HUR få till bättre köpe-uteburar?
Måste skriva för jag sitter här och blir efterhand förbannad!!! Tycker så synd om alla som inte kan bygga egna uteburar till sina kaniner. Efter att ha scannat marknade på alla större ställen och konstaterat att många uteburar är rent ut sagt skräp, och att ingen får godkännt på alla grundkrav, funderar jag på hur man kan påverka?
Jag menar att det känns så hopplöst att dela med sig av kunskaper om hur det borde vara till den som inte kan bygga själv, när allt som finns att köpa är skit? Det finns undantag, liljedalsburen tex, men hur många hittar dit av vanliga familjer som köper kaniner till barnen?
Tyvärr handlar det mesta bara om pengar… tillverka billigt, sälja dyrt och lura i kunderna att det är bra.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
De flesta tillverkas i länder där minimikraven är mycket lägre än här. De som köper ''riktiga'' burar i de länderna köper oftast nät-burar. Även innekaniner har ibland nätbotten.
Och de som har sällskapskaniner och söker info får snart höra att kaniner måste bo inomhus, eller om de träffar produktionsavlare/ras-avlare så är det nätburar som är stndard.
Trä-uteburar av kass kvalitet är nåt man säljer som dag-burar eller pråliga assecoarer, ungefär som strasshalband till småhundar.
Det är iaf det intrycket jag fått efter att ha hängt på olika forum. Så jag gissar att det inte finns tillräcklig global efterfrågan.
Men synd att det inte finns något erkänt svenskt märka som kunde sälja.
Annars tror jag faktiskt att de flesta kan bygga själva om de bara försöker och om de får en bra ritning. Tyvärr är många väldigt ovana vid att bygga och skapa saker och därför tror de att det inte går. Lite sorgligt faktiskt..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
I det stora hela är det ju vi konsumenter som styr marknaden. Köper ingen så måste tillverkarna ändra sig. Men det mesta handlar om pengar och kunskap. Dem som inte är insatta i hur lagarna på mått ser ut tar nog för givet att de burar som säljs i djuraffärer och på nätet är bra burar. Där tycker jag att ansvaret ligger både på konsumenten att vara påläst men även hos djuraffärer att vara mer djurvänliga och inte köpa in burar av dålig kvalité som inte håller måtten. Personligen tycker inte jag att man skall skaffa kanin om man endast kan erbjuda kaninen en sådan bur. Då borde man enligt min åsikt vänta tills man kan antingen få hjälp att bygga en bra bur eller hitta en hemmabyggd som håller måtten på tex blocket. Kaninens välbefinnande borde gå först i alla lägen. Men då krävs det att kunskap sprids om hur lagarna ser ut och att djuraffärer bojkottar att köpa in olagliga burar. Men så länge pengar styr så är det svårt att påverka. Och som sagt, så länge folk köper dem finns det en marknad att tjäna pengar på.
I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.
Jag undrar om granngårdens hönshus med Hage funkar för kanin. Skulle vilja se mer av den invändigt men den stod väldigt högt upp och jag är kort :p Den såg ändå stor ut.. om man sätter nät eller annat gnagskydd på insidan (ifall det behövs? tyckte det stod att golvet var galvaniserat så det borde vara metall?) så kanske det är en ok kaninbur. Golvet är upphöjt nån decimeter vilket är rätt vanligt för fackburars nedre fack också. Skulle som sagt vilja se mer av den innan jag uttalar mig men det känns dom att det kunde vara ett alternativ. Och gäller det bara att näta så måste väl alla kunna klura ut det. Behöver inte ens bli snyggt då det inte syns ;)
#4 menar du det här http://www.granngarden.se/product/honshus-hobby-105x100x108cm
Wille, Puffe, Doris
Ja kolla, där fanns det. Jag såg det när jag köpte foder i affären idag :)
Det är tydligen 105x 180cm, höjden invändigt verkar definitivt laglig även med vindsutrymmet.
Träet såg ok ut i affären, inte lika fjompigt som på trixieburarna.
Kanske är lite mörk men har man Hage till så… eller sätter nät på de andra dörrarna iställt för det lilla fönstret.
Det är iaf ett alternativ med vettiga mått.
Min far byggde ett fint och smat, välutvecklat kaninhus åt mig;)
#6 håller med om måtten, och äntligen lite rymd också, tycker synd om alla kaniner som inte kan stå på bakbenen utan att slå öronen i taket. Är en av mina invändningar mot väldigt många av säljesburarna där takhöjden knappt tillåter en hermelin att utföra ett för kaniner vanligt naturligt beteende. Men invändningarna mot huset blir att man måste ligga på knä på marken för att städa och gallret såg tyvärr ut att vara av sorten där katter kan sticka in armen och fiska, samt att ett plåtgolv 10 cm från marken leder kyla något hemskt. Och: kaninens hus ska vara ett ställe där den kan gömma sig utan att katter, hundar, rävar, grävlingar etc ska kunna stå och flåsa rakt in genom ett galler.
Och då är vi där jag började, att man inte ska behöva byta/förstärka galler, såga till skivor, bygga benställningar, byta låsanordningar osv för att få det hela att bli bra.
Nä, tyvärr har jag ingen lösning heller…