket av det) men de är runda. :)
De kan också vara lite kladdiga hos mig lite klistriga/klibbiga (vet ej om det är vad du menar), jag tror det är det där klistriga doftsekretet från körtlarna, du vet det som är kaninernas "löpsedel" när de är ute och sniffar vad andra kaniner har för sig..
så det är helt normalt då.. eller så är det paraffinet..
Du kan ju testa roslagstulls igen.. men jag tror att du gör rätt att sluta. Kommer normalt bajs så borde det inte heller finnas något stopp kvar och därmed ingen smärta.
Jo det är ju fredag, alla inser att det är bäst att åka in nu om de inte redan gjort det, för sedan är det helg.
Nej, de är liksom, paraffin-olja kladdiga. :) Men vet vad du menar med klistriga och kladdiga! Nu får han ingen mer olja så förhoppningsvis blir det bra.
Ja, jag känner det. Antingen få tag på veterinären vi var hos, för jag är nyfiken på hur mycket critical han ska ha nu när han äter så mycket hö. Men han har tappat en hel del vikt (2 kg för två veckor sedan, nu när han var inne på 1,8 och jag tror han vägde typ, 1,7 som minst) så vi ska väl göda upp honom igen. Ryggraden känns redan mindre så tror han har lagt på sig lite.
Vilken aptit han har nu!
Precis, och sen har ju djur en tendens att bli sjuka när det minst passar. Typ söndagkväll. 
Hm, göda upp.. nej nej säger jag spontant.. som du säger hö och cc.. jag skulle nog undvika pellets odyl. Men lite alfalfahö kan du skaffa och bara ge några strån extra, det ger lite mer protein, kolhydrater och kalk och de älskar det. Men ge inte för att få honom att biffa till sig. En dvärgis på 1,7 är normalt. Min pluttis väger 1,72 och det är mitt i spannet för normalt. För mkt alfalfa kan precis som pellets skapa problem igen. Jag tror ni ska fortsätta med cc, men bra att ringa och fråga ändå. Haha… eller typ skärtorsdagen kl 21 eller nåt annat dumt. Långhelger..
Ja alltså, med critical care och hö. :P Pellets kommer det gå ett bra tag innan han ser igen, om han överhuvudtaget ser dom igen om vi säger så. Visar det sig att han klarar sig bra på hö och de grönsaker han får sen när han verkar bättre (vi pratar månader alltså) så får han inte pellets alls.
Min vägde 2kg innan han blev sjuk, resten har han tappat under väldigt kort tid. Vid 2kg var han i bra hull enligt vet. (och jag håller med henne) medan han nu vid 1,7 är så man ser benknotorna och känner dem mycket tydligare. Så jag vill ha tillbaka det han tappade, helt enkelt. :) Men kommer absolut inte trycka i honom för mycket mat heller såklart! Critical care kommer han inte få så mycket framöver heller, men bara så jag vet att han äter.
Ja det är ju du och vet som sett honom. Behöver han det så behöver han det. Där med basta.
Jag fick en bukett av en snäll medlem för mitt engagemang i din tråd.
blev väldigt rörd o glad.
Vad kul! :D Det förtjänar du :) Har något på gång till dig också, haha.
OCH den här tråden har snart blivit läst 1000ggr, helt otroligt! Hoppas den kan komma till hjälp för andra ;)
Det hoppas jag med. Jag har också funderingar hur man kanske skulle kunna göra akuttrådar..
Där man samlar liksom alla akutåtgärder. Men är för trött just nu.. Men här i tråden har vi ju diskuterat en hel del bra grejer.
Nääääh, men jag fikade inte efter något.. ville bara ge det, samt dela det och tacka den söta medlemmen som gjorde det, som jag inte ens vet vem det är, som jag inte ens brukar se här. Men det var fint imorse när jag kom in.
