Viltgrå + Madagaskar Manteltecknad
Hej!
Bara en fundering, om man parar en renavlad viltgrå kanin med en Madagaskar manteltecknad kanin (som enbart har Madagaskar manteltecknat och Madagaskar bakom sig). Vad kan det bli för färger då?
Skulle ni göra en sådan PARNING? Eller kan det "förstöra" färgerna? Syftet är att få fram ungar till utställning.
Hoppas ni förstår vad jag menar med allt svammel. :P
Hälsningar Amanda och kaninerna
Då får du viltgrå och viltgrå manteltecknad.
Såklart du kan para dem.. men det kan vara svårt att få fram en snygg mantelteckning..:)
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Alla ungarna får även anlag för enfärgat och gult!
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
1# Tack för snabbt svar! 🙂 Vet att viltgrått är dominant, är dock inte helt hundra på Madagaskar. 😉

Problemet med att blanda vissa färger är att du inte vet hur bra färg kaninerna skulle haft om de hade haft en annan färg. Svårt att förklara, men även en Madagaskar har anlag för bra eller dålig schattering (vilket inte syns eftersom de inte är viltfärgade) och en viltgrå kan han anlag för bra eller dålig slöja. Om madagaskarn har anlag för väldigt dålig mellanfärg så kan du få viltgrå ungar med dålig färg.
4# Tack för svar, just sådant jag funderar över och själv är jag inte helt hundra på färggenetik :P