Första vintern för kaninungarna :)
När man ska sära på dom som flyttar vid 7 veckor nu på vintern, är det något speciellt man ska tänka på ? :)) Tacksam för svar !
Jag skulle inte sära på ungarna och mamman fören de är minst 8 veckor. Har du dessutom honor kan de fortfarande vara i grupp.
Tänk på att de ska vara väl-isolerat från vind och väder, ha gärna rikligt med halm. En liten kanin blir snabbare nerkyld och det kan gå fort om de blir kalla.
När jag köpt ungar som varit leveransklara har de aldrig varit separerade från mamma och syskon. Ungen har bara plockats ut från buren och stoppats in i transportbur, sedan har vi åkt hem och släppt in ungen i sin nya bur, har aldrig varit några problem. Som Hendrike skriver så kan honungar vara kvar hos mamman och bo i grupp. En dragfri bur och rejält med halm så klarar de kylan utan problem. //Linda
Även hanungar kan fortsätta bo i grupp ett tag till, men inte hop med mamma och systrar.
Hade hållt dem ihop i nån vecka till, sen särat på könen men låtit dem ha tryghet i varandra.
Har haft unghanar ihop i uppemot ett halvår utan problem (särskilt på vintern är hormonerna lägre), men om de börjar bråka får man naturligtvis sära på dem tidigare.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Dom är inte könsmogna förrän dom är 6-7 månader, så man behöver väl inte sära på dom än…? eller menar du sära på dom från mamman?
Har särat på dom ska flytta nu och allt går finfint, dom trivs jättebrautan mamsen :)
#4 De kan bli könsmogna vid 8 veckor. Känner en som haft dem ihop till 13 veckor och då fick en av ungarna en egen kull, betäckt av bror sin.
Oftast parar de sig dock inte förräns vid 12-16 veckor.
Man säger att de inte ska paras innan 6-12 månader. Det är kanske därifrån du fått 6-7 månader som könsmognad?
(Jag föredrar att para lite tidigare (5-6 månader) eftersom det finns en del jag pratat med som testat i relativt stor skala (30-40 kaniner vardera) och jämfört. De som parades sent förlorade kullen mycket oftare (pga att de inte boat som de skulle eller så) och återhämtade sig sämre jämfört med de som parats något tidigare, där i stort sett alla återhämtade sig fort och tog superbra hand om ungarna redan vid första kullen. Nu var inte detta något vetenskaplig studie, men det är övertygande nog för att jag ska para första gången när honan ''brunstat'' (röd/lilaaktig vagina, lägger sig i parningsställning) andra gången. Om man vill ställa ut osv kan det ju hända att man inte vill ta kull innan honan visat upp sig osv.)
#5 Hur särade du på dem? Bor de ensamma eller med sina bröder/systrar?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Allt är bra nu :)