Stadskanin eller rymling?
Jag hittade dehär kaninerna på våran bakgård till höghuset jag bor i idag då jag tittade ut, som mest har jag sett 5 kaniner samtidigt men idag var det bara dessa två, det jag undrar mest över är om det är vanligt att citykaninerna är andra färger än "viltgrå" som de flesta är? Denhär svarta liknar rätt mycket på en kaninras jag vet men inte kommer ihåg namnet på (belgisk nånting kanske?) och såg tidigare en väldigt beige färgad kanin med dem andra. Beige är ju inte så "naturligt" hos vildkaninerna i norden. Är alltså dessa rymlingar/rymlingskorsningar eller kan de vara olika färger? (förlåt att bilden är lite dålig, bor på 5 våningen)
Jag skulle gissa på att någon som tröttnat släpt ut dem.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube

ser ut som en hermelin/hermelinkorsning
You can't spell Bitchy without Itchy
Tror som 1 och 2
#1 #2 #3 Hermelin ja hmm sant! Kan vara, kunde egentligen inget om stadskaniner innan jag flyttade till Helsingfors, har bott i en håla förut så där finns inte såna. Så trodde att de var vanligt men ramlade över en artikel om utsläppta kaniner så det fick mig att tänka efter. Synd, stackars kaniner :/
Åh hur kan man med att bara släppa ut dem sådär :(
Pretty wise //

#5 för sorgligt nog så har inte kaniner ngt värde i folks ögon, och när man tröttnat så är det inte värt att spendera ett par hundra för avlivning, utan då släpper man ut kaninen i tro om att den kommer klara sej själv.
många ggr så tkr folk att buren är mer värd än själva kaninen 😡
#6 Så sant. Blir knäpp på annonser där folk skänker bort kaninen men promt ska ha betalt för buren -.-
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se

#7 visst är det sjukt…jag har som princip att ska man ge bort en kanin till mej så ska buren med, det är lite för att förhindra att de springer & köper en ny inom kort för att ha ngt gulligt att leka med, tills det blir dags att tröttna på den -.-'
Det händer alldeles för ofta att folk släpper ut sina kaniner. Min kanin fångade jag ute för tre månader sen. Polisanmälde men han var inte saknad någonstans så han har fått stanna hos mig. Underbar kanin!
Vildkaniner samt harar är alltid Viltgrå / vit på vintern och kroppsformen skiljer sig så tycker dessa ser ut som tamkaniner inte längre har någon matte/husse …
Folk kan ju inte ha några som helst känslor om man kan lämna ett djur som man tidigare haft som sällskapsdjur. Förstår verkligen inte hur man kan göra så!
Pretty wise //
Gjorde lite research och det skall tydligen inte finnas kaniner här i vilt tillstånd, så alla kaniner som finns här är rymlingar eller "ofrivilligt införda'' med någå fordon eller liknande tydligen, som då sedan förökat sig här.
#10 Endast skogsharen blir vit till vintern, fältharen som är vanligare hålls grå/brun/vit :)
Det där är inga vild kaniner.
#1 och
#2 håller jag med.
MVH Lovisa och kaninerna.
vart har du sätt dom?
Mammas kompisars kaniner har smitit och en honkanin är mamma till 7 ungar som måste ha mat!!!!
#14 Som jag skrev i inlägget bor jag i Helsingfors, ja i Finlands huvudstad och demhär var på bakgården!:)
jaha nej då kan de inte vara dem! Hon bor i Uddevalla ;)
#13 Jag vet att de inte är "vildkaniner" i djur"ras" så. Eftersom dem borde vara viltbruna.
Men jag tänkte mer att om det finns förvildade utsläppta kaniner som parat sig vidare som gjort att det finns en stam "vilda" kaniner. För de är ju inte tama då de lever ute på egen hand och paras hur som de nu råkas.
(såsom vildkatter, inga vildkatter är egentligen "vilda" det är inget vilt djur i den nordiska faunan, eller iaf inte i sverige eller finland har jag för mig?) men utsläppta bond katter som fått ungar som levt i totalt i vilt tillstånd är ju vilda vilket gör strökatter utan hem till vildkatter? förstår du och alla andra vart jag försöker komma? :)
eller kanske de bara räknas som "förvildade husdjur"?
Förlåt om jag är otydlig men vet inte hur jag skulle förklara :)
#17 Ja det finns. Den riktiga vildkaninen finns bara i sydsverige men sedan finns det även vildkaniner som härstammar från utsläppta samt inplanterade kaniner som sedan förökat sig. Dessa är ju viltgråa också eftersom färgen är så dominant. Men kallar man dessa "vildkaniner" så ska vissa peka på en och säga att "det inte alls är vildkaniner". Men vad ska man kalla dem då? :P
Här i Gävle kryllar det iallafall av dem. Och nog släpps det nog ut nya lite då och då.. sorgligt nog.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#18 Åh vad bra att du fattar vad jag menar!! Precis sådär tänkte jag! men då var de klart, nu så bor jag ju inte i sverige, tror det inte finns vildkaniner i Finland faktiskt :) (det har jag iaf fått höra) så det är väl dendär ickevildkanins-vildkanin sorten ;) hehe! :)