Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 2265 ggr
linneamattsson
0

alldeles FÖR mammig!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla! Jag har mina kaninungar här hemma som fyller 4 veckor på lördag! Jag har skrivit ett tidigare inlägg om när borde börja hantera dom, då fick jag svaret att jag borde göra det vid ca 3 veckors ålder. Problemet är att min hona är ALLDELES FÖR MAMMIG! Hon stampar så fort vi kommer i närheten av ungarna, hon bits och är OTROLIGT arg! Därför vågar vi inte ta upp ungarna än, vi måste ju börja vänja dom vid att handskas? Vad borde vi göra???

fossingen
0

Använd handskar och locka henne med mat åt sidan och klia henne lite. Sen kan du ta upp en unge. Sen så kan väl alla få springa runt tillsammans utanför buren, även mamman. Hon skyddar ju bara ungarna

RebeccaG
2

Det är inte ovanligt att mamman skyddar ungarna, men sätt henne i hagen/ett annat rum när du hanterar ungarna. 
Det kan vara väldigt stressande för honor att man är i boet & pillar för mycket.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Emmetem
0

Mamman skyddar ungarna av en anledning. Jag skulle föreslå att ni väntade ett tag till tills mamman tycker ungarna är tillräckligt stora. :)
Annars så kan det sluta illa..
Själv skulle jag inte vilja pilla för mycket med ungarna om mamman ogillade det. Kaninungarna kan hanteras när de blir äldre också och bli exakt lika gosiga. Det är bara för människans egen vinning och att de tycker de är så söta och vill gosa med de som man prompt måste ta upp de så tidigt ;)

Vänta istället ett tag till föreslår jag, tänk om någon skulle ta er nyfödda bebis och greja med hela tiden? Inte roligt för henne, hon blir bara orolig och vill ha tillbaka sin bebis :)

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.