Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 1025 ggr
natha-mjau
1

Allergivänligt strö till innekanin

Misstänker att jag är allergisk mot ströet som jag har i buren, är ständigt täppt i näsan och hö visar inget utslag..
Får typ "astma" när jag städar buren. Just nu har jag hampa + halm, har även haft spån+halm och stallpellets(blött)+halm.
Enbart matta är inget alternativ då min rex blir kal om tassarna och hans sambo äter och kräver på mattorna.

Har verkligen ingen aning om vad jag skulle kunna ha för strö i buren, tänkte testa någonting nytt nu om det finns något som är mer allergivänligt?

Torv är inget alternativ då dem bor inomhus.

Kristall
1

Börja med att ta bort halmen, troligen är det den som är boven. Hampströ borde inte ge sådana symptom men om det inte hjälper så kan du byta ut det mot asp- eller alflis. 

Jag själv tål inte kutterspån, halm eller hö men känner inte av aspflis alls.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

sfut
0

Carefresh är toppen! Tar i plånboken dock..

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

natha-mjau
0

#1 hade problem innan jag hade halm också :/ så tror inte det gör så stor skillnad faktiskt.

Buren är 170x60x60 x2 våningar  så det är en hel del strö det går åt, vill ha så billigt som möjligt.

Ska kolla in carefresh!

Itchy
0

#2 att göra egen care fresh är dock inte så svårt, lite tidskrävande tyvärr :/ men blir värt det i slutändan

https://www.youtube.com/watch?v=z35YNvP4QYA

You can't spell Bitchy without Itchy

Evelina!
0

Är det inte halmen du reagerar på kan jag rekommendera Easyströ. Dammar lite, men lägger sig snabbt, är högabsorberande och jättemjukt för känsliga rex-tassar. Dessutom billigt, tror jag betalar 120 kr för 25 kg.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

natha-mjau
0

#5 vart köper man eastströ?

Evelina!
0

#5 Kolla med foderbutiker som typ säljer hästfoder och -strö, de brukar ha. Granngården har det inte (åtminstone inte härikring) i alla fall.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Fridaaaa
0

Easyströ rekommenderar jag med. Mjukt och dammar i princip ingenting när man lägger in det, knappt ens märkbart.
Tyvärr inte så många återförsäljare på det 😕

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.