Kanin med marsvin!?
Hej! Har en maravinshane på 4-5 år gammal, pigg liten buse…men som inte vill ha en marsvins polare :/ Har försökt med yngre marsvin men den lilla va elak till honom…tog hans morrot varje gång! Bråkade alltså inte men tckte inte det va snällt att ha dom tillsammans när mitt äldre marsvin blev typ mer skygg pga den nya! Fått erbjudande om en liten kanin bebis som inte blir så stor som vuxen! Tror ni det går ihopa? Det är en hane Buren är 60x60x120 cm, innomhus får dom springa lite i pallkragar och på golv under uppsikt, på sommaren blir det en stor rastgård 3x4m (2m i höjd med tak) Kaninungen är van vid marsvin sen innan dessutom.. MVH Ljuskrona
nope, arterna ska inte bo tsm oavsett hur stor ytan är.
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Du bör inte ta och ha kanin och marsvin tillsammans. visst brukar dom fungera bra tillsammans, men de är så att kaniner har en bakterie i svalget som kan vara dödligt för marsvin. Sedan är de så att kaninen av misstag kan sparka till marsvinet och de brukar resultera i brutna ben hos marsvinet. Jag skulle rekommendera att du tog kontakt med en omplacering för marsvin. Dom brukar hjälpa till att hitta ett marsvin som kan fungera väldigt bra med de som du har nu.
Bor du nära Göteborg så skulle jag rekommendera Eragons, annars finns marsvinshjälpen i Stockholm.
Lycka till!!
Okej…har hört både de ena och de andra! Men alltid lättere att fråga tänkte jag! :) Har hört om bakterien..men har inte hört någon som blivit drabbad av den :S Sen kan de bli knepigt med maten oxå.. Bor långt ute i ingenstans i Skåne…så finns nog ingen här…kör inte långväga för ett marsvin som kanske det inte går ihop men min vän! Han har blivit så ledsen dessa veckorna jag provat med de andra..bara vatt i huset osv… Efter hans förra kompis dog har han vatt mycket gladare, komma fram ur huset och börjat tigga som de andra marsvinen gjorde när han levde.. Vill inte att han ska va ledsen o va i huset hela dagen! ..även om lagen säger två.. Om det blir kaninunge ändå…ska jag ta ett syskon där till istället så kaninen inte blir ensam? Lag på två juh :) ..i en annan bur då…
Folk har i alla tider haft marsvin o kaniner ihop, men tyvärr är det inget bra alternativ för marsvinet i första hand.
Kaninen blir större, starkare och kan som andra redan skrivit skada marsvinet.
Marsvin är flockdjur, kaniner är grupplevande djur, de har alltså lite olika behov.
Ett flockdjur behöver just det, en flock, bestående av artfränder, dvs ett marsvin behöver andra marsvin, inte andra möss, kaniner, råttor, ja du förstår.
En kanin är grupplevande, har egen håla och bo, men bor tillsammans i flock, givetvis trivs en kanin bra tillsammans med andra kaniner, men de är inte i lika akut behov av andra artfränder för att kunna fungera.
Därför är det lag på att marsvin ska bo minst två och två, medans kaniner är tillåtet att ha ensamma.
Därmed inte sagt att kaniner o marsvin inte kan umgås, under kontrollerade former, men att ha dom o bo ihop är inte nå bra.
Lycka till! Det finns ett marsvin där ute som säkert passar med din pojke!
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
#3 Du kan ta ett syskon till kaninen om du vill, men kaniner är det inte lag på att man ska ha två st! Så det är upp till en själv hur man vill göra!
Får väl se hur jag gör…få tag på ett marsvin här ute…som dessutom ska ha något röda ögon blir väl en utmaning.. Men självklart ska de bli bra för alla parter… Kanin/Marsvin/Mig :) Ja…får väl hoppas att där finns nått snällis marsvin till min påg! Tack för den snabba hjälpen! :) Nu dör datorn snart.. :O
Oj hade ingen aning om dessa bakterier. Vilken tur det gick bra för mina små telningar då jag hade en dvärgkanin och ett marsvin tillsammans i över 7 år.
Kaninen dog vid 7 års ålder och marsvinet levde 3 år till. Dom var väldigt goda vänner och putsade och donade med varandra. Detta var på 70-talet och tur man vet bättre idag.
Mitten på 80-talet skaffade jag en väldigt fin raskanin dvärg. Han var väldigt stöddig, så där förstod jag att ett marsvin ej skulle vara lämpligt.
