Havrekli till kaniner?
Kan man ge havrekli eller vetekli till kaniner? Och om man kan hur mycket kan man ge av det? Ska man värma det till kaniner eller?
Det skall nog gå bra, pellets innehåller ju ofta det. Tänk bara på att vetekli måste blötas innan du ger det. Värma behöver du nog inte göra men vet inte hur mycket du skall ge. Beror på vad du har för kanin, stor eller liten? Kastrerad? Motionerar den mycket? Lätt eller svårfödd? Många faktorer som avgör hur mycket foder en individ behöver. Vet att flera blandar det i pelletsen men vet inte hur det funkar om man vill byta ut pelletsen helt. Det kanske någon annan kan svara på .
I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.
#1 Jag har för mig att jag läst någonstans att man aldrig ska ge kaniner blöt mat, har jag misstagit mig?
Pretty wise //
#2 Har faktiskt aldrig hört att man inte ska ge blött foder till kanin så vågar inte uttala mig om det. Men vetekli har en tendens att svälla i magen, därför det behöver blötas så det blir som gröt ungefär. Har i och för sig bara erfarenhet av att ge det till häst, kaniners magar kanske klarar det bättre? Läste också här att det är lättast för kaninen att blöta det http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=520124 tänker också att critical care blöter man ju och det är ju ingen fara :)
I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.
Har googlat lite nu och om jag förstått det rätt så är det foder som inte skall blötläggas som man inte skall ge blött. Om till exempel pelletsen, som man normalt utfodrar torr, blivit fuktig skall man inte ge den då det kan ha börjat bildas mögelsporer. Foder som behöver blötläggas innan som till exempel vetekli, havrekli, betfor och critical care är däremot ingen fara :)
#3 Jo det är sant iofs men jag läste här: http://home7.swipnet.se/~w-77537/kaninmat.htm och där är de ju ganska tydliga med att man verkligen inte ska göra det. Varför vet jag dock inte, det kanske beror på vad det är för typ av mat.
Pretty wise //
Ja det har du rätt i. Men undrar om det verkligen gäller för allt foder. Det blir ju inte dåligt på något sätt. Det slipper svälla i kaninens mage och vattnet är ju inte farligt direkt. Tänker att veterinären inte skulle skickat hem våran kanin med anvisningar om att blanda ut critical caren med dubbelt så mycket vatten om det på något sätt skulle vara farligt. Men det kanske beror på vilket foder det är som du säger. Sen är det ju också skillnad på foder som stått och blivit fuktigt under en tid och kanske börjat mögla, och foder man blöter själv innan man ger det :) Bland annat här blandar dom med vatten, längst ner http://hos.sandnet.se/b-a.lonn/kaniner/foder.htm
Blött foder sväller oftast. Därför bör man låta det stå ett tag innan man ger det till djuren.
Hur vida det är bra att ge vetekli/havrekli vågar jag inte uttala mig om. Varför vill du ge det? Är det inte bättre att hålla sig till foder som är framtagna för just kaniner. Hitta istället ett bra kaninfoder som innehåller allt det kaninerna behöver.
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Vetekli och havrekli finns i de flesta pellets så det är ingen fara att ge. Men jag rekommenderar att blötlögga innan. Nu vet jag inte varför ts vill ge det, och om det är för att ersätta pelletsen, men många sätter ihop egna blandningar för att det är billigare. Men då behöver man ge fler sorter än bara havre - och vetekli. Och man behöver räkna på varje enskilt foders näringsinnehåll så att kaninen får i sig tillräckligt mycket smältbart råprotein, energi, spårämnen, mineraler, vitaminer, får en bra fosfor/kalciumkvot m.m för att täcka kaninens underhållsbehov. Är man inte duktig på foderlära tycker jag man bör ge bra pellets istället så kaninen inte riskerar få brist på något.
Jag ger ju pellets och kommer fortsätta med pellets till mina kaniner. Jag ville bara ge det typ som lite godis till dom.
Undrade för man kan ju ge det till marsvin.
Då är det inga problem :)
Okej :)