frågor om kaninbebisar
hej
jag och min kompis har parat våra kaniner idag och hanen ramlade av min hona ca. 10ggr. men jag har lite frågor ang. kaninbebisar
1. när kan dom börja äta pellets?
2. när kan man ge dom grås för första gången?
3. är det vanligt att honor dör vid förlossningen?
4. hur stor bur måste en mamma ha med sina kaninungar? räcker 167cm?
5. hur visar honor att dom ska föda?
6. hur tjockt lager måste jag ha me spån,halm och hö?
7. jag har hört att kaniner gör en håla i spånet och lägger ungarna där, är de sant?
8. finns de någon bra sida som jag kan läsa på?
9. kan ja vara ute me min honkanin i koppel eller sele?
10. ifall hon känner någon lukt på ungarna typ som annan kanin, biter hon ihäl dom då?
11. kan ja ta en kull på henne när ungarna är 4 veckor, så ungarna åker när fler bebisar föds?
12. ska ja sära på honor och hanar ifall jag inte får sålt dom? asså att hanarna är i en bur tilsammans och honorna med mamman?
jag är ganska ny på kaniner så INGET hat tack. :)
om man är ny på ett djur så tycker inte jag att det första man gör är att para det. sen kanske du ska läsa på lite undertiden hon är dräktig,då tror jag att du får svar på minst hälften av alla frågor. se inte detta som ett hat,vill bara säga att enligt mig så är inte det första man gör att para ett djur,som man inte kan något om. men lycka till iallafall!
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Är man ganska ny på kaniner är väl inte Att ta en kull det absolut smartaste man kan göra. Men det är min högst personliga åsikt.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Jag tycket att ni har sätt fler kaniner till världen och ni vet inte vad ni ska göra med dem. Man måste ha ett syfte med kullen. Annars så är det ingen ide att skaffa fler kanin liv till världen. Och jag märker att ni inte alls har läst nått om Avel. Hur har ni tänk er? Kaniner är inga leksaker. Och har ni kollat så honan och hanen inte har bettfel eller på annat sätt misstänks bära på genetiska defekter? Och ni vet väl att man inte ska para 2 st manteltecknade plus manteltecknad eller brokad plus brokad eller manteltecknad plus brokad. För då blir det vitcheck. Och då lever bara kaninungarna i ett halv år. Det är en med fött sjukdom om man para så. har gett eller på annat sätt misstänks bära på genetiska defekter Hur gammal är honan? Och hur gammal är hanen? För man ska para honan vid 7-10 månader är bra för första kullen. Och ja är honan 2-5 år och har aldrig haft en kull tidigare. Så kan det bli stora konsekvenser av förlossningen.
Så rådet är att ni inte skulle ha tagit kullen. Ni bör ha haft kaniner i 1-2 år och läst mycket om dem!
Min åsikt och jag ser inte alls det här som hat det är bara ren fakta!
1. när kan dom börja äta pellets? Vid ungefär 4 veckor börjar de äta pellets. 2. när kan man ge dom grås för första gången? Vid 3-4 veckor rekommenderar jag 3. är det vanligt att honor dör vid förlossningen? Det bror helt på. Är din hona i god form och är frisk. Så är risken liten, men varje förlossning, djur som djur finns det alltid en risk. 4. hur stor bur måste en mamma ha med sina kaninungar? räcker 167cm? Du får ange alla måtten för att få svar på den frågan ;) 5. hur visar honor att dom ska föda? Humöret kan ändras, de kan blo lite tjuriga. Ett par dagar innan födseln boar honan. Då behövs det en boklåda och mycket ex halm och Hö. Hon plockar även magpälsen av sig. Ibland kan man känna att hennes tuttar är lite svullna. 6. hur tjockt lager måste jag ha me spån,halm och hö? Svårt att svara på. "Lagom" helt enkelt. Inte så lite som 5cm. Men inte så mycket så att det är hårt packat. ;) 7. jag har hört att kaniner gör en håla i spånet och lägger ungarna där, är de sant? Ja, lite olika från individ till individ. Men de gräver som en liten grop i att bomaterial och där föder hon ungarna 8. finns de någon bra sida som jag kan läsa på? Bästa sidan är nog kaninmagazinet. 9. kan ja vara ute me min honkanin i koppel eller sele? Efter en vecka bör du undvika det. 10. ifall hon känner någon lukt på ungarna typ som annan kanin, biter hon ihäl dom då? Det beror på. Vissa individer är mycket skyddande och skyddar sina ungar. Då kan de räcka med att ungarna luktar annorlunda, och hon reagerar! 11. kan ja ta en kull på henne när ungarna är 4 veckor, så ungarna åker när fler bebisar föds? Ja det kan du. Men, jag rekommenderar det inte. Du sliter på honan och efter ett par år är hon helt utsliten. Tänk själv om du skulle föda unge efter unge. Det bästa är att vänta ca ett halvår innan du tar nästa kull. 12. ska ja sära på honor och hanar ifall jag inte får sålt dom? asså att hanarna är i en bur tilsammans och honorna med mamman? Man brukar ha vissa hanar för sig och honorna med mamman. Olika individer funkar med olika individer! Lycka till!
