Ang vita kaniner, typ rödögd blåögd
Hej!
Finns det ens en möjlighet för en vit rödögd/blå ögd att inte få full pott på färgpoängen på utställningar?
Jag menar, det kan ju aldrig gå att bli "för dålig vit" eller? Madagascar o svart o blå o alla andra kan ju ha sämre o bättre färg men en vit kanin borde ju alltid få full poäng på färg, om nu inte kaninen rullat sig i kiss eller bajsat så pass så den blivit missfärgad.
Mest en tanke jag kom medans jag tittade på en sida med vita kaniner, att det borde nästan generellt alltid vara bättre poäng på vita kaniner oavsett ras eftersom de får full poäng på färg?
Eller kan de få typ 9 poäng av 10, och isåfall varför?
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Kaninen kan vara smutsig(gula tassar, kissfläckar, m.m.), vit rödögda kan vara feltecknade ryssar,
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
De kan få avdrag på färg, är kaninen på väg in i fällning/fäller ser pälsen gulare ut också 🙂
/Greta
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Som #2 säger. Min vit rödögda kanin fick även avdrag pga gul ton (både på färg samt hälsa) när det var ljuset i lokalen som gjorde att han var gul. Så beror även mycket på vilken domare det handlar om. Då 3 andra vit rödögda kaniner dömdes samtidigt av andra domare och de fick inte avdrag för något. Var fler än jag som ansåg att min hane var vit. x)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Men va irriterande! Det gick inte att "klaga" eller så? Inte ditt fel att lampan är gulaktig i sitt sken menar jag.
Får hoppas det går bättre för dig nästa gång då, o att du får en annan domare =)
Tack för svaren! Nu vet jag mer! :)
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman