Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1259 ggr
[vigge_]
0

Snö har blivit biten, vad göra?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Snö min käraste kanin har blivit biten av en annan hona. Bettet är inte gigantiskt eller öppet! Ett rivsår+en liten bit avriven skinn. Vad ska jag göra för att behandla såret? Veterinär? Kan man göra själv? Är otroligt tacksam för svar

Mickis1994
0

"Såret" ser fint ut och jag skulle inte göra något speciellt. Se bara till att det ser fint ut hela tiden, ev tvätta med koksaltlösning men ingenting mer. Finns ingen anledning att ta henne till veterinär 🙂

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Vincent...
1

Lägg lite aloevera salva på och låt det vara, kommer säkert se bättre ut imorron.

HAHAHAHAHAHA…..

[vigge_]
0

Gjort om och städat Snös bur! Här får hon bo för tillfället tills hon har läkt

Facie
0

Stackars lilla snö, hon blir nog snart bättre igen ska du se :)

Pretty wise //

[vigge_]
3

Tack allihopa! Koksaltlösning blir det ikväll! :) 

#4 Ja verkligen. Enligt min lillasyster så var Snö död när jag var på prao! Usch vad jag grät! Värsta upplevelsen någonsin!

Kaninhonan som bet henne var minst tre gånger så stor och det var en hel del päls i buren, inte bara Snös… Snö är så modig och stark!

Moppie
0

Ojj, stackars lilla söta Snö. Hppas allt går bra

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

zezagena
0

Håll koll på såret, säkerligen läker det fint av sej själv, ev kan du tvätta med ljummet vtn+mild två (Laktacyd typ). Lite gul vätska normal. Svullnar det o blir rött o varar ( infektionstecken), behöver Snö trol antibiotika.. Bra att du bytte i hennes bur så det rent

Vilken otur men tur i oturen ändå att det inte värre. Lycka till 😉

[vigge_]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej!

Nu har Snö fått koksaltlösning på diverse rivsår och bett. Hon äter, dricker, bajsar och kissar som hon ska. Nu får vi hålla alla tummar och tassar att allt blir bra med flickan! <3

sfut
0

#8 Du har gjort allt rätt och det blir nog bra ska du se. Bitsår från kanin blir sällan infekterade :)

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

[vigge_]
0

#9 Tack! <3 Är alltid så nojig när detta händer! hihi

Åå, vad skönt :)

sfut
0

#10 Ja :) Hade vart betydligt värre om det var från en katt

Klart man blir nojig men håll koll bara så läker det nog fint :)

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se