Hoppas du hittar ett lämpligt sällskap till honom snart, en artfrände.
*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*
Bara för det lilla marsvinen snor moroten betyder det inte att dom inte funkar ihop. Och det tar tid för båda marsvinen att vänja sig med varandra. Kanske därför han blir skygg?
Checka in @gnagarboden på instagram 
Ha två morötter? Eller dela den i bitar och sprid ut i buren? Så gör vi här eftersom den ena är yngre änn den andra och har börjat sno maten ;)
För evigt med Gaia
Hur länge hade du dem tillsammans innan du bestämde dig för att det "inte funkade"? Den lilla marsvinet är nog bara extra sprallig och kanske lugnar ner sig med åldern, då funkar kanske de bättre ihop :)
Pretty wise //
Nix, inte ha kanin med marsvin ihop.
Och det där är itne riktigt en anledning till att han inte kan ha en marsvinskompis heller. Så gör mina jämt tar från varandra och så men de är bra polare ändå. Man måste ge dem en tid tillsammans, samt att slåss dem inte är det ingen fara så länge de inte heller mobbar varandra (att ta morot från varandra är inte det).
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Dom har bott tillsammans i en månad, minst..mitt gamla marsvin får inte komma åt vattenflaskan…om han står där och dricker kommer den nya ut och flyger på honom.. Och två vattenflaskor hade kanske hjälpt..men om jag förstått de nya marsvinet så hade han gett den gamle en omgång ändå.. Dom får vars en bit i vars ett hus typ för att de inte ska bråka om dem..ändå går den nya in i gamles hus och tar den biten oxå.. Släpper alltså sin egen direkt när han ser/märker att gamle fick något.. Nya marsvinet är ingen bebis.. Jag är inte efterbliven vet att dom måste ha tid tillsammans..men tror det går lättare med en riktigt liten en… På nätterna bråkar dom dessutom..det hör man..men inget blod har spillts.. Ville mest hjälpa den unga med ett nytt hem (omplacering), dumt att det inte fungera… Tycker det är hemskt att tänka att "de löser sig med åldern"..ja, det kanske det gör..men ska man behöva må dåligt i kanske några år för att den andra är sprallig(och nu överdriver jag kanske lite) speciellt när den gamla är van vid att få all uppmärksamhet.. Visst ska jag bry mig om båda svinen…men de gamla kommer ju klart först…han ska må bra utan att behöva "vänta ut" den andres dumheter.. :S och som sagt vet jag att de tar lite tid att vänja sig vid varandra.. Jaja, bara en tanke…flyg inte på mig med dumma kommentarer… Jag vet om att man har olika syn på allt.. Marsvinet har flyttat tillbaka där han kom från och kanin får vänta tills platsen kommer för två stora burar ;) och gamlingen e glad och framme igen och svarar när man pratar med honom , har saknats ! :) hoppas han får nån snällis att dela bur med snart! :)
försök med ett annat marsvin, alla funkar inte med alla, så är de både mellan människor och djur. De marsvin som du provade med var inte rätt men ge inte upp för det. Vet att du kan låna marsvins hannar på prov för att se om dom går ihop från visa uppfödare prova med det så kommer du säkert att hitta ett som både du och ditt marsvin tycker bra om!
#12 Var det en unge ni satte ihop den med? Låter väldigt konstigt om en unge skulle ge sig på ett vuxet marsvin. Satt ihop många hanpar och aldrig varit med om det. Bara lite småtjafs vid "slyngelåldern" av den lille men det måste man räkna med och det går över sen.
Du bör skaffa marsvinet en burkompis, omplacera den eller ha två marsvin i bur bredvid honom, för marsvinets skull. Eller ev testa att kastrera och han med hona? Är de alternativen. Inte bra för marsvin att bo själva, dessutom inte lagligt.
Hanar behöver paras ihop vuxen+unge eller unge+unge. Sällan två vuxna går att sätta ihop. (har mycket erfarenheter kring just hanpar, då jag har tre par själv just nu samt satt ihop flertalet hanpar)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag vet att lagen säger två…som jag skrivit innan..har bara plats till en bur eftersom jag vill ha större än va lagmåtten säger.. Sa även att jag ska försöka hitta en passande polare till honom :S Vet om allt du skriver…tror bara jag har formulerat mig klumpigt innan..eller nått.. Har bara försökt försvara varför jag lämna tillbaka de andra marsvinet…och istället leta efter ett nytt som förhoppningsvis klickar bättre med den jag har!