Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 697 ggr
hannabs
2

En riktig färgröra!

Jag har skrivit en tråd om dessa vilskaniner innan. Det blir väldigt mycket att läsa men hoppas på att kunna få hjälp. Detta gäller kaniner som släppts ut i det vilda och förökat sig massor. En del ungar har fångats in och lever som tamkaniner i ett kaninstall. Det har hänt att barn släppt ut de eller att de har rymt så de har parat sig hej vilt, tyvärr. Nu har det ÄNTLIGEN börjat bli lite ordning på det hela. Det finns en hona kvar ute i det vilda som de inte kommer nära. Resten bor inne nu. Det jag är intresserad av är vilka som är vitscheckar och vilka som är wienertecknade samt hur madagascar brokad nerärvs. 

När jag skriver vilka färger de har så är det alltså den synliga färgen. De kan sedan såklart vara wiener eller vitscheckar också, vilket är det jag vill ta reda på. 

Bullen, hona- Svart brokad

Kakan, hona- Madagascar brokad (unge till

Bullen och en madagascar brokad hane)

Steve, hane- Svart (tillhör ej det brokade vildkaninssläktet utan är nytt blod från annan plats)

Tuss, hane- Vit blåögd vitscheck (antagligen madagaskar) Troligtvis inte pappa till många alls då han suttit i bur stor del av sitt liv men var från början vildkanin

Spaghetti, hane- Svart brokad (Bullen x Steve, troligtvis)

Senaste året har det funnits några svart brokade kaniner i det vilda, troligtvis honor. Steve tros ha jagat bort/haft ihjäl många andra hanar då folk beskådat det, jag vet inte hur det ligger till. Tidigare år föddes det väldigt många vita blåögda ungar som hade brokade mammor (vad jag vet) men inga vita blåögda sågs som vuxna, kanske någon enstaka. Därefter föddes det aldrig fler sådana. Jag vet inte hur många madagascar brokade kaniner som funnits men Kakan är född i fångenskap och hennes pappa var madagaskar brokad vilket även hon blev. Jag har inte sett fler madagascar men det kan som sagt ha funnits, dock inte på senare år. 

Om det är Steve som är pappa till Bullens unge Spaghetti vilket nästan är säkert så är Bullen vitscheck. Jag har inte kunnat klura ut om hon är wiener eller ej, går det att lista ut?

Nu finns det en kull Kakan x Spaghetti. Alla ungarna är svart brokade. Kakan har en tidigare kull där Steve troligtvis är pappa. Även de ungarna blev svart brokade. När det gäller detta undrar jag såklart över madagascar. Varför blir ingen unge det (Hon har fått 9 ungar sammanlagt)? Hennes pappa var ju madagascar brokad och hennes mamma Bullen svart brokad och fick Kakan som då är madagascar brokad. Nu ser det ju likadant ut, svart b parad med madagascar brokad. Beror det på en eventuell wienerteckning på antingen madagascar brokade hanen eller på Kakan, eller att någon av de var/är vitscheck. Kan ett sådant anlag ta bort möjligheten alternativt höja chansen till madagascarfärg? De två är som sagt de enda vi vet har varit madagascar brokade. 

Någon som kan få fram lite mer info angående X och k bland dessa brokade kaniner? Vore väldigt intressant! :)

Peak303
0

Har du bilder på kaninerna? Brukar vara lite lättare att ta fram om dem är brokade, wienertecknade eller båda delar. 

Madagaskar är en gul färg och krävs i dubbel uppsättning för att komma. Tyvärr hänger jag inte riktigt med i själva släktet på kaninerna.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

hannabs
0

Det är som sagt inte mina kaniner men några bilder finns det. 

Så Bullen måste alltså bära på anlaget för madagaskar då? Hon (eller någon annan så vitt vi vet) har aldrig fått en madagaskar brokad unge, förutom Kakan då. Kakan var ensam i sin kull. 

Vet inte hur jag ska skriva det så mycket tydligare egentligen men försöker på annat vis då ^^

Bullens föräldrar är okända. Bullen fick en kull bestående av en unge tillsammans med en madagaskar brokad hane. Den ungen är Kakan. Bullen har även en kull med Steve (tror vi). En av de ungarna är Spaghetti. Kakan har en kull med Spaghetti. Dessa ungar är svart brokade. 

Tror det är dessa kaniner som är aktuella. Sedan finns det ju som sagt en del vildkaniner, fler förr än vad det funnits senaste året. De har vi ingen koll på. 

Ska se om jag får upp några bilder! :)

hannabs
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bullen

hannabs
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kullsyskon till Spaghetti. Alla hade samma mängd teckning

hannabs
1

Spaghetti är ju inte wienertecknad eftersom att pappan är svart :)

pernillaoscarsson
0

Om Kakan är född i fångenskap (antar att ni fångat in mamman och hon sedan fått Kakan?) hur kan ni då inte veta säkert vilken som är pappa till Kakans ungar? Eller har jag missat något? hehe :P

hannabs
0

Det är som sagt kaos bland dessa kaniner. De fångas in, rymmer, fångas in igen, släpps lösa på golvet ihop av små barn. Kaos helt enkelt. Nu är det däremot bättre, mer struktur, ombyggda burar osv. Vildkaniner finns det nästan inga kvar så förhoppningsvis får detta ett slut nu. 

