Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 5946 ggr
MariinaS
0

kissar på sängen - tips?

Nu börjar jag tröttna på att tvätta alla mina sängkläder var och varannan dag (lakan, duntäcke, det tunna madrassöverdraget samt madrassöverdaget till själva sängen)… HUR fasiken får man kaninen att SLUTA kissa på sängen?! I början ignorerade jag bara(första gången) andra och tredje lyfte jag ner honom ur sängen och satte honom i sin toalett och nu har jag börjat säga nej samtidigt som jag lyfter ner honom om jag ser det ske..

Men det börjar inte bli hållbart detta beteende och han slutar ju inte så har ni tips? på att få honom att sluta? han gör det inte för å markera då han inte markerar i vanliga fall (samt att det är stora pölar) utan jag tror han kissar för att det är en trygg och mjuk plats.. Dessutom älskar han å vara på sängen och hoppa upp och ner som han vill så att förbjuda honom att vara på sängen är inte heller något jag kan göra då han älskar det och det är här vi gosar och busar..

Har ni några tips?? Tror ni det hjälper att ha en toalåda på sängen? Funderar även på att sätta honom i lådan när jag börjar misstänka att han är kissnödig men jag är inte alltid i rummet när han kissar..

tips? någon?

Ninwe
0

Har också haft det problemet. Men det löste sig när jag kastrerade honom. :-)

Hälsningar,
Ninni :-)

[Wildfires]
0

Har samma problem med min hona.. Hon älskar att vara i sängen och mysa men hon är nog lite för lat för att orka hoppa ner och kissa i toan. Så efter att förstört en hel madrass med kiss så fick hon flytta ut (på föräldrarnas begäran). Vet absolut inte vad man kan göra åt det heller. Jag funderar på att sätta upp kompost galler runt sängen istället så man varje dag slipper tvätta täcket och allt..

[Mi-rand-a]
0

kastrera, det var största delen till varför min slutade sen lät jag honom inte vara uppe i sängen om man bajsade och om man började visa tecken på att han skulle kissa vatr han nedlyft, så det gäller att vakta hela tiden.

MariinaS
1

Tack för svar!

Så ni tror verkligen det beror på att han inte är kastrerad alltså? Jag menar han markerar ju inte någon annanstans än sängen och det är stora pölar liksom.. Hmm får fundera på saken, i början ville jag ju kastrera honom men sen när jag märkte att han inte markerade eller något så sket jag i den tanken eftersom det alltid är stor risk med sedering på mindre djur.

Får fundera på saken, ska ändå till vett imorgon med hunden!

hannabs
1

Min hane var likadan förut. Han älskade att vara i sängen och han älskade att kissa där ;) Tillslut blev jag så trött på honom så han fick inte längre vara i sängen. Morrade på honom eller sa "NER!" med mörk och arg röst. Då blev inte sängen en trygg plats längre. Han hoppade upp ibland men inte så ofta. Tillslut fick han vara i sängen igen och sedan dess har han inte kissat i sängen en enda gång. Däremot var det ungefär i samma veva som han kastrerades (tror jag, minns inte riktigt) så det kan helt klart varit en orsak till det. Dock tror jag nog på min första teori. Hade en kaninunge på dryga 6 veckor i sängen för första gången och han kissade direkt. Hade honom uppe någon timme senare (renbäddad säng) och han gjorde likadant och en sådan liten borde ju inte markera revir. 

Jag skulle alltså låta honom förstå att sängen är din och inte hans och därefter långsamt vänja honom vid att komma upp där igen. Det kommer inte vara lika gosigt som innan, min hane är lite på sin vakt för han vet att det är fel att vara där men han hoppar ju självmant upp och är nyfiken. Jag hade aldrig stått ut med nerkissade lakan varje dag så det fanns inget annat alternativ för mig.

[tanyas]
0

Min slutade också när jag kastrerade honom :)

alvis112
0

Spruta lite parfym där han brukar kissa. Han blir troligen irriterad och går där ifrån. Men ta inte för mycket parfym bara, annars blir det jobbigt för hans lukt.

[Mi-rand-a]
1

#7 det funkar inte och är det sämsta tips? jag fick när jag frågade om råd när min hane kissade i sängen och på golvet, det gör endast att dem vill markera mer då det blir en annan doft och någon annans revir så sjävklart kommer dem ta över det igen genom att kissa.

alvis112
1

#8 Okej, sorry :) Någon hade sagt att man skulle göra det, men det verkade inte stämma.

ALEVIUSS
0

Hade samma problem med min kaninhane! okastrerad.

Fast han är utekanin men.. jag brukar ha altan dörren öppen under vår-sommar så han kommer in när han vill. Det började med att jag glömde ha altan dörren öppen när han var inne, när han blir kissnödig så brukade han gå ut eller sitta framför dörren om den var stängd för att markera att han vill ut.    En dag hade jag som sagd typ "stängt" in honom. Vi satt och myste i soffan när han började  krafsa  med tassarna han satt i soffhörnet och så märkte jag att han kissade!

Lyfte kvickt upp honom och rengjorde noga med yes och tvättmedel.

Nästa gång han kom in och satt i soffan gick han fram till hörnet, nosade noooga och ja..började kissa igen!

Yepp hans starka han-kissdoft hade fått fäste och ingen yes hjälpte att få bort det! Även om jag knappt kände någon doft luktade det tillräckligt för honom för att han skulle komma ihåg "jaha, här är ju min kisshörna".

Nu bor han ju utomhus så jag löste detta med att inte låta honom sitta i soffan när han kom in, och om jag ser att han krafsar så förstår jag att det är brottom ut!  Snart verkade han ha "glömt" hörnet och jag rengjorde även nogrannare.

Jag skulle rekommendera  inte parfym men något som luktar typ mycket starkare för deras känsliga nos och som verkligen skulle avskräcka nämligen nogon form av eterisk olja… tea tree, citrongräs, citron etc  Dessa är naturliga eteriska dofter och skadar inte så länge kaninen inte får i sig det vilken dem inte gör med vilja i allafall. Jag skulle blanda ca 10 droppar eteriskolja med vatten och spruta där han kissat så han avskräcks och "glömmer".  Men då gäller det att se till så han inte springer runt och kissar någon annan stans..vet inte hur okastrerade hanar funkar inomhus i längden då  min bor utomhus

ninen DH
0

Om det är pölar låter det inte som att han markerar, och i sådana fall hjälper det inte att kastrera… Har en kastrerad hane, och han kissar stora pölar i sängen😐

[olivesaregreat ]
0

Haha … Ojoj vad jag känner igen mig! Min hankanin bara ÄLSKAR att sitta i sängen och uträtta sina behov - känns som att han gör det bara för att det är så mjukt och skönt …. XD

09micorn@vaedu.nu
1

Jag tror jag har kommit på ett sätt som fungerar!!!

Varje gång Nicke hoppar upp i min säng så stänger jag in han med kompostgaller i andra sidan av rummet där han har sina saker och efter 30 min/1 h så släpper jag ut han men om han hoppar upp igen så stänger jag för och det har funkat väldigt bra faktiskt! LOVAR!