På måndag ska jag vaccinera min kanin. Tänker ta båda rvhd o nån hepatit.. tror jag. BLev så nervös av det jag läste här. Vet inte var du bor och om dina kaniner går ut eller träffar andra.. eller om ni har hund el katt som går ut. Läs på om du inte redan sett om det. RVHD (själv har jag inte hunnit läsa på) men det verkar jätteläskigt de bara dör o man kan inget göra när de får det.
Ja, tycker det borde finnas nån tråd om vad man kan ha i "apoteket". Vad man faktiskt kan ha hemma ifall det händer något akut. GIVETVIS INTE istället för att åka till veterinär men t.ex. om man som jag upptäcker det sent på kvällen. Då var det jätteskönt att få tips? om t.ex. minifom, annanasjuice osv. För och nackdelar med de olika sakerna. Om det inte redan finns någonstans?
Haha det är klart jag fattar! ;P Men har redan påbörjat så där! Ändå haha.
Jag har ju en liten som jag ska börja hoppa med, så henne hade jag tänkt vaccinera. Och då blir det ju givetvis till att vaccinera Hugo också såklart, så hon inte drar med sig något till honom. De är helt innekaniner i nuläget, men det kan ju förändras. Bor i Norrköping så det är en bit ifrån smittovarningen i alla fall. Otäckt är det ändå.
Det var jag som skickade blommorna(har inte varit inne på kanin forumet på ett tag då båda mina varit pigga och krya hela året, det är nog därför du inte sett mig här tidigare). Brukar då och då dock kolla in här för att se hur det går med allas kaniner och för att läsa sånna här trådar så jag själv vet vad jag ska göra om någon av mina kaniner blir sjuka och jag inte kan ringa moster(som jobbar på djurkliniken 20 minuter från där jag bor). Blev så glad då jag såg hur engagerad du var i denna tråd och hur mycket du, ägaren och dom andra som skrev i tråden brydde sig om kaninen. Det kom rent av en liten tår. Så jag tyckte att du förtjänade att få veta att även jag tyckte att du gjorde ett underbart jobb som engagerade dig så mycket i någon annans kanin. Måste även säga att ägaren gjorde ett fantastiskt jobb. Många hade nog gett upp långt innan dig, men det var så rörande att läsa om hur du verkligen satte kaninens behov först(när Éire blev sjuk förra året lämnade jag min mormor som då satt i rullstol på grund av ett krossat ben alldeles själv samtidig som jag fick min moster att dubbelboka veterinären. Resten av släkten tyckte att jag var knäpp, men vad gör man inte för sina älskade kaniner). Skönt att veta att han är på bättringsvägen :) Visste att inlägget skulle bli långt därför tänkte jag att det skulle gå snabbare igår att skicka en blomma då jag hade bråttom och sen skriva inlägget idag då jag hade mer tid :)
Ja Hell kämpade som en sann hjälte, och hennes sambo med, vad jag förstod, även om ts var den som så att säga ledde insatsen
. Jag vet den där känslan av apati och vanmakt som kan komma och att stå ut i det så många dagar som ts gjorde..
är inte lätt. Man tror det är kört, kaninen är helt apatisk och verkar ha gett upp. Jag förstår av egen erfareneht att det måste varit mkt svårt. Plus sömnbrist och oro. Men en sådan lyckosaga när det blir bättre.
Jo, andra tenderar att tro att man är knäpp. Fråga ts som har ställt in semestern.
Snacka om att folk måste tro hon är knäpp.
Men vad bra att din kanin också blev frisk, jag tycker det är självklart att man ska göra som du, för annars undrar jag varför man skaffade husdjur om man inte fäster sig vid dem och de blir en familjemedlem.
Och tack igen för blommorna. Jag blev så himla rörd av att någon som jag inte ens sett här hörde av sig till mig.
Tack ska ni ha. :) Ja det har verkligen varit en gemensam insats för mej, min sambo och Hugo. De är så skönt att det har gett resultat, hans hull är redan mycket bättre och han är pigg och äter massa hö. Nu är det ju bara efterarbete kvar, men tror den akutavårdperioden är över.
Hugo verkar också uppskatta hjälpen, även ifall han var kelig förut är det inget mot hur han är nu. Förr när han var ute i rummet var favoritplatsen under akvariet, nu verkar den vara under mina fötter. ;) Det känns så skönt att det faktiskt gick att få tillbaka honom från sjukdomen. Nu är det bara att hålla honom frisk som gäller.

Va härligt!

Ledsen att jag puttar upp en nästintill antik tråd ;) Ville bara säga att denna tråden var underbar att läsa igenom i helgen. Här kommer en solskenshistoria till!
Min kanin var lite seg på fredagkvällen, kollar till på lördagen innan jag for till jobbet och ser att hon har inte klämt ur sig något alls under natten, hon dricker men äter inget.
Under lördagen blir hon sämre, jag har fixat miniform och försöker få i henne det och ananas. Hon har fortfarande tillgång till hö och vatten men inga pellets. Har en kanin som vanligtvis ogillar att bli buren eller ens vara i famnen, och är rätt bitchig av sig men nu är hon så illa däran att hon inte bryr sig. Ev. har hon så ont att hon inte orkar göra motstånd. Hör med en uppfödare i närheten om duktiga vet. eller tips? och hon hjälper mig med tips? jag även läst på nätet om. Inser att hon måste få i sig någon mat och höet verkar hon inte särskilt intresserad av så gurka och sallad får hon för det äter hon och innehåller mest vatten men något får väl magen jobba med. Fortfarande inga pluttar men har fått i sig tillräckligt med vätska för att kissa iaf.
På söndagen tar jag mig till djuraffär men de hade inget critical care men fibreplex som vi testade istället. Får även tag på en plastspruta från apoteket så jag kan tvinga i henne mer vatten. fibreplex ska ha morotssmak men hon verkar inte hålla med om det, det hon får i sig som hon verkar tugga upp har hon lyckats hålla kvar i munnen ändå och tuggar/spottar ut igen, miniformen verkar lättare att få i. Nu börjar hon bli piggare, ungefär som vanligt men nu visar hon att hon har ont och bitchen hon har i sig kommer fram så fort man närmar sig mage och bakdel. I övrigt hoppar hon runt som hon brukar, har större aptit på gurka och sallad och börjar även tugga på några höstrån. Sprutan med vatten tycker hon är rätt okej och får i sig något mer än om hon bara skulle dricka ur skålen. Efter lång väntan så klämmer hon ur sig en dunderplutt precis innan läggdags!
Idag måndag: på morgonen är hon pigg och glad, har lyckats få ur sig ett antal pluttar till. Väldigt små, men det är något iaf. fyller på med gurka och sallad och så skuttar hon runt en vända i lägenheten som vanligt. Städar rent innan jobb för att se klart och tydligt vad som händer till kvällen. Ytterliggare pluttar kommer under dagen, fortfarande små men de kommer. Pigg som vanligt och inte öm om magen, får lite miniform igen och fibreplex men som tidigare så verkar fibreplexen komma ut igen. Men verkade bara hamna i pälsen och for in på rätt ställe igen när hon tvättar sig efter tvångsmatningen. Jag skulle tro att faran är över denna gång även om pluttarna inte är i normal storlek än så har hon fått igång magen igen :D
#126 Härligt att höra! :D Jag hade nästan glömt bort denna tråd, usch vilken pers det var!
Precis, se till att hon har riktigt mycket hö och äter det för det var det som räddade Hugo tillslut. Just för att få igång magen ordentligt, sallad och gurka är bra men det ger inte magen så mycket att jobba med. Fibriplex är säkert bra men jag avgudar (av förståliga anledningar) critical care. Om ni har Grizzly Zoo där du bor så har de faktiskt critical care! Annars brukar det bara vara veterinärer som säljer det. :)
Toppen att din kanin mår bättre!
Och min Hugo mår fortfarande bra. ❤️ För att kompensera hur eländig han ser ut på bilden i #87 kommer här en bild från hur han ser ut idag, tillsammans med sin kompis Räkan som bara var en liten skrutt när det hela utspelade sig.