Skrapkant till bolåda?
Jag håller på att bygga en bolåda/hus till min kanin som ska paras i vår. Tycker ni att man ska ha en kant vid ingången så att inte ungarna trillar ut eller hänger sig kvar i en spene och ramlar ner i spånet utanför? Det jag är rädd för är att honan varje gång hon hoppar in och ut ur boet slår i magen i kanten när hon är högdräktig och klumpigt rund om magen.
Vad tycker ni? :)

Jag hade en låg skrapkant (10 cm?) på bolådan till förra kullen, tyckte det fungerade bra.
Jag har faktiskt aldrig haft någon vidare kant på mina bolådor, vet inte om mina honor är extra försiktiga eller något, men de har gått bra ändå, haha.🙂
Jag har kant, har haft honor som råkat ha med sig ungarna ut och en del ungar har varit ute och äventyrat för egen maskin lite för tidigt. Mina är runt 10 cm.
Jag har kant, men min ena hona är mer mullvad än kanin, hon gör som en djuuuuuuuuuuuup håla där hon dumpar ungarna(😂) så den där kanten har aldrig använts när ungarna är jättesmå😛
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Lagen säger nog faktiskt skrapkant. Jag har en bolåda med, pga det. Honorna väljer den sällan ;)
De gånger de valt lådan med kant har det blivit så att honan byggt jättefint, tjockt bo.. som når upp till 15cm kanten. Sen har ungarna börjat kravla runt, trillat ut och haft svårt att ta sig in så att jag måst palla upp med strö och tegelstenar för att ge dem någon slags ramp att ta sig in via när de är så små.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.