men för att lära sig måste ju någon gång vara den första gången.
burmåttet är okey.
Sära på hanarna och honorna vid 9 veckor, eller 10. men ta ingen chans eftersom inavel kan hända.
Ta 1 kull per år rekommenderar jag,eftersom honon blir alldelles slut på krafter efter kullen.
använd lite halm och en myshörna som mamman föder i.
du märker att hon är gravid när buken är hård och blir lite mer "revirvänlig" eller vad man ska säga, hon blir grinig och försvarar sitt revir mer
när hon drar päls från magen så vet du att födseln är nära.
min kanin dog vid födseln eftersom ett barn fastnade i buken, men det betyder inte att alla gör. utan alla får ta den risken, och tyvärr gick det inget bra för min del
all lycka till dig, jag hoppas verkligen du får all roligt man sak ha när man har små söta kaninungar hemma hos sig.
Kram, kram ,kram 
#3 Nu har dom redan parat kaninerna så jag tycker det är dålig stil av dej och sitta och nästan dumförklara dom för att ha parat kaninerna. Gjort är gjort och går inte att göra ogjort. Du har mycket väl kunnat uppmana dom om att det kanske inte var det smartaste valet och sedan gett dom tips? och råd om vad de ska göra så ungarna får den bästa möjliga uppväxten.
Yohanna & Kaninerna 
http://holbackens.weebly.com/
#6 okej så du tycker att det är okej att dem har gjort som dem har gjort? Det tycker inte jag, jag sa bara ren fakta!!!!
Sånt här ger mig ångest, djup ångest.
#3 vi skaffar väl kaniner om vi vill?!
Vi HAR syfte me kullen.. de ska bli hoppkaniner och kelkaniner är de väntat..
jag frågar ju eftersom jag inte vet..? då kan ni väl svara på mina fr?ågor…???
Nej jag tycker inte att det var så smart gjort av dom. Men bara för att man inte tycker det är ok så behöver man inte sitta och dumförklara dom, eller hur?
Är väl mycket bättre och mer effektivt att berätta för dom om de konsekvenser som finns. Och berätta om konsekvenserna vid PARNING av brokad/ brokad, mantlad/mantlad eller brokad/mantlad eller para kaniner men inte vet bakgrunden på osv osv.
Varför kan inte folk vara snälla och hjälpsamma när någon ber om hjälp ÄVEN om man inte gillar deras handlingar?
Och om det nu är så att man stör sig så himla mycket på vad dom har gjort så kan man faktiskt hålla truten och ge fan i att trycka ner folk som försöker få hjälp!!
Yohanna & Kaninerna 
http://holbackens.weebly.com/
haha åh herregud nu börjar det gå över styr här. Jag sa bara vad jag tyckte och tänkte är det nått fel?
Tydligen så var det fel ifrån dig och nej jag dumförklarar inte jag sa bara ren fakta?
Svårt och förstå?
Vad bra dem har syfte med kullen.
Men ändå man ska tänka sig för innan man tar en kull och man ska ha läst en hel del om Avel innan man gör det.
Men alla tolkar ju som sagt olika och i mina ögon så ser det ut att dem inte har läst nått.
Och dels så stod det "Är ganska ny på kaniner"
Så då tolkade jag att dem inte kan nått.
Och just om frågorna!
Jag vill bara påpeka att när du särar honor och hanar så kan honor ofta bo tillsammans men när hanarna blir könsmogna behöver de en varsin bur då det allt som oftast blir bråk mellan hanarna om de inte separeras.
#4 #5 tack för svaren. det var min mamma som hade kompisar som ville ha 2st kaninbebisar och då så ville mamma att jag och min kompis skulle para dom så vi satt o klura på frågor :) vi har klart hittat mer som vill ha kaniner och ville hoppa med dom så vi HAR folk.. #7 #8 ?
#10 vi har h-bevis på båda kaniner.
Jag måste bara flika in. Jag förstår att vissa av er här tyckte att TS gjorde fel. Och jag hoppas att TS inser att en kull ska planeras väl. Men nu ber TS om hjälp, och då är det bättre att hjälpa än att klandra. Ju mer vi hjälper TS, desto bättre går det antagligen med kullen. Och det är väl det ni vill?
Är pappan denna hanen som du skrev om nyss, som har "långa tänder"?
#8 Jotack..
#15 Inte för att låta elak, men sådant bör komma ur rätt stämma.
Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU
#13 Din mamma hade kompisar som ville ha "två kaninbebisar".
Och sen tänker du para dem igen när ungarna är fyra veckor gamla. Vad är meningen med detta egentligen?
#16 nej det är min andra kanin, jag och min kompis Ellah para våra kaniner.
Hallå alla! hur gamla är ni?! 3 år elr!? Jag bedde om hjälp och inte bråk! Skulle vart tacksam om ni slutade bråka och klaga ist för att hjälpa mig! Jag vet att man inte ska para: brokad+brokad=vitcheck mantlad+mantlad=vitcheck brokad+mantlad=vitcheck du som sa jag inte kan nått om kaniner. det kan jag! SÅ SLUTA BRÅKA ALLA OCH VAR SNÄLLA OCH SVARA PÅ MINA FRÅGOR IST! :)
#19 om det inte blir tillräkligt många bebisar så får vi para igen? då min kaninhona är ganska fin tycker dom och vill ha en unge av henne. förstår du? :)
#17 varför skrev du så då? Om du inte menade är det väl en onödig kommentar. Jag blev ledsen. Jag är inte den vassaste kniven i lådan, men varje gång du skriver något sånt sliter du på kniven, som råkar vara mig. Undrade bara varför du skrev som du gjorde? Nog med OT från min sida, ska inte lägga mig i mer
Vilken fantastisk tråd detta är. De idiotiska forumtrollen kunde inte hålla sig borde särdeles länge ser jag :)
All lycka till önskar jag dig och dina kaniner, du som skapade tråden.
Och till er idioter som bara ska in o klanka på andra, det finns en liten "logga ut" knapp där uppe nånstans under flikarna, gör oss andra en tjänst, använd den knappen.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Å herre.. Det handlar inte om att man tycker att ens kanin är "ganska fin"… Alla tycker väl att just deras kaniner är "ganska fina", allra minst.. Men hur hade det sett ut som alla parat sina fina kaniner..
Nu må det vara hänt, men att sen planera ännu fler parningar inom kort. Och det kanske är bra att läsa på om Avel innan man genomför detta, jag menar, detta var ju verkligen inte en "tjuvkull", utan ni lät para dem minst 10 gånger.
Tänk på språket och ingen får kalla någon annan idiot.
/ Medarbetare på Kanin Ifokus
#24 Du är ju redan ökänd för att idiotförklara alla som inte tycker som du 😃
#23 Jag tycker bara det är lustigt att du ger råd i en tråd om kaninungar, när du själv vill avla hej vilt utan baktanke. Just sayin.
#27 Alla kan inte acceptera andras tankar och ideer. Tyvärr😂
Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU
Jag tycker inte att folk är idioter som inte tycker som jag, jag tycker att folk som beter sig som vissa i denna tråd gör, är idioter.
Så man får kalla folk osmarta men inte idioter?
Okej, jag tycker folk som beter sig som vissa i denna tråd gör, är osmarta. :)
Linnea Adler
Nedvärderande kommentarer accepteras inte på forumet.
Osmart, idiot, tönt, m.fl. ord ingår i denna kategori.
Vill man påstå att någon inte gör något smart så tänk på att lägga fram det på en konstruktivt sätt. Ställ en fråga tex "Varför gjorde du så? Vad var tanken?". Länka kanske till en artikel? Ja det finns flera sätt än att vara direkt negativ mot en "motpart".
# 29 Du har ju skrivit i både den ena och andra tråden att folk är "idioter" och en massa andra omogna saker, för att de inte tycker som just du. Om du nu vill ändra det till "osmarta", så gör det ingen skillnad. Kan man inte klara av att folk tycker olika än en själv, bör man rannsaka sig själv istället.
1. när kan dom börja äta pellets?
Kaninungarna lämnar boet vid ungefär 3 veckors ålder och börjar ganska direkt provsmaka på moderns mat, vänj mängden pellets successivt i takt med att de växer och vänj in ny mat långsamt.
2. när kan man ge dom grås för första gången?
Tidigast 4 veckor säger jag och börja bara med några grässtrån och öka mängden väldigt försiktigt.
3. är det vanligt att honor dör vid förlossningen?
En hona i bra ålder, har en bra kondition och är frisk klarar ofta förlossningar utan komplikationer, ju äldre honan är och ju sämre konditionen är desto större risk att det blir förlossningskomplikationer.
4. hur stor bur måste en mamma ha med sina kaninungar? räcker 167cm?
Du måste ange alla mått.
5. hur visar honor att dom ska föda?
En kaninhona är väldigt duktig på att inte visa tecken på födsel, de föder oftast på natten i avskildhet och ska absolut inte störas.
En dräktig kaninhona kan bli något tjurigare i humöret och kort innan födseln boar hon med halm, hö och hår som hon rycker loss ifrån kroppen. Vissa honor han boa så tidigt som två veckor innan födseln och andra boar precis innan själva förlossningen.
Är kaninhonan skendräktig? så inbillar hon sig bara att hon är dräktig och bygger ofta bo, tecken på detta är att hon börjar boa väldigt tidigt och en skendräktighet varar oftast inte så länge som en vanlig dräktighet.
6. hur tjockt lager måste jag ha med spån,halm och hö?
Honan brukar boa ganska ordentligt med halm och hö, ge henne rikliga mängder!
7. jag har hört att kaniner gör en håla i spånet och lägger ungarna där, är de sant?
Ja, det stämmer ungefär. Hon bygger ett bo av halm och hö, samt rycker loss hår ifrån kroppen att bädda in ungarna i. Se till att hon har en bolåda att kunna boa i.
8. finns de någon bra sida som jag kan läsa på?
9. kan ja vara ute med min honkanin i koppel eller sele?
Nej, inte under dräktigheten. Bara Hage.
10. ifall hon känner någon lukt på ungarna typ som annan kanin, biter hon ihjäl dom då?
Om hon känner lukten av ungar hos en annan hona i en annan bur så är det sällan att hon reagerar på det, jag brukar ha flera kullar samtidigt.
11. kan ja ta en kull på henne när ungarna är 4 veckor, så ungarna åker när fler bebisar föds?
Varför? Att ha en kull innebär ett stort slitage på honan! Låt henne få chans att vila och återhämta sig mellan kullarna och ta inte mer än två kullar om året.
12. ska ja sära på honor och hanar ifall jag inte får sålt dom? asså att hanarna är i en bur tilsammans och honorna med mamman?
Såklart att honor och hanar måste säras på, kaniner blir könsmognad tidigt och en hona på fyra/fem månader är inte mogen att ha en kull. Vid könsmognad brukar även hanarna slåss och ofta till döds, de bör hållas i separata burar.
Hälsningar Amanda och kaninerna
#32 jätte bra svar!! :)
33# Tack, istället för att hålla på och gnälla på TS så kan man svara på frågorna och hjälpa henne istället. Gjort och gjort, det går inte att förändra. Istället får man lägga energin på att hjälpa till. Jag tror att TS har förstått vad ni vill komma fram med, må hända att det kanske var ogenomtänkt osv, men det är gjort, time to move on.
Hälsningar Amanda och kaninerna
Enligt lag måste du ha en bolåda i rätt storlek för din kanin där hon kan föda ungarna, senast 2 veckor innan beräknad nedkomst ska denna ställas in. Tillsammans med lämpligt material att boa med (halm).
