Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 561 ggr
[Alexandralanstrom]
0

kaninungar plus en mamma

hejhej!

jag fick 7 kaninbebisar den 11 mars och Nova bor i en innebur, på våran altan som har tak.

Buren är 110cm lång - 55bred - 60 höjd (tror jag)

kan man ha 7 kaninungar och en mamma kanin där i? jag kommer ju självklart dela upp honor och hanar i olika burar sen, men kan man ha kvar honbebisarna i mammans bur? 🙂

kramis

Fridaaaa
0

Nej det blir alldeles för litet för en kaninhona med 7 ungar. Tycker jag i alla fall. Sedan när de säras hade jag max haft 1 kanin i den och ev en honunge ett kort tag.

Vet inte vad lagen säger med hona medkull men jag skulle aldrig ha så många på så liten yta.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[neptunens]
5

Absolut inte, den buren är på tok för liten för en mor med ungar.

Edit: Jag har en hona med tre fyraveckors ungar i en 160x80 bur just nu, och det tycker jag känns på gränsen för för litet.

[Alexandralanstrom]
0

okej tack :) när dom blir större ska vi nog fixa till kompostgaller med 4.kantsnät över gallret så kan dom få vara ute :) när dom blir större då och kan gå bra :)

Fridaaaa
0

#3 Ha fyrkantsnät runtom också, annars kommer de troligtvis kunna ta sig ut genom gallret, om det är dvärgkaniner.

[Alexandralanstrom]
0

#4 det va ju de ja mena ;) kan man ha henne i en bur som är 120cm då? :) eller en bur som är 110cm och har en undervåning på samma mått, samt en rasthage me nät i botten och nät över? ( hagen är ca. 1.5 m lång och 1 meter bred )

Zabbio
0

Skulle föredra buren med rasthage.

Lagligt sett får hon ha kullen i buren du har, men jag hade inte haft det.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Fridaaaa
1

10 cm gör inte tillräcklig skillnad. Men 120 bur med rastgård skulle fungera, om det är öppet dit hela tiden.

[Alexandralanstrom]
0

oj förlåt alla! jag menade att #0 är 120 cm lång! den har en rasthage på en stor altan som är ca. 20 kvm

[Lollo 97]
0

Medans dom är små och inte rör sig så mycket kan det gå. Men när dom börjar på att gå omkring och bli stora borde du ha en större bur för dom måste kunna röra sig. :)

[Alexandralanstrom]
0

#9 aokej :) jag tänkte på det att vi har ju en stor altan som dom kan få gå på senare, kan lägga upp bild senare :)

Zabbio
0

#10 kan dom vara där dygnet runt?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Alexandralanstrom]
0

#11 njeah, en del av den isåfall :) typ halva den isåfall :)