Nu har jag fått nog!
Idag var jag på besök hos min lokala djuraffär, jag är där ofta för att kolla hur det är med djuren. Idag när jag kom dit var det värre än vad jag någonsin sätt! där var ungar som var ca 5 veckor gamla, det var en bur med 3 honor och 2 marsvin i ( burarna är inte ens lagliga för en kanin). Dom klarade knappt av att få ut vatten ur vatten flaskan, det var hemskt att se. I den andra buren var där 3 fullvuxna honor i och i den tredje var där 4 hanar i. Vissa hade inget hö, vissa hade inget vatten. Jag har sagt till hos ägaren för ett tag sedan då dom hade 8 st hanar i en bur! Och det är bara helt fel!Så vit jag vet så ska man ha en utbildning för att jobba i en djuraffär och det har verkligen inte dessa! Djuren lever på djuraffärs foder vatten och nästan inget hö vilket trots allt är deras bas föda.
Jag blir helt frustrerad, jag vet inte vad jag ska göra. Jag tycker att dom har gått över gränsen nu! Jag funderar på att anmäla affären men jag vet inte hur långt jag kommer komma på det. Jag har även funderat på en namninsamling. Men jag vet inte hur jag ska göra det.Så jag vill höra med er, vad tycker ni att jag ska göra? detta är ju djurplågeri! Jag tycker inte att detta är okej, jag har fått nog! Vad ska jag göra?

Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna

Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Ett sätt att försöka väcka uppmärksamhet är att sprida det här till vänner och bekanta som brukar gå dit. Ju fler folk som reagerar desto sämre för verksamheten.
Jag har hojtat till med flertalet kaninhoppare i en djuraffär för ett par år sedan, tror den låg i kista. Då blev ägarna riktigt chockade men om de bättrade sig vet jag inte. Tyvärr bor jag inte i den delen av Stockholm så kunde inte följa upp det.
Men jag läste om en tjej som hade anmält en djuraffär via tonåringar i fokus och jag tror att du ska ta kontakt med länsstyrelsen om du känner att du vill anmäla det. Lycka till!
Kaninen med ögat så inte så pigg ut 😐
#1 jo jag får nog ta och göra det, jag har liksom gett dom en skans att förbättra sig jag har liksom klagat ett par gånger nu :P Problemet är att jag inte vet hur jag ska anmäla, borde jag anmäla det till polisen, jordbruksvärket eller staten? Nej honan värkar inte frisk, hon lät marsvinen gå över henne och sitta på henne när hon låg ner, hon hade svårt att resa sig och mm. Det är samma hona som ligger intryckt bakom huset i buren i inlägg #1. Tyckte riktigt synd om henne! 😭
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Tycker absolut du ska anmäla!
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
ANMÄL, Detta är inte rikitgt klokt! Anmäl till Jordbruksverket, Det är ju dom som sätter lagarna på hur en kanin ska ha det osv så dom bryr sig säkert!
Ursch! SPRIDER DETTA!
Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3
#4 men till vem är frågan, när jag vet det kommer jag anmäla direkt, dom har gått för långt nu !😕
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Ring länsstyrelsen i ditt område! Googla på anmälan av misskötta djur (eller gå direkt in på länsstyrelsens hemsida) så hittar du både mail och nummer. Det går nog också bra att ringa direkt till polisen på 114 14, men det är möjligt att de kommer hänvisa dig till länstyrelsen eller kommun beroende på vad de tycker passar bäst.
#7 hur vet jag vilket som är mitt område, jag har ingen koll asså 🤪Nej men jag har aldrig anmält någon förut.
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
#8 Ditt område är alltså där du bor, testa att googla kommunnamnet eller länsnamnet och länsstyrelsen och se vad du får upp. Tycker också att du ska anmäla!
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Tyvärr jag har också sett liknande djuraffärer som håller djur på skamliga vis, exempelvis spån i burarna som börjat mögla p.g.a fukten från kiss och där kaninerna har obegränsat med pellets och nästan inget hö vilket orsakar för långa tänder och matsmältningsproblem.. detta är allvarligt eftersom dom tjänar pengar och driver verksamhet. Jag tror man ska kunna anmäla sånahär fall till länsstyrelsen eller polisen, men jag är osäker på hur man gör. Maila en veterinär och fråga om råd på vad man kan göra? Man ska ju trots allt slå larm om man ser vanvårdade djur.. ögat ser inte riktigt friskt ut :/
Självklart ska du anmäla. Det är inte så svårt. Googla fram
Det är till Länsstyrelsen som man lägger fram anmälan. Alt. ta kontakt med din kommun, de ska kunna hjälpa dig!
Anmäl det o vet du inte hur så fråga nån vuxen :-)
Anmäl och även prata med dem som har djuräfären, säg att det är olaligta mått och att den där kaninhona lider för att hon troligtvis har en ögoninflamation! ☝️
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
dom som jobbar kan ju inte ha någon koll alls på hur kaniner ska skötas. helt otroligt hur länsstyrelsen kan skita i att kolla hur djuren har det i djuraffären. tkr att man ska förbjuda djurhantering i djuraffärer och istället tipsa om sponsrade djur uppfödare. det är hemskt
Nu har jag anmält till länsstyrelsen. Jag hoppas att dom kommer kolla upp det annars får jag väl tjata på dom😛
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
#17 Bra gjort! 👍
Anmäl!! F*n vilka idioter det finns. Finns det inte folk som åker runt och kollar upp sådant här? När det handlar om matställen så ränner det ju inspektörer titt som tätt, borde vara samma sak när det handlar om levande varelser!!
Med tanke på att de verkar ha noll koll på hur kaniner och marsvin (kanske även andra djur) ska ha det så finns ju risken att de säljer djur med dålig hälsa. Och tyvärr är det ju väldigt ofta barnfamiljer som köper djur i djuraffärer och i många fall är det föräldrar som köper till sina barn utan att kunna någonting själva. Dessa vet i sin tur inte vad som är bra och vad som är dåligt. Vissa vet t.ex. inte att man bör kolla tänderna med jämna mellanrum. Andra märker kanske inte skillnad i beteende. Köper de en sjuk kanin från början så tror de kanske att det är så de ska vara när kaninen i själva verket sitter och lider.
Så jag tycker att du ska anmäla. Även ta ett snack med ägarna till djuraffären och påpeka vad de gör för fel och hur de kan åtgärda det. Med tanke på att de har vuxna kaniner så verkar det som om de inte säljer kaniner så bra. Så de kanske borde satsa på att enbart köpa en det antalet kaniner som de vet att de kan få sålt. Förhoppningsvis är inte det så många så att kaninerna slipper dela en pytteliten bur med flera andra djur.
Att ha så många hanar i samma bur är ju sjukt!! Jag köpte en hane vars bodde med sin bror. De var ca 8-9 veckor när jag köpte honom och redan då hade de varit i slagsmål så Nizze hade stora hack i öronen. Tänk då med flera andra äldre hanar, kanske inte ens från samma kul, i samma bur.
Nä, förbud mot djur i affär borde införas!! Jag fattar inte hur det kan vara tillåtet!! Blev nyligen nästan dumförklarad då jag berättade mig besvikelse till våran nya djuraffär. Från början hade de inga djur vilket jag tyckte var jättebra. Men så för några veckor sedan fick de hem sina första kaninungar. Så jag sa vad jag tyckte om det. Till svars fick jag att de hade utbildning för att få ha djur i affären och att de var väldigt noga med var kaninerna kom ifrån och informera de nya ägarna. Men det är väl inte det som är poängen eller?! Poängen är att kaninerna sitter flera stycken i samma lilla bur i värsta fall väldigt lång tid. De får absolut inte den kärlek de skulle fått ifall de fått flytta direkt från uppfödaren till den nya ägaren. Maten de får är med största sannolik deras egna mat de har och säljer. Och då är det nog inte den dyrare varianten. Och när det kommer till de nya ägarna. Jag tror inte en djuraffär har rätt att neka en köpare på samma vis som en uppfödare? Rätten kanske de har, men vad är sannolikheten att de gör det? Att informera de nya ägarna är bra, men hur ska man veta att de verkligen följer råden? Och vad är det för råd? Råd om att det är nyttigt att ge dem deras dyra lyxblandningar? Nä. Djuraffärer ska enbart innehålla mat och prylar till djuren!!
Så jag tycker absolut att du ska anmäla snarast!! Skicka bilderna till jordbruksverket och fråga ifall de verkligen tycker det är ok!
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Det glädjen mig att vi sätter krav på företag och privat personer med djur :) vi ligger långt före andra länder med hur man behandlar djur med våra lagar och krav från oss konsumenter det gör mig riktigt glad !:)
#19 Jag har anmält till länsstyrelsen, gjorde det idag. men jag kanske borde skicka in till jordbruksverket med? får hoppas att någon kollar upp det, annars får jag väl gå till polisen och anmäla det som djurmisshandel och vanvård 😛 nej du har helt rätt, skrota djuraffärer finns så många uppfödare ändå! jag kan inte säga hur dom andra djuren har det då jag inte har koll på deras lagar och sådant. Här om dagen så föddes en chinchilla bebis där?? hur kan det vara okej, tydligen hade dom haft hane och hona tsm, asså dom kan inte ha mycket i huvudet dom🤪
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
#19 & #21 dra ej ner alla djuraffärer bara för att ett annat företag inte sköter sin grej. Det finns båda uppfödare och djuraffärer som inte sköter sin grej. Uppfödare har inte oftast den dyraste varianten av pellets heller då de har många att mätta. Uppfödare är ofta leverantören till djuraffärer så anklaga då med uppfödarna om ni tycker alla djuraffärer är så hemska.
#22 du får gärna hänvisa till en djuraffär som vet vad dom håller på med, sköter allt lagligt, alla arbetare har rätt utbildning, säljer lagliga burar jag kan nog fortsätta ett tag till. Jag sa inte att alla är hemska, men alla som jag varit i och hört om har inte haft en aning om vad dom gör. Jo men nu handlar denna tråden om djuraffärer och inte uppfödare 🎧
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
#23 det finns djuraffärer som sköter det dem ska, finns en jag gärna köper gärna av. Sen det med lagliga burar, de säljer burar för fler än kaniner därav är det olika mått på burar som ev. Inte är lagligt för kaniner men för andra djur. Jag tycker det är fel att dra alla djuraffärer över en gräns. Trodde den handlade om en djuraffär som du ska anmäla ? Eller anmäler du fler? Du får gärna förklara varför alla uppfödare bryr sig om sina kaniner eller vet bäst när en stor del av dem säljer ibland till djuraffärer som nu enligt dig är dåliga. Vill ej förstöra din tråd men rätt ska vara rätt. Man drar ej alla över bara för att en annan ej sköter sig.
#24 Asså här diskuterar vi min & cilias lokala djuraffär. Förstår ej varför du tar upp "drar alla över en gräns" för det är inte ens det vi talar om.
Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner
#25 "nej du har helt rätt, skrota djuraffärer finns så många uppfödare ändå!" Cila skrev Så. Tycker det är att dra alla över en gräns och jag skrev som sagt med till #19 . Detta är ett diskussions forum alla får väl uttrycka sig.
Jag tycker kaninerna ser ut att ha det bra. Sitthylla, hö, okej bur, ren bur.. Vad är problemet? Och hur vet du att djuraffären inte har vart i kontakt med veterinären gällande kaninens öga? Att kalla det djurplågeri är å ta i. Vill du veta vad djurplågeri är ska du se angorakaninerna i Kina.
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
#27 Så bara för att dessa djur inte lever under lika fruktansvärda förhållanden som angorakaninerna i Kina så kan de inte lida? Läste du ens inlägg #0?
#27 bilderna är i dålig kvalitet, jo vist burarna är alltid städa men det är ju för försäljningens skull. Dessa djuren har det inte bra, som sagt så har min med upfödare proat där och hon vet hur okunniga dom är. Men hallå? så kan du ju inte gemföra?😛jo vist dom har det inte lika illa som dom i kina, fine det vet jag. Men nu handlar inte detta om det, det är hemskt hur dom hanteras i kina, men var det verkligen en bra gemförelse? Du får tro vad du vill, men när du väl kommer dit så kommer du inte tycka det samma.🤓 så om du tvivlar på vad jag skrivit så kan du väl åka ner hit själv och kolla, och tro mig detta är inte den första anmälan någon lagt på den djuraffär, en av anledningar till att dom ändrade namn och sen fortsatte plåga dom små djuren. Men asså 3 fullvuxna kaniner i en 120 bur? tycker inte du att de är lite? har du läst hela tråden för det tvivlar jag på😛
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Nä jag har inte läst hela tråden dock har jag läst hela inlägg #0. På vilket sätt plågas djuren då? Jo, det tycker jag är rätt litet men det är fortfarande lagligt ju så du har ju inget att anmäla för precis om dom verkligen inte plågar djuren.
Sara
#30 så du menar att det är lagligt med 3+ kaniner i en bur som är laglig för en?
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Ja tyvärr :P
Sara
Men det är ju inte lagligt, så är det. Den är ju inte ens laglig för en, dom är anmälda och jag kommer inte dra tillbaka anmälan. För det dom gör är fel och jag står för att jag har anmält dom. Tycker att fet är på tid att någon kollar upp det. Dom gör allt fel och jobbar olagligt, tro mig jag ar kollar upp detta. Har till o med varit i kontakt med Jordbruksverket och dom har sagt att det är olagligt enligt djur skydds värket. Jag har vider befordrat det med anmälan också. Jag tänker inte låta dom vara innan jag ser en förbättring :/
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Håller på dig Cilia! Hoppas de tar tag i saker och åker o kollar upp det.
//Pernilla
#33 Är buren mindre än 100x50 är den inte laglig. Men du sa ju att buren va 120 cm?
Sara
#35 när sa jag att den var 120? det har jag aldrig skrivit, men isf så har du uppfattat det fel. Buren är inte laglig för en kanin ens.
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Jag känner igen beskrivningen och även burarna, kan du mejla mig säga vilken djuraffär det är? Jag har också funderat på att anmäla dem, men då jag inte bor kvar där och besöker de längre vet jag inte hur det är där nu…
#37 PM;at
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
anmäl!
#36 "Men asså 3 fullvuxna kaniner i en 120 bur?" - Så jo, det har du skrivit. Tyvärr tror jag inte att det är olagligt att ha tre dvärgkaniner i en sådan bur. Jag ser även att kaninerna har mat, vatten och sitthylla. Så där bryter inte affären mot några regler även om det självklart inte är vettigt..
Kolla upp måtten och antal djur och räkna ut om det bryter mot reglerna. För att en anmälan ska gå genom måste lagbrott begås.
Många djuraffärer har dålig djurhållning men ser fortfarande till att ha det lagligt så då är det svårt att kunna göra något tyvärr =( Men jättebra att du reagerar!
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#40 jaha jag skrev det, jo men burarna är mindre. Jag kan fråga dom imorgon. Men oftast har dom inte vatten eller hö, men jag sa till dom att det var slut innan jag tog bilderna.. så smart är jag :P
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Det beror på hur bred buren är. Om buren underskrider 0,75 kvm för tre dvärgkaniner är den faktiskt olaglig. Det betyder att bredden behöver vara över 60 cm om den är 120 cm lång för att kunna vara laglig, då det är enligt lag att varje dvärgkanin ska ha 0,25 kvm vid grupphållning.
#42. Jo. Det vet jag mycket väl.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#21 I min stad inns djurmagazinet och där bor kaniner och marsvin i boxar med leksaker och det mesta dom behöver, Inte fler än 3-2 st i en bur :) Köpte min första kanin där och var mycket nöjd :)
Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3
Tycker inte buren alls ser så extremt liten ut iaf så :p men om den är olaglig för så många kaniner så kan du ju bara säga att dom delar på kaninerna eller skaffar en större bur. Gör dom inte det så anmäl då^^
Sara
Burarna är 50 cm breda, då dom använder samma burar som dom säljer till marsvin. Den buren med två marsvin & tre kaniner är 120 cm bred och då ska ändå fem djur ha yta.
Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner
#46 Säg det till dom då. Dom kanske inte vet om det.
Sara
För att ha djur i djuraffär måste man ha utbildning. Vet man inte måtten på lagliga burar för olika djurarter och hur många kaniner som får vistas i dem så har man antingen inte gått utbildningen eller är man inte tillräckligt seriös för att ha lyssnat eller bryr sig.
//Pernilla
#48 exakt👍
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
#48 Håller med dej. Men tyvärr finns det ju såna som inte bryr sej eller något och då kan man ju prova att säga"denhär buren är inte laglig för X antal kaniner" och om dom inte lyssnar så anmäl. #46 Har du mätt burarna?
Sara
Varning bör man alltid ge innan man anmäler, det gäller allt. Alla ska få en chans att bättra sig. Vissa tänker inte på att det de gör är olagligt, då är det osjysst att bara anmäla direkt. Andra vet att det de gör är olagligt och bryr sig inte ett skvatt ifall man påpekar det. Då gör man rätt i o anmäla. Men eftersom TS har sagt till ägarna tidigare utan större förbättring så tycker jag det är rätt av henne att anmäla nu. Som djuraffär är man ändå en slags förebild för en viss målgrupp. Sätter man flera kaniner i en liten bur så finns det inget som säger att köparna inte skulle kunna göra samma sak. Flera tror ju att djuraffärer är kunniga och har rätt om allt de säger. Vissa sitter inte inne och läser på om sina husdjur utan bara köper och frågar om råd då de anser att det behövs.
//Pernilla
Skulle du kunna pm:a mig och säga vilken djuraffär det är? Ser precis ut som en djuraffär som jag åker till ibland och har ofta tänkt på att dom verkar ha noll koll på vad dom gör..
Alltså, djuraffärer gör allt för sina kunder. Alla ytor som syns för kundens blotta öga är fixade till MAX för att kunden ska få uppfattningen om att affären är välstädad, ren och laglig. Men man ska inte vara naiv. Ta en titt på djuraffärens privata lager så får ni en annan bild av verkligheten. Där finns allt som inte kunderna får se, och som folk hade reagerat på om det hade visats upp ute i affären.
Man kan få intrycket av att vissa djuraffärer är bättre än andra och ändå hanterar sina djur skapligt bra, men det är bara att inse fakta - Djuraffärer är aldrig bra. Aldrig kan dom vara bra nog åt djuren, eftersom det blir för stor belastning på ekonomin om man måste tillgodose djurens behov till fullo. Det är omöjligt. De få djuraffärer som bedrivs av riktiga djurvänner som inte är pengakåta, och som istället vill ta hand om alla djur på bästa möjliga etiska sätt går oftast i konkurs inom snar framtid.
Du jag förstår dig en gång g ner jag reste till ett land ner jag var liten så gick jag till zoo med min familj så regnade och alla kaniner fik in te ens va i bur en för dom hade inget och revarna fick liga på asfalt i ett rum som va ett kub och sidorna va ett meter och mycket mer andra hemska grejer jag började nästan grotta😢
jag tycker personligen att du ska ta kontakt med länsstyrelsen så tar dom hand om det och länsstyrelsen finns i hela Skåne så det är bara att skicka in en anmälan till dom. cilia. Teddytöserna
MVH NOSA
#55 jag har anmält till jordbruksverket men inget har hänt än så länge tyvärr 😕 Ja okej, jag ska prova med det, hoppas dom får djur förbud. Här om dagen så fick jag säga till för en av hamstrarna hade fått sin tå avbiten och blöde rejält men skulle ändå säljas dagen därpå 🤐
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
#55 ok tycker att du ska gå på både jordbruksverket och länsstyrelsen rejält om det inte händer något. och djuraffären borde verkligen inte sälja en skadad hamster eller en sjuk kanin med ögoninflammation eller andra skadade och sjuka djur, plus att jag tycker att du borde ta många bilder på djuren och skicka in till jordbruksverket eller länsstyrelsen så att dom får se hur det ser ut. pma om det är något du undrar eller om du är pratglad
ps. bjuder på denna bilden på min kanin
MVH NOSA
#57 både den sjuka kaninen och hamstern är såld, eller så är dom tillbaka skickade till grossisten för att bli slaktade. Det värsta är ju att personalen inte har någon som helst utbildning och enligt lag ska man ha utbildning för att jobba i djuraffär. Jo jag får göra det, ska ta nya bilder på dom på fredag tänkte jag. Tack snälla, om jag fastnar med något så hör jag av mig 🙂
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
ok gör du det och jag önskar dig all lycka du kan få
MVH NOSA
#58 Men HUR kan du dra såna slutsatser "både den sjuka kaninen och hamstern är såld, eller så är dom tillbaka skickade till grossisten för att bli slaktade" … Helt seriöst tror jag att det blir billigare för dom att avliva djuren själva istället för att skicka tillbaka en kanin och en liten hamster till grossisten, så oerhört onödiga slutsatser från dig..
Dessutom hållet jag med Saaara, burarna är fräscha och rena, de har en vattenflaska, en hylla de kan hoppa upp på, pellets och hö, vart någonstans är det dåligt? Kaninens öga som du visa bild på verkar det heller inte vara något fel på som du påstår. Det är en djuraffär, djuren ska inte bo där resten av sitt liv.
De verkar ha det mycket bättre än vad många andra djuraffärer har det.
#60 för din information så har jag både praot där och då frågat var djuren som inte blir sålda tar vägen sedan känner jag en som jobbar där och hon vet precis vad jag tycker. Hon sa till mig att hamstern blir hämtad imorgon. Så du menar att det är bra gjort av dom att sätta 8 st hanar i en bur på olagliga mått, att kaninerna ska gå dagar utan vatten? Ja vist dom har sitthyllor och det är bra. Men resten av dom viktiga lagarna då? Att burarna ska vara lagliga? Att man ska ha en utbildning för att jobba i en djuraffär. Även om djuren inte ska bo där hela sitt liv så ska dom bo bra, så om en människa har en kanin i några månader, kaninen behandlas inte bra, sköts inte på rätt sätt och hålls inte lagligt. Det är okej? Bara för att kaninen inte ska bo där i hela sitt liv? Jo men okej. Då säger vi så. Man får alltså låta kaninen bo på för liten yta bara för att den inte ska bo där hela livet. Det är en del av kaninens liv och kvittar om det inte är hela livet, det är fortfarande en del av deras liv och den delen ska också vara bra.
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
#61 Där skrev du bra! Kaninerna ska ha bra HELA livet <3
#61 Helt rätt! Snyggt skrivet! <3
Jag tror inte namninsamling hjälper så mycket. Det bästa är att kontakta djurskyddsförbundet. Jag vet inte riktigt kontakterna och så men har du sett Djurinspektörerna? Det brukar finnas såna i varje komun och man kan ringa till dom så kommer dom att gå dit och kolla och se till att kaninerna får det bättre :)
Fast på bilden har de vatten? Självklart är det inte ok att 8 individer går i samma bur men jag tycker att det finns värre saker än detta då djuren verkar ha det helt ok trots att de kan få det bättre såklart!!
Och där har du fel men behöver INTE vara utbildad för att jobba i en djuraffär!! Man måste ha ett visst tillstånd för att sälja djur men inte å jobba i en djuraffär!
Hellre att djuren bor i en lite för liten yta med mat och vatten än att de bor i en laglig bur som luktar ammoniak då det ofta är så det brukar se ut i djuraffärer. Detta tycker jag var helt ok.
Var själv häromdagen på en djuraffär, det var helt hemskt! En vuxen kaninhona delade plats med 1 marsvin i en väldigt liten bur, långt ifrån lagliga mått. Hennes pluttar visade tecken på för lågt värde av fiber. Inte så konstigt eftersom hon hade fri tillgång till gnagarblandning som hon delade med marsvinet. Det fanns dessutom ca. 2 skivade morötter över gnagarblandningen. Det var helt hemskt att se. Och hamstrarna, deras burar var kanske en tredjedel så stor som min kanins transportbur och han är en dvärgkanin. Jag tycker verkligen att det borde finnas en lösning på det här, kanske att jordbruket gör en inspektion i djuraffärerna?
Min kompis köpte en 6veckors unge ur djuraffär som var livrädd och hade gegg i ögonen.
kan tråden låsas tack 😎
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Jag tror det är jordbruksverket eller din kommun du ska anmäla det här till. Behåll bilderna och visa dem : )
#69 jag har anmält till båda, inget händer.
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna

jag förstår inte allt hat mot djuraffärer, om ngt inte står rätt till med djurhållningen, då väljer att handla på en annan affär som upperätthåller de lagar som finns.
eller ännu bättre, väljer att handla i en butik som inte säljer levande djur
jag har under mina många år som djurägare och flitig konsument i samtliga av stadens djuraffärer, serr det mesta (kannibalism, djuraffärsägare som hotar sina potentiella kunder, you name it)
och jag har inte heller varit den som tvekar att säga till om jag har några synpunkter på djurskötseln, vilket i mitt fall, hjälpte till med att få stans absolut värsta djuraffär att inte ha tillstånd att sälja andra djur än fiskar, så kämpa på, det lönar sej att vara ihärdig med anmälningar
You can't spell Bitchy without Itchy
#70 hur vet du att inget händer?
HAHAHAHAHAHA…..
Ring och prata med dem igen? Visa bilderna för att bevisa att affären inte uppfyller de krav man har för djuren.
Tyvärr är ju konsekvenserna för djurplågeri väldigt milda och det är svårt att få saker att hända och det gäller såklart inte bara djuraffärer. Själv väljer jag dock bort djuraffärer med andra djur än fiskar.
#72 det är väl ganska självklart? inget förändras jag har inte fått något svar från jordbruksverket eller kommunen. Allt är på samma sjuka sätt.
Men som jag sa innan, kan en medis låsa tråden?
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
#74 jbv kanske har fler fall som måste lösas eller tillochmed värre fall som de måste ta itu med där djuren har det värre än de djuren i djuraffärer…
HAHAHAHAHAHA…..
#75 jo det fattar jag med, men kommunen har heller inte hört av sig 😛
Men tråden kan tas bort eller låsas då den inte behövs längre.
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna

Det är länsstyrelsen och bara länsstyrelsen som har tillsyn över djurskyddet. Polisen, kommunen eller jordbruksverket kan inte göra något. Djurskyddsmyndigheten upphörde att existera för 5 år sen.
Länsstyrelsen har skyldighet att följa upp alla anmälningar. Har du ringt dem och frågat? Det är mycket möjligt att de har varit där. Men har det inte funnits några brister det dagen så kan de inte göra något mer. Har de varit där så finns det en kontrollrapport på det. Detta är en offentlig handling och vem som helst kan få ut dem. Du kan maila länsstyrelsen och be att få rapporten från den zoobutiken mailat till dig. De har ingen rätt att fråga vem du är eller vad du ska ha den till.
Vad heter zoobutiken och var ligger den?
#77 menade länsstyrelsen kom bara inte på namnet. Ja okej, då gör jag det. Den heter djurmagazinet och ligger i trelleborg.
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna

Det är varken jordbruksverket eller aktuell kommun som ansvarar för kontroller av zoobutiker (privatpersoner eller liknande).
Om man misstänker att djur far illa så är det länsstyrelsen som man ska anmäla till. Jag såg att du finns i Skåne så jag gissar att den aktuella zoobutiken också finns där. Här hittar du information om hur man går tillväga för att anmäla vanvård.
Tyvärr är det så att djurskyddsinspektörerna har väldigt mycket att göra (betydligt mer än vad de egentligen hinner med) vilket gör att de gör en prioritering av anmälningar som kommer in, ungefär enligt följande.
- Anmälningar som är så allvarliga så att djuren riskerar att dö eller lida oerhört.
- Anmälningar som bör kontrolleras, men där det inte är något akut hot mot djurens hälsa eller liv.
- Anmälningar som inte anses behöva kontrolleras alls, möjligen skickas det ett brev om vad som gäller.
Tyvärr är över 50% av anmälningarna som inkommer och kontrolleras obefogade, det finns inget som länsstyrelsen kan göra (vilket beror på olika saker, exempelvis kan det vara "straff" där till exempel grannar anmäler varandra för att hämnas, där någon inte sköter djuren ett sådant sätt som någon annan tycker djuren ska skötas etc). Det tar oerhört mycket resurser i anspråk (både genom tiden som själva inspektionen tar och därefter tiden för rapportskrivande och liknande) helt i onödan, resurser som skulle kunna läggas på bättre ärende och även regelbundna kontroller av exempelvis zoobutiker och lantbrukare.
När man ser vanvårdade/misskötta djur så gör man helt rätt i att anmäla - det är den enda möjligheten man har att påverka (om inte personerna ifråga lyssnar om man säger till vill säga) och det anser jag att man bör göra, inte minst för djurens skull.
Man kan dock göra rätt mycket för att underlätta för länsstyrelsens handläggare och på så vis få saker att gå fortare, eller någonting att hända överhuvudtaget och det är att dokumentera och komplettera sin anmälan med jämna mellanrum.
Om det ser bra ut i zoobutiken/hos privatpersonen när djurskyddsinspektörerna kommer dit så kommer de sannolikt att lägga ner ärendet utan åtgärd. De har tyvärr inte möjlighet att åka runt till samma ställe flera gånger om de får uppfattningen att det är bra, eller åtminstone förhållandevis okej. Genom att dokumentera både genom att föra anteckningar (med datum och klockslag där man tydligt beskriver vad man ser) och gärna även foto och/eller film som faktiskt bevisar det man skriver. Det gör faktiskt stor skillnad många gånger eftersom det finns bevis och inte bara är ord mot ord.
Sen är det ju tyvärr så också att djurskyddsinspektörerna har djurskyddslagen och dess föreskrifter att utgå ifrån. Dessa beskriver den absolut lägsta standard som är tillåten för hållande av djur i Sverige. Många som har djur som sällskap inser att det är just absolut lägsta standarden och väljer att höja standarden för sina djur, vilket ju givetvis är jättebra. Den bedömning som görs när anmälningar inkommer är just utifrån denna låga standard, vilket innebär att man exempelvis får lov att ha två marsvin på en yta som är 75*40 cm, eller två kaniner (som väger under 3 kg) på en yta som är 100*50 cm även om det inte är något som (kunniga) sällskapsägare/hobbyuppfödare skulle ha (generellt sätt, finns ju givetvis de som väljer minimihållande även i dessa grupper).
För zoobutiker finns det även några regler till som ska tas hänsyn till. Exempelvis så får inte Avel bedrivas i lokaler som kunder har tillgång till (honor och hanar får inte gå tillsammans, honor får inte vara dräktiga och det får inte finnas digivande honor med ungar, eller ungar under den godkända åldern för separerande från modern), likaså får inte sjuka djur hållas synliga för kunderna.
Jag ser att den här tråden är några månader gammal och att du har bett om att den ska låsas, men kände ändå att jag ville skriva ett svar. Hoppas att du inte misstycker, TS.
Edit: ser nu att det har kommit fler svar sedan jag började skriva detta (då var #74 den senaste kommentaren).
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
När jag bestämde mig för att skaffa kanin gick jag till vår lokala zoobutik för att fråga lite om råd. Nu i efterhand vet jag att allt det de sa, var helt fel. Jag är otroligt glad att jag gick till en duktig uppfödare istället.
Pretty wise //
Jag praktiserade när jag gick i nian på en djuraffär.
Mkt knepigt som pågick där, djur som va på rymmen jämt o gnagaravdelningen var precis brevid en gigantisk fågelbur me typ 1000 fåglar i som skrek o hade sig dygnet runt, stackars kaniner o marsvin som fick lyssna på de där hela tiden.
Plus förstås musavel där bak för o sälja som ormmat, en gång hade en stackars mus fastnat med benet i gallret o hängt så hela natten, benet var uppsvullet o det var så himla synd om den lille..
Lösningen på problemet enligt ägaren: Släng in musen till ormen, den är säkert hungrig.
Nåja, bättre det än o fortsätta plågas men ja, mkt koll på saker o ting det tror jag inte alla djuraffärsinnehavare har!
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
#81 Jag hjälpte också till på en djuraffär när jag var yngre och der var sjukt vad man fick se. Nere i källaren hade de såkallat pensionat för småsjur för ägare som rest bort: det städade burarna dagen innan ägarna kom tillbaka och de rummet stank urin och det var smutsigt och usch :( Jag förstår verkligen inte hur man kan behandla djur så!
Pretty wise //

#78 Jag har nu fått kontrollrapporten. Av den framgår att länsstyrelsen gjorde ett oanmält besök 23/1, men kunde inte hitta några brister. Man kontrollerade bland annat att personalen hade den utbildning som krävdes och att utformningen av burarna var bra.
Bifogar rapporten :)
Är det du TS eller din kompis som praoat i butiken ifråga?
Du skrev att du känner en som arbetar där, vad har denna person sagt när du påpekat att kaninerna tvingats gå dagar utan vatten?
#85 Vad är det för djurbutik?
I djuraffären vi handlar ibland har de också det stort och bra, och alltid rent.
#86 Djurmagazinet, en nyöppnad butik på torpavallen i Göteborg. Överlag tycker jag faktiskt att djurmagazinet sköter sina djur väl :)
Pretty wise //
#87 Sammanträffande, precis samma butik jag skrev om!
Jag har inte köpt djur där, men vi köper tillbehör där ibland 🙂
#88 Jaha, var det kanske därför du kände igen dig?;) Jag har faktiskt inte köpt något där och jag kommer aldrig heller köpa en kanin där men jag tyckte utbudet på tillbehör var bra så det kanske jag köper. De flesta djuraffärerna har mest gnagarblandningar och godis men de hade leksaker och lite roligare grejer tycker jag.
Pretty wise //