Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
LĂ€st 1623 ggr
[hattifnatten]
1

Vilken av dessa burar?

Dags att skaffa utebur! đŸ‘

Är lite intresserad av tvĂ„ stycken, men vet inte riktigt.  Vad tycker ni Ă€r för/nackdelar med dessa: http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/kaninburar_marsvinsburar/med_utegard/279139

http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/kaninburar_marsvinsburar/med_utegard/340394

Kaninerna som ska bo dĂ€r Ă€r tvĂ„ dvĂ€rgkaniner.  Antingen hona+hona eller hona+kastrerad hane.

Fridaaaa
1

Den i andra lÀnken Àr bara 90 hög sammanlagt, sÄ blir inte laglig, om inte hela ovandelen Àr laglig, vilket jag tvivlar pÄ att den Àr.

Hade inte satsat pÄ nÄgon av dem, inte sÄ bra kvalité heller i regel pÄ dem. MÄnga gÄnger gÄr det att göra sjÀlv eller att nÄgon annan gör, större för billigare peng samt dÄ bÀttre kvalité

Medarbetare: SĂ€llskapskaniner, Support.

RebeccaG
2

Burar ifrĂ„n den tillverkaren Ă€r rent skrĂ€p. 

Satsa pÄ en ordentlig bur istÀllet eller bygg egen.

Behandla andra sÄsom du sjÀlv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[hattifnatten]
0

#1 Höjden pÄ ovandelen ska vara 52 cm, vad jag kan lÀsa mig till.

Att bygga en bur sjÀlv Àr tyvÀrr inget alternativ för mig.

[hattifnatten]
1

#2  Har du tips? pĂ„ burar att köpa som Ă€r bra?

RebeccaG
1

Jag skulle nog satsat pĂ„ en bur dĂ€r kaninen kan stĂ„ pĂ„ bakbenen utan att öronen/huvudet tar i taket, sĂ„ gĂ€rna en med 70cm höjd. 

Det finns begagnade egenbyggda burar, bĂ„de hĂ€r & pĂ„ t.ex. blocket. 

Vi har sÄdanna burar till marsvinen dÀr jag jobbar & jag tycker dem Àr pÄ tok för smÄ, Àven till marsvin, samt att kvalitén Àr rent skrÀp.

Behandla andra sÄsom du sjÀlv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

farvendal
0

#4 Var bor du?

Medarbetare pÄ

Kaninmagazinet.se

[Mi-rand-a]
1

har sjÀlv sÄnna en stÄr pÄ balkongen som dem Àr i pÄ somrarna och fÄr springa in och ut frÄn hur dem vill och det funkar, annars tycker jag dem Àr för smÄ + att dem inte tÄl vatten utan blir skeva och gÄr sönder jÀttelÀtt

[hattifnatten]
0

#5  Göteborg.

[hattifnatten]
0

Jag har redan en liknande bur, och den har hÄllt bra, hittills.

farvendal
0

http://www.blocket.se/goteborg/Stor_kaninbur__alldrig_anvand__52269490.htm?ca=15&w=1

StĂ€mmer mĂ„tten passar det till tvĂ„ dvĂ€rgisar.  Skulle dock byta ut gallret.

Medarbetare pÄ

Kaninmagazinet.se

[hattifnatten]
1

#10  Ok, tack, men den Ă€r inget alternativ.

[hattifnatten]
1

tips? pĂ„ burar man kan köpa som Ă€r bra dĂ„? đŸ™‚

[Mi-rand-a]
0

tycker trixieburar tagit över pĂ„ dem flesta djurbutiker sĂ„ om man ska ha en bra bur hade jag nog satsat pĂ„ att bygga sjĂ€lv om man Ă€r duktig pĂ„ det dĂ„, annars har jag inge bra tips?  :)

[hattifnatten]
0

Buren jag redan har stĂ„r inget om att det Ă€r "Trixie", och de jag tittat pĂ„ stĂ„r heller inget om "trixie", men vad vet jag? đŸ˜“

Är egentligen alla burar pĂ„ marknaden sk "trixieburar"?

[Mi-rand-a]
0

alla som har samma "tema" eller hur man ska sÀga Àr trixieburar tror jag :)

[hattifnatten]
0

DĂ„ har jag sĂ€kert en "trixiebur" redan, för den Ă€r rĂ€tt lik mĂ„nga av de burar som finns pĂ„ marknaden.    Har inte haft nĂ„gra problem med den hittills, men finns det nĂ„gra bra burar att köpa dĂ„?   Burarna har ju mĂ„nga olika namn, som tex "Sunshine" mm.  Men bara ett fĂ„tal Ă€r "trixie" vad jag sett

Facie
0

Rekommenderar att du kollar teddytassens hemsida, de har mycket bra uteburar till hyfsade priser :)

Pretty wise //

[hattifnatten]
1

#17  Tack, har kollat dĂ€r, men det verkar vara samma typ av burar som de jag lĂ€nkade till, som alltsĂ„ inte Ă€r bra?

Fridaaaa
2

[Mi-rand-a]
0

#18 Jo det Àr det, men har sjÀlv försökt kollar runt lite pÄ nÀtet efter bra utomhusburar men verkar bara komma upp samma, sÄ om man inte bygger sjÀlv eller hittar nÄgon privatperson/litet företag som bygger burar och sÀljer sÄ Àr det nog bara trixieburarna som gÄr att köpa

[hattifnatten]
0

#20  Ok!

#19  Tack för tips?!  PĂ„ vilket sĂ€tt Ă€r de burarna bĂ€ttre Ă€n andra som finns att köpa?  De ser vĂ€lgjorda ut, och Ă€r sĂ€kert bra, men det gör de andra ocksĂ„?  Vad Ă€r skillnaden?  Materialet?

farvendal
0

#21 Ja, trĂ€slag och hur man har behandlat trĂ€et (dvs mĂ„lat osv). 

En trixiebur fungerar bra om de fÄr stÄ skyddad för de vÀrsta regnvÀder och om man inte har en riktigt gnagarkanin.

Medarbetare pÄ

Kaninmagazinet.se

Fridaaaa
0

#21 KvalitĂ©. Ja materialet Ă€r bĂ€ttre Ă€n pĂ„ trixieburarna bland annat đŸ™‚ Finns andra bra att köpa med men inte just trixie-burar tyvĂ€rr.

[hattifnatten]
1

# 22 Ok đŸ™‚  Fast bur nr 2 Ă€r gjord av grantrĂ€, precis som liljedalsburen
   Bur nr 1 Ă€r dĂ€remot gjord av tall. 

Burarna frÄn zooplus Àr laserade, medan de andra kan fÄs mÄlade, till en extra kostnad, vad jag kan lÀsa mig till

Mina kaniner gnager inte sĂ„ mycket, buren Ă€r ett Ă„r gammal, och bara ett par mycket smĂ„ bitmĂ€rken.  Jag brukar ha pressenning över nĂ€r det Ă€r dĂ„ligt vĂ€der.    Tycker den har hĂ„llt helt ok, fast liljedalsburen kanske Ă€r Ă€nnu mer hĂ„llbar.  NĂ„gon som haft en sĂ„n?

goldcool
3

#21  Vad skiljer mer, undrade du. - Dimension. Inte att förglömma. Det Ă€r ganska stor skillnad pĂ„ klena, smala ben eller smĂ„reglar invĂ€ndigt, som laserats bara_en_strykning. Sedan Ă€r det Ă€ven skillnad pĂ„ svensk gran och kinesisk gran kan jag sĂ€ga. Har sjĂ€lv fĂ„tt ta över en helt ny Trixie-bur sĂ„ det var en intressant erfarenhet, en del av vĂ€ggarna kĂ€ndes som rĂ€tt tunn "board", och moloken kanin dock som flytta in dĂ€r. Just för att den var van vid Liljedals-bur innan. Det var dĂ„ trĂ„ngt i kaningĂ„rden, annars hade jag inte anvĂ€nt den dĂ€r Trixie.

Att_jag_har Liljedals-bur inte konstigt. SÄ, apropÄ det fÄr du nog frÄga nÄn annan. =) Börjar bli en del som skaffar nu. Ibland hinner de se din trÄd ts, och nÄn har Àven skrivit hÀr innan pÄ forumet har jag sett. Men var nog ett tag sen nu.

Fördelen med gran annars Ă€r att den nĂ€stan helt och hĂ„llet stĂ„r emot röta, i mĂ„nga mĂ„nga Ă„r. Ja, den kinesiska vet jag inte men kĂ€nns lite som balsa-trÀ  Tall mĂ„ste behandlas vĂ€ldigt bra och skulle inte jag sjĂ€lva föredra att anvĂ€nda till kaninbostad. Ibland suger den Ă„t sig fukt nĂ€mligen. Och kaniner vill ha torrt.

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

[hattifnatten]
0

Tack för svar!

HonHonDenDĂ€ra
0

I gbg finns/fanns de en uppfödare som bygger ute burar efter egna mÄtt. Tror de va pÄ hisingen men minns inte alls va hon heter. Men sÀtt ut annonser pÄ bur. :-)

Gi in pÄ min profil
För att se mina kullar.

HonHonDenDĂ€ra
0

De va inte pĂ„ hisingen
 asch blev osĂ€ker nu, köpte min 09

Gi in pÄ min profil
För att se mina kullar.

goldcool
2

#26, 27

I Gbg SÀvedalen, Partille finns ett förrÄd, villatomt m.m. dÀr man i vÄr, försommar ska kunna köra dit och hÀmta olika modeller av kaninburar, fackburar, rasthagar som jag gör. En del som byggsats, men de flesta fÀrdigbyggda klara. GÄr Àven att fÄ hemkört.

Obs! Det Àr_inte_ett "förrÄd" eller stort lager dvs. Nu. Men kommer bli ett gÀng till försommaren eller bit in pÄ vÄren som det var tÀnkt.

- - -

Och i Tullinge södra Stockholm, eller Solna jÀrva krog blir det samma visa för Stockholms-bor.

Och i Bjuv, utanför Helsingborg samma sak för er skÄningar.

Mejla mig liljedals @ home.se om du har frÄgor!

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

[hattifnatten]
0

Nu har jag bestĂ€llt bur nr 1 đŸ‘