Japp, Bullen fångades in och hon fick Kakan. Sedan har Kakan rymt, därför vet vi inte med säkerhet vem som är pappan till hennes första kull men vi gissar som sagt på Steve, en svart hane. Förstår att det blir rörigt för er att bara läsa då det är rörigt för mig som ändå sett kaninerna och har liiite koll! :)

Evelina!
0

#6 Kakan kanske fångades in som dräktig (= kan ha varit vilken hane som helst som är pappan).

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

pernillaoscarsson
1

Fast om ni fångar in kaninerna, ser ni inte till så att de hamnar i säkra burar där inte möjligheten att rymma igen finns? Förstår inte riktigt poängen med att fånga in ifall det är så stor chans att de förökar sig eller rymmer igen? Poängen med infångningen är väl just att förhindra förökning?

Var hamnar kaninernan efter att de fångats in? Tänker på att det är barn som inte verkar förstå att det är vildkaniner som man kanske inte kan behandla på samma vis som tamkaniner? Har ni något tillstånd för att fånga in dem?

Tycker det låter mer som en lekstuga än någonting som ska hjälpa kaninerna? Eran tanke är säker god men tycker ni måste organisera bättre ifall ni någonsin ska få en bra struktur!

hannabs
3

#9 Det började med att en familj i detta område släppte två av sina kaniner lösa för de tyckte det "var mysigt att de gick lösa på gräsmattan" som jag fattat det. Detta var ganska många år sedan. Eftersom att det bara har fångats in kaninungar så har de i princip samma förutsättningar att bli som vilken kanin som helst. De är mkt påverkningsbara och vänjer sig snabbt. Det är inga harar ju utan tamkaniner i grund och botten. 

Det är som sagt inte mina kaniner och jag har inget ansvar för dem. Jag bor inte ens i samma stad, alltså kan jag inte påverka hur det fungerar där. En bur visade det sig att en kanin hade lärt sig att öppna, den är säkrad nu. De andra vet jag inte hur de har rymt. Kaninerna bor i ett stort kaninstall. De får en och en skutta lösa på golvet. Ibland har någon av barnen släppt ut en kanin och inte förstått att det redan var en lös, ibland kanske de gjort med med flit, vad vet jag? Det är ingen 4H gård men det är en öppen gård dit det kommer många barnfamiljer och ensamma barn dagligen med många olika djur. 

Ska man ha tillstånd för att fånga in utsläppta tamkaniner? Ägarna har i alla fall inte brytt sig ett skit om sina kaniner och dess avkommor men har sagt att vi får fånga in dem. De bryr sig som sagt inte. 

Jag har ju skrivit innan flera gånger att jag inte tycker det är hållbart eller bra över huvud taget. SJÄLVKLART INTE! Men de HAR hjälpt kaninerna. Tänk hur många kaniner det hade funnits i det vilda utan vår hjälp. Jag skrev även att det precis börjar reda ut sig med kaninsituationen där uppe. Det har varit riktigt illa men det är nu det börjar lösa sig. Ombyggda burar, bättre lås, lappar på ytterdörren om en kanin är lös, fler permanenta människor som sköter kaninerna och kan förklara för besökare hur det fungerar osv osv. Jag förstår inte varför du ville belysa allt som är dåligt när jag ändå försökt förklara att det förbättras hela tiden och att problemet med vildkaniner är så gott som borta. Dessutom kan jag inte göra något åt problemet utan var bara intresserad av vad de bär på för anlag. :)

pernillaoscarsson
0

#10 Det som dessa personerna gör är säkert bra. Jag reagerade bara på att Kakan som föddes av en infångad kanin ska ha sin andra kull nu? Och av det jag läst här kändes det inte speciellt seriöst att kaninerna kunde rymma bara sådär. Men så klart, har de levt vilda så har de väl mer emot att sitta i bur än vad en tamkanin har, och då gör säkert denna vad som helst för att komma ut, kaniner är ju trots allt väldigt smarta. Bra att burarna är säkrade nu i alla fall.

Tycker dock att personerna som håller i det hela bör satsa på att kastrera åtminstone hanarna så att inga olyckor kan hända. :)

hannabs
0

#11 Nä, så seriöst har det heller inte varit, tyvärr. Med påtryckningar från bland annat mig, en annan vuxen samt att många av barnen börjar bli äldre och får mer förståelse så blir allt bättre. 

Första gången rymde Kakan ur en kaninbox, alltså ingen klassisk bur. Det är som sagt ombyggt nu. Andra gången hon blev parad så släpptes hon ut på golvet samtidigt som en hane. Tror inte de visste att han var lös eller något sådant. 

Att de lyckats rymma (tex om ytterdörren stått öppen eller öppnats i fel läge) är väl inte konstigt? Det kvittar om kaninen är född i fångenskap eller ej, alla vill väl skutta så på stor yta som möjligt?

Har gett det som förslag under en lång tid men det är olika ägare, alla olika mkt engagerade i sina kaniner (de tas även omhand av personal) så det händer inte mkt på den biten. Tror det beror på priset. Förhoppningsvis ska en hona kastreras iaf. Jag håller tummarna!

Du har ingen idé om X och k kanske, som tråden egentligen handlade om? :)

hannabs
0

Någon som kan lista ut om någon av dessa kaniner är wienertecknade eller vitscheckar? :)

Peak303
0

#13: Det är omöjligt att säga, men alla är mer eller mindre wienertecknade om dem är efter en wienertecknad/vit blåögd egentligen. Men sen kan man aldrig vara säker på att dem är just WT utan att para dem med en vit blåögd.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt