"Tjuvparningar"
Nu kommer jag säkerligen få fler haters här inne, men aja.
*jag måste skriva av mig*
Varför måste alla para sina kaniner?
Kan man inte ha en kanin utan att ta ungar på den?
Det käns som om så fort folk köper en kanin så ser dem det som någon slags rätt att ta ungar på kaninen? Varför då?
Jag personligen tycker att det är alldeles för mycket parande här inne. Majoriteten av dem som parar har dessutom inte den blekaste aning om vad dem håller på med, dem kallar sig för "uppfödare" hej vilt, men tar inget ansvar what so ever efter det. Man ska para sin blandras med en annan blandras, utan något som helst syfte annat än att kaninungar är söta.
Även kaninungar som är avlade med ett syfte är söta, säger inget annat.
Kaninungar är INTE lätta att sälja, vissa perioder är det näst intill omöjligt. Det finns ju betydligt färre köpare än vad det föds kaninungar.
Tänk på det innan ni parar!
Jag får själv känslan av att majoriteten tjuvparningar här inne är medvetna. Man har frågat föräldrarna som sagt nej, och "hoppsan kaninerna smet ut och parade sig".
Jag kan väll inte vara den enda här inne som har tillräckligt bra koll på kaninerna för att förhindra tjuvparningar?
Det är väll knappast omöjligt att se skildnad på hona/hane vid fertil ålder, hålla burarna säkrade eller se till att rent av hålla kaninerna isär?
Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU
Håller helt med dig! 😉
Hälsningar,
Ninni :-)
Jag håller helt klart med dig. Verkligen! Det finns så många hemlösa kaniner på blocket som man skulle kunna ge ett nytt liv ett bättre liv än de haft innan men alla vill ha… ÅÅÅh så söööta små kaniner oooh kaninungar. Det finns kaniner i överflöde man behöver inte producera fler(jag säger medvetet producera) Det är inte svårt att göra det säkert mot att kaniner smiter. Jag kastrerar mina hanar vilket är mycket skönare för dem och för mig. De behöver inte bli upphetsade och stressade av honor som springer förbi.
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Håller med dig till fullo.
Har bara honkaninen men känner inget behov av att ta kullar, inte heller att köpa just kaninungar heller tar gärna omplacering med 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 Ja verkligen
Min tanke var först att gå med i SKAF & föda upp hermeliner, men när jag ser hur många hemlösa kaniner ingen vill ha käns det elakt att ta fler kaniner till livet, även ifall jag skulle behålla majoriteten själv så vart ska dem andra ta vägen?
2/3 av mina egna kaniner är sånna som ingen vill ha & dem förtjänar så mycket bättre än vad deras liv tidigare erbjudit dem.
Nu är både honan & hanarna kastrerade så jag är helt 100 på att det inte blir några ungar, samt att dem kan gå ihop utan gnabb🙂
Jag respekterar verkligen seriösa uppfödare, men 90% av dem som föder upp har ju inte den blekaste aning om vad dem håller på med, vilket gör att man skäms som människa😕
Håller med dig helt och hållet!
Jag har haft kaniner i över 20år och aldrig ens tänkt tanken på att ta nån kull på mina kaniner just för att jag inte vill bli som en del som tar kullar helt utan syfte bara för att dom är söta!
Halleluja! Jag håller med dig till fullo i allt du säger!🙂
Håller mer dig ditt fullo, många gånger hör man om "tjuvparningar" där förklaringen till att "tjuvparningen" skedde är helt orimligt. Säkert kan en det av tjuvparningarna vara sanna, men jag tror att många använder det som en ursäkt eftersom de vill ha kull men utan ett riktigt syfte.
Jag själv råkade ut för en tjuvparning i somras och jag tar helt på mig ansvaret för att den skedde eftersom jag var oförsiktig. Honan var kanske ett och ett halvt år, en van mamma utan kända defekter och bettfel i linjen, hon var en renrasig lejonhuvad kanin. Hanen var en blandras på cirka ett år och så mycket jag visste hade han inte heller några kända bettfel eller defekter bakom sig.
Det som hände var att jag släppte ut honan och hanen i varsin Hage och honan var superbrunstig, var tvungen att gå in och hämta klosaxen och när jag kom ut igen satt honan inne hos hanen.
Det föddes fem små ungar och fyra av dem fick flytta till trevliga sällskapshem och lever lyxliv. En unge valde jag att spara till kel, men tyvärr blev hon så pass aggressiv att hon var omöjlig att hantera och efter att hon huggit min tvååriga kusin i handen tog vi bort henne.
Det var inte precis min första kull, jag är själv kaninuppfödare och föder upp kaniner för utställning och givetvis kel. Jag avlar bara för min egen skull och eventuella ungar som jag ej vill behålla säljer jag. Men blir de inte sålda så stannar de kvar och får leva livet som sällskapskanin. Jag ser alltid till att ha flera lediga burar innan jag tar kull och jag lägger ner mycket tid på alla ungarna.
Ni må kanske tycka att det är hemskt att jag valt att föda upp kaniner, men jag har alltid ett syfte med alla kullar och sätter aldrig liv till världen utan någon anledning.
Många uppfödare avlar alldeles för mycket och utan någon särskild anledning och med för lita kunskap om ämnet, men det finns många seriösa och otroligt hängivna uppfödare som är otroligt duktiga på det dem gör.
Men tyvärr finns det många oseriösa uppfödare som sätter liv till världen helt utav anledning och det gör väldigt ont i hjärtat att se dessa vackra kaniner behandlas som billiga leksaker.
Jag hoppas verkligen att samtliga av dessa oseriösa uppfödare inser att det dem gör är fel och istället skaffa rätt kunskap och göra det på rätt sätt.
Men såklart får vi inte heller glömma bort att hylla alla seriösa uppfödare som är oerhört duktiga på det dem gör!
Hälsningar Amanda och kaninerna
#7 Tycker inte alls det är hemskt att föda upp kaniner, vill själv gärna göra det men har valt att avstå av olika anledningar.
Jag respekterar också dem som verkligen tar ansvar i sin Avel & kan sin sak, inte bara tar kullar hejvilt utan har en tanke med kullens födsel.
Seriösa uppfödare för avelsvärlden framåt!👍
Tyvärr tror jag oseriösa uppfödare inte vill se sina misstag utan nekar blankt att det dem gör är fel eller sätter frågan "varför 'får' du avla, men inte jag?"
Håller med dig! :) ska man ha ungar så tycker ja att man ska ha ett bra syfte med kullen, ungar man vill spara och så. Annars tycker inte ja de är vettigt Att ta en kull bara för de ska vara så :)
#9 Yes, en annan sak som skiljer bra uppfödare ifrån oseriösa uppfödare är att vettiga uppfödare vet vad dem avlar på😎
precis, avlar själv på rex men är noga med mina val till honor och hanar så de blir en stor chans för bra ungar som ja tkr är väldigt viktigt imed ja håller på med utställning o sånt också :) och sen får man tänka på att man har plats o sånt, läst för mkt om att får dem inte djuren sålda blir dem slakt, och de tkr ja är förjävligt :)
#11 Varför skulle det vara förjävligt (som du uttrycker det) att slakta kanin? Lika naturligt som med ko, gris mm. Bättre det än att de sitter i en bur och blir bortglömd samt att man vet att djuret har haft det bra.
Tycker också det är fel att avliva när man planerat en kull bara för att de inte blir sålda (med undantag när de används för matproduktion såklart).. Men egentligen är det ju som Frida säger bättre med avlivning än att de inte lever ett bra liv..
#12 tycker inte de är förjävligt att slakta kaniner, du missförstod nog mig. de ja menar är att varför man ska para kaniner när man inte varken kan något eller har plats och bara för man inte bryr sig längre så skickar man den till slakt eller bara lämnar av den någonstans, då ja vet någon som har gjort så. de tkr ja inte ja är rätt, men sen dem som avlar till kött med kaniner, de ser ja inget fel med.
då tkr ja som person att man borde tänka på kaninerna innan man skaffar ungar på dem, om du förstår vad ja mena? :)
#14 Nej jag läste enbart vad du skrev inget annat 😉
Citat: "får dem inte djuren sålda blir dem slakt, och de tkr ja är förjävligt" Dina egna ord 😉 (läst hela inlägget såklart)
Det finns dem som avlar på både och. Och som sagt, bättre att slakta än att de sitter i en bur och blir bortglömda.
Värre att avliva då istället pga plastbrist/dumdistrighet hos uppfödaren, än att slakta, då är ju slakt betydligt bättre alternativ 🙂
Men såklart när man avlar ska man alltid ha tänkt igenom det, och har man hona plus hane och det blir tjuvparning ja då ska man ändå ha det fixat eftersom man valt att ha hona plus hane okastrerade, så tänker jag
#15 de är ändå liv, inga man bara gör så med :) men alla har olika åsikter, that's it :)
#16 Ja jag har inte påstått motsatsen heller att det inte är liv 😉
Hårda ord från TS, men visst, jag håller med om det mesta!
Jag har inte alls varit medlem här länge, men har lagt märke till att det är en hel del hanar som lyckas öppna sin egen bur, och honans…
Kaniner är ju kaniner, men jag kan hålla med om att en del parningar låter osannolika. Samtidigt så avfärdade jag tidigare påståendet att kaniner kan para sig genom galler. Dumheter! Och lite senare… Passade en bekants kanin en vecka i somras. En hane som bodde i en sommarhage, samtidigt som min hona bodde i sin vanliga bur. I vanliga fall är hennes bur ihopkopplad med sommarhagen, men nu stängde jag hennes burdörr och delade av på så vis. Dörren var ordentligt säkrad, och öppnades inte. Men ändå hade kaninerna lyckats para sig!
Blev bara tre ungar, och jag lyckades få sålt dem nu i december utan problem, som tur var.
Jag finner det väldigt intressant att, nämner inga namn, dem som haft burar som uppenbarligen inte levt upp till förväntningarna(att hålla kaninen instängd) inte blivit fixade efter flertalet rymningar.
Smiter kaninen 1 gång så måste det ju åtgärdas?
Smiter kaniner dessutom upprepade ggr ur buren är det ju något som inte stämmer, eller?
Hade jag haft stora avelskaniner till utställning, hade jag hellre slaktat överskottet än att sälja, för då slipper dem bli "blocket-kaniner".
Jag tål däremot inte folk som tar kull och AVLIVAR ungar dem inte får sålt. Why?!
Som sagt, inga namn nämda, men dem som vill kan ju känna sig träffade.
Puttar up tråden då det verkar relevant just nu😉
Jag tycker att du har helt rätt :)
Håller helt och hållet med! Sitter ofta och skrollar alla sidor på blocket och tycker så synd om alla kaniner som folk har tröttnat på och som ingen har plats för…
Människor som dessutom parar aggressiva" kaniner förstår jag inte alls, man kan ju inte para vilka kaniner som helst bara för att få söta ungar, vad händer när ungarna växer upp och blir likadana som mamman tex??
Håller helt med. Jag är galen i kaninungar jag med och skulle väldigt gärna vilja ha en kull. Men jag låter bli, jag vill inte skaffa en kull bara för att det är gulligt när det finns så många hemlösa kaniner och när det finns så bra kaninuppfödare (jag är ju en helt vanlig privatperson).
Ang. att slakta överskottet så tycker jag det är okej så länge det ingår i ens plan och så länge man inte bara kastar köttet i soptunnan (ska ju vara riktigt fint kött har jag fått höra). Inte "oj det blev några över, vad gör jag? äh jag slaktar väl då".
Ifrågasätter även det här med "allergi" som väldigt ofta nämns som anledning till att kaniner säljs på blocket.. FRAMFÖRALLT när kaninerna i fråga bara är några månader gamla.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Håller med om allergi grejen #23, om man tänker skaffa ett husdjur allergitestar man sej inte innan då? Jag har börjat fundera på att endel av alla dessa allergiska kanske använder detta som en ursäkt till att göra sej av med kaninerna för att dom tröttnat, vill inte döma människor men när man ser alla kaniner på blocket som säljs för att någon visst var allergisk så undrar man ju!
#22 & #23 Håller med er till fullo!
Just nu håller jag på att skrolla igenom blocket efter en kanin som är i akut behov av hem, kollar även de djurhem som finns där kaniner som inte har något hem hamnar(om dem har tur).
Funderar på att ta kontakt med dem nere i Skåne & hämta hem en eller två av de kaniner där nere som är i akut behov av hem.
Jag vill ju så gärna hjälpa alla😕
"Hoppsan", "Gulligull" & "Snuttegos"-kullar förstör så många(ofta unga) kaniners liv😢
#25 Var finns du Cotast? Tänkte att det finns omplaceringshem som sitter med kaniner som behöver nytt hem, och om de får hem så kan de ta in nya för omplacering :)
#26 Jag bor i Kärra, men ska snart flytta in till Majorna när jag får min egna lägenhet🙂
Länken funkar tyvärr inte🤔
#27 Oooh, nästan granne med mig då ;) Haha. Bor i Guldheden jag :P
Ajdå, sök på Änglavaktens Omplacering så borde det komma upp :)
Håller med dig TS till 110% 👍
Man ska tänka efter innan man tar en kull, Att ta en kull för att kaninungar är söta är inget bra skäl.
Kanske lite OT, men på tal om kaniner på blocket så såg jag idag en kelkanin som var tillsalu för 1000?! och detta var det sänkta priset, innan var det 2000. Jag förstår inte riktigt, och säljaren skriver att h*n vill bli av med kaninen så fort som möjligt. Är det bara jag eller är detta Väldigt dyrt för en kelkanin?
Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!
#30 kanske ingår tillbehör och bur? Jag har varit en av dom som tagit en kull i smyg när mina föräldrar sa nej men vi behöll faktiskt alla honor ur kullen (3) och resterande 3 hanar flytta till samma hem. Detta var enda blandras kullen jag haft därefter har jag bara haft av samma ras. Det tycker jag är viktigt :) Därefter fick jag fortsätta ta några kullar och jag har fött upp med stamtavla och hela köret. :) hade ingen kunskap första kullen men fick massor i bagaget därefter och nu har det gått 10 år och jag vet nog allt som man behöver veta :) nu har jag dock bara en hona som det tas en kull på per år - rasen är inte jätte vanlig, inte färgen heller och väldigt fin päls och är populär. Jag behåller även någon unge många gånger :) avlar inte typ "lejonhuvad kanin med en dvärgvädur för det är det jag har hemma" haha :)
#30, Jag är en sån som tycker att det vore bra om alla kaniner MINST skulle kosta runt den summan, så jag tycker inte det är tokigt alls. De sållar ju bort en hel del oseriösa om man sätter ett ordentligt pris än om man bara vill ha en hundring för att få bort den..
#30 Mhm, jag förstår precis hur du tänker och håller med helt!
Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!
#24 Kanske finns det de som skyller på allergi när de vill göra sig av med ett djur. Men vill bara inflika att man är inte på den säkra sidan, även om man gör allergitest.
Ett av mina barn är allergisk mot en hel del saker, bla katter, pollen, kvalster mm. Vi allergitestade förstås det barnet innan vi skaffade kaninerna, för att kolla att det inte var allergisk mot kaniner. Resultatet blev att barnet inte var allergisk mot kaniner.
Men lik förbannat är barnet allergisk mot våra kaniner nu, vi har bara haft dem ett par månader.
#34 Alla gånger är det inte kaninen, utan höet/ströet i buren som folk reagerar på.
Det finns alternativ till dessa om man är hö alergiker kan man ge hökuber istället. Spån kan bytas mot annat underlag.
Så det är inte alltid själva kaninen😉
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#24 man kan inte vara allergisk mot nått man inte utsatts för. Det är inte en slump att du och jag inte är allergiska mot Lemurer men Skansenakvariets Jonas är det.
Allergisk blir man först efter att man utsatts för ett allergen och allergin kan triggas igång när som helst. Man kan gå flera år utan reaktioner för att sen en dag inte tåla kaninerna. Man kan inte säga innan hur det blir.
Nu är kaniner bra på det sättet att de kan bo ute vilket minskar allergirisken.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
jag tycker du har rätt! vi har inte kaniner för att dom ska föda barn hela tiden! käns nästan som att man tvingar dom att göra det hela tiden! om man vill ha många kaniner kan man väl köpa dom kaniner som behöver ett bättre hem!! Alla håller säkert inte med.. specielt dom som är uppfödare! spelar roll!!!
#35 Barnet är allergisk mot hö också. Det visste vi. Så våra kaniner bor ute. Men tyvärr har det visat sig att barnet reagerar bara om hen så mycket som håller en kanin. Och om jag varit ute och kammat och borstat kaninerna, så måste jag byta kläder när jag går in.
Barnet är allergisk mot kvalster också, och det finns ju i kaninernas päls. Har använt kvalstermedel för att bli av med det, men det märktes ingen förbättring dessvärre.
#35 Men det är bra att du påpekar att det inte alltid är själva kaninen man är allergisk mot, utan kan vara hö, burmaterial, pälskvalster etc 👍 Alla kanske inte tänker på det.
Fast i just mitt barns fall verkar det tyvärr som att det är själva kaninen hen blivit allergisk mot… 😕
#34 och resten, ja såklart är det ju så med och jag klandrar inte dom som faktiskt blir allergiska, det kan ju ingen rå för! Men jag tänkte att det är så många som skriver det när dom säljer kaniner att det känns som dom använder det som ursäkt!
Jag vet att allergi triggas igång osv, har det gjort på min syster när vi skaffade min franska vädur(konstigt nog har hon aldrig känt av våra dvv som vi haft i 10 år) utan det var mest ursäktandet som jag syftade på att det är dålig stil!
Måste vara väldigt jobbigt när man skaffat en kanin och sen blir allergisk och inte kan mysa med den nära! Man får mysa på håll istället kanske haha! :)
#40 Det kan säkert vara som du säjer, att folk påstår att de blivit allergiska mot kaninen för att använda det som ursäkt. Det jag tänkte på var mest allergitestgrejen, att man kan visa sig vara allergisk, trots att man gjort allergitest innan man skaffar djuret (kaninen i det här fallet).
Ja, det är jobbigt och tråkigt, vi ska sälja våra kaniner.
puttar upp tråden då ämnet hamnat i fokus igen😎
#42 Ja, det börjar väl bli vår 😉
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
#44 Oja, så här års behöver folk börja se över sina burar!😂
TS håller helt med dig- själv så tycker jag man ska ha syfte med kullen- *kaninungar är ju så söta!* är inget syfte tycker jag… Tjuvparningar hit och dit härinne ja ;) Men själv har jag varit med om en tjuvparning- vi trodde vi hade två hannar- min hane från en kelippfödare och min systers *hane* som kom från en oplanerad kull,- och den ena var i kompostgaller och den andra i bur(men mellanrum mellan kompost gallret och buren ni förstår va jag menar) men när jag mocka smet den ena *hanen* in till den andra hanen och hoppa över gallret till han- innan jag han reagera hade den andra ridit på *hanen* (utan att svimma) och när jag sprang dit och drog upp *han* så var jag mest glad att både var oskadda eftersom det inte alltid går så bra med hanar ihop.., en månad senare (antagligen ;D) börja *hanen* bo- och jag tyckte bara det var ett lustigt beteende hos hanar- men så vips dagen efter när jag skulle mocka stötte jag på hans bo med en liten unge i- sim tur var där bara en och en kanin till skada väl inte så vi fortsatte som vanligt bara med en kanin till ;) tur att jag har planer på att bli uppfödare och hade kunskap om hur jag skulle göra ;D
För evigt med Gaia
Tack Cotast 🌺
Tycker alla som vill föda upp kaniner borde genomgå Jordbruksverkets kurs, "Kursen för den som driver handel med djur avsedda för sällskap och hobby: kaniner" Kan personligen rekommendera kursen.
Håller med alla här som säger att man ska inte para kaninerna utan ett syfte! Varje PARNING skall vara planerat noga.
Finns alltför många kaniner som säljes på Blocket när nya ägaren har tröttnat på kaninungen efter ett halvår. Någon har även kontaktat mig för att byta sin 6 månaders kanin i en 8 veckors gammal kaninunge då hon tyckte att hennes dvärgvädurs kanin var för stor och inte var söt numera!!
#46 Usch! hur man bara har mage att säga så!
tyvärr men hen är inte lika söt längre och jag vill ha en ny, vill du byta?? 😡
Var kan man gå sådna kurser? Har letat överallt men har inte hittat något alls men eftersom jag planerar att börja föda upp för utställning behöver jag gå den kursen men kan inte hitta den ngn stanns!🤔
För evigt med Gaia
#47 Ja verkligen! man kan undra varför några köper kanin!! Har en underbar dvv hane som nu är 3 år och han blir vackrare för varje dag. En kanin är en levande varelse med känslor och inte en begagnat bil. Jag var verkligen chockad över tjeiens mejl.
Jordbruksverkets kurs hålles av Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund men inte varje år. Jag tog kursen i 2011. Funderar repetera kursen i år men kan inte hitta info på hemsidan. Det diskuteras ju om hur man skall öronmärka i framtiden och nye burmått så jag vill ta kursen när det finns nya beslut från Jordbruksverket.
Tyvärr är ju kaninungar bedårande söta, medans vuxna kaniner inte är lika "söta" i allmänhetens ögon, de kräver mycket skötsel, både burrengöring och pyssel, de går ofta inte att ha lösa i huset utan uppsikt pga att de tuggar o kissar, de är egentligen rätt svåra att ha som husdjur om man nu ska jämföra husdjur o husdjur.
Så ja, det ser mörkt ut.
Jag tror att de allra flesta som köper kaniner tror att de är "bara en kanin" som inte kräver så mycket, men sen inser "oj då vad tråkigt det var att städa bur o bajs varje vecka, o kaninen bits ju o är inte speciellt social" då åker kaninen ut på blocket.
Trist men skulle tippa på att en hel del sanning ligger i dem orden. =/
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
#48 Skulle inte kunna säga det bättre själv! Visst vår små bebbar var urgulliga när de var små men Gud så stiliga se har blivit! ;) Tyvärr så förstår inte många att det är en levande varelse- allt för många ggr har jag sett blocket annonser där det står "vårat barn gilla inte sin födelsedags/ julklapp och darför säljer vi den* Usch! Blir rätt frustrera ibland! Okej Tack! Får väl hålla utskik där ;) #49 Så är det också allt för ofta ;(
För evigt med Gaia