Detta var ingen fråga du ställde men eftersom du frågade om honan grävde en grop och la ungarna i så tänkte jag att du antagligen inte visste ovanstående.
Gör din hona en tjänst och para inte om efter 4 veckor, se hur det går först och om du får sålt alla ungar. Och så bör du sedan vänta tills de blivit åtminstone ett halvår så du ser om de har några eventuella defekter. Bettfel (ärftligt) kan ta lång tid innan de kommer fram.
Har du tävlat din hona i hoppning? Om inte så rekommenderar jag att du bara gör "reklam" för dina ungar som trevliga kelkaniner.
Instämmer med många av ovanstående som tycker du kunde läst på mer och skaffat dig mer erfarenhet innan du parade. Visst, någon gång är den första för alla som tar en kull. Men man kan sköta det bättre, genom att läsa på först och para sen ;) .
Rekommenderar att du går in på kaninmagazinet och läser under fliken aveln för att få reda på allt som går att veta. Läs på om eventuella lagar för vad din dräktiga hona behöver.
Ang gräs så ska sådant vänjas in långsamt precis som allt annat. När jag haft vår/sommarkullar så har min hona fått gräs dagligen precis som allt annat, en tuss gräs i buren för dem att dela på.
Ge inte din hona ökad mängd pellets under dräktigheten, då det kan göra att fostren blir större och därmed öka risken för att en komplicerad förlossning. Se till att hålla koll på honan under de dagarna hon är beräknad IFALL något skulle gå fel så hon snabbt kan få hjälp.
Se till att din hona är i bra hull när ungarna kommer, att hon får vara ifred och inte bli stressad, se till att hennes miljö inte ändras och var inte på ungarna för mycket förräns du ser hur hon reagerar.
Se till att du har råd om något går fel ! Min hona fick göra kejsarsnitt hade bara en bebis och kunde inte föda fram den pga den var för stor gick på 5800 kr
Hemsida www.flaffys.se
Mail sixten-@hotmail.com
Lycka till med kaninbäbisarna! :) dock borde du ha någon slags plan för ungarna ifall det blir 10 st :) hur gammal är honan?
med vänliga hälsningar Hanna & djuren
1. Vid 6-8 veckor när de slutat dia. Kan börja tidigare men då måste det gå långsamt med invänjningen som med alla annan mat 2.
tack såm mke ! #24 :)
tack för jättebra svar alla!
honan är 8månader :)
nej honan har inte hoppat på tävlingar men pappan har, han hoppar msv :) både längd och vanlig bana
Lycka till med ungarna!
Bara strunta i de där som försöker smutsa ner din tråd med tråkiga elaka inlägg :)
Ta gärna kort o visa oss sen hur de ser ut!
Linnea Adler
ja det ska jag göra! jag skapar nog en ny tråd då tror jag för jag kommer nog aldrig hitta denna igen haha :)
#42 Jag är förvirrad, är du samma person TS?
Ang valet att ta kaninbebisar så är det såklart helt okej att tycka att det var ett osmart val och att TS borde läst på mer (jag tycker det med). Det är även helt okej att säga det, på ett vänligt sätt, så att budskapet går fram. Däremot kan man ju sedan fortsätta inlägget med att svara på TS frågor. Istället för att enbart skriva en wall of text om hur dumt det var att ta denna kull. Men man ska dock ändå inte behöva bli kallad "idiot" för att man gör det. Såna ord ska man inte spotta ur sig här på forumet..
Lycka till med bebisarna TS! Du har fått många bra råd. På kaninmagazinet.se hittar du massor mer!
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
43 nej haha! jag har komenterat på fel tråd 😂
Hur har det gått?
Hemsida www.flaffys.se
Mail sixten-@hotmail.com
Det är inte vanligt att honor dör vid förlossningen. det gjorde inte min i varje fall. :). Men va inte orolig. Men om hon går för länge kan ungarna vara döda inne i magen. Då måste du ta henne till veterinären för att få ut ungarna så fort som möjligt. Men jag tror inte det kommer hända dig. Vi får väl hoppas att de inte händer iallafall. Men ta det lugnt med ungarna första veckan är ett tips? ;)