Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 1542 ggr
sara8282
0

Vad har ni för uteburar?

Ni som har kaninerna ute, vad har ni för burar?   ☀️🌛

Är ni nöjda?

Själv har jag denna http://www.zoosajten.se/sunshine-utebur--p-18284-c-313.aspx

Men ska snart köpa en till..

Fridaaaa
2

#0 Den buren är dessvärre inte godkänd för kaniner tyvärr.
Totalhöjden är nämligen på 70 cm, och det är inte 50 cm höjd på "överdelen" om man säger så. 

Jag har en stor utebur som en privat har byggt, är 180x120x90 cm (utan benen och yttermåtten). Sedan är de andra kaninerna i boden. Två går i två ihopsatta inneburar som blir totalt ca 235x50x50. De som går på "golvet" i boden har över 4 kvm.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

RebeccaG
2

- Jag har en fackbur på 130x80x70 i varje fack. Syrran har byggt. 

- En enskild bur med måtten 170x60x60. Skänkt till oss av en granne.

- Vi har också en "harbur" med 130x90x90 i varje fack🙂Också denna skänkt av en granne som födde upp skogsharar & som inte lägre behövde den. Bytte gallergolvet till trägolv och violá, en snygg & rymlig bur. (Min belgiska hare kan stå på bakbenen i den utan att hennes öron tar i taket👍) Jag älskar harburen då kaninerna kan se varan genom väggarna, men inte röra varan, så dem får social kontakt, även ifall hane & honor bor jämte varan, aldrig haft några problem med buren.

Vi har även 2 inneburar för innekaninerna, 120x55x60. 
Ganska små, men endart provisoriska 😉

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[neptunens]
4

Egenbyggda fackburar, byggda efter mina ritningar och krav.🙂

sara8282
0

#1 Fast om den är 50 cm i höjd på utedelen, behöver den väl inte vara 50 cm på överdelen också?  Eller har jag missförstått?

sara8282
1

#2  Skogsharar?  Berätta gärna mer, nu blev jag nyfiken!

Fridaaaa
0

#4 Jo varje våning räknas för sig och nederdelen är enbart Hage så att säga. Alltså att de inte räknas ihop. Buren måste ha godkända mått så att säga, spelar ingen roll då att hagen har det.Själv haft en sån nämligen, till marsvin. Inte så bra kvalité heller tyvärr.

RebeccaG
0

#5 En granne till oss föder upp Svenska skogsharar som släpps ut för att öka beståndet(då de tyska fälthararna konkurerar ut de svenska hararna). 
Hon har dock tillstånd för detta, då svenska skogsharar är vilda djur😉

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skogshare

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

sara8282
0

Nu var jag tvungen att gå ut och mäta!  Övervåningen är 50 cm som högst, men jag är medveten om att det står att den är 70 cm allt som allt.  Hmm, kanske inte är exakt denna buren jag har då. även om jag trodde det 😃

Mickis1994
0

Jag har köpt mina burar från Fäboden ( www.faboden.se ) och är nöjd med dom burarna. Har en som är 200*60*50 där jag har en dräktig hona nu men senare har jag tänkt mor+dotter par där. De andra burarna är 130*60*60 och är specialbeställda.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

sara8282
0

#7  Intressant!  Visste inte att harar föds upp (även om det förstås krävs en del tillstånd).   Det är ju en väldigt bra sak!

SmillaM
1

Snart kommer vår nya utebur på posten som vi beställde för någon dag sedan!

*bild raderad utav Medarbetare *

Aktiv på kanin.ifokus.se

Fridaaaa
0

#11 Du måste ha tillstånd av bildägaren innan du lägger upp bild.

SmillaM
0

#12 säljaren hade denna bild på blocket, är det inte okej eftersom att vi har köpt den? :o

Aktiv på kanin.ifokus.se

Fridaaaa
0

#13 Fortfarande bildägarens bild så att säga, spelar ingen roll att ni köpt buren 🙂 Det är som om när jag köper kanin till exempel även fast jag köpt den ger det inte mig rättigheter att använda bilder som förra ägaren tagit.

Facie
0

#14 Fast det är ju hon som äger objektet på bilden så det är ju egentligen inte så fel. Tror inte att det är ett brott att lägga upp en bild på sin nya bur på ett kaninforum. Sen så brukar fotografer som är måna om sina bilder vattenstämpla dem :)

Pretty wise //

Peak303
0

#15: Spelar ingen roll. Fotfarande den som fotograferat bilden som äger den och ingen annan har rättighet att låna/ta utan dennes tillstånd. Så är lagen! Ska man visa skickar man länk.

Spelar ingen roll, jag har stämplar över mina bilder ändå hittar jag dem över allt..

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Fridaaaa
1

#15 fast det spelar ingen roll som jag skrev att hon äger buren. Vattenstämpel eller ej, spelar ingen roll. Detta gäller överallt. Kan verka som en bagatell men det är så det ligger till. Det är inget brott att lägga upp på sin nya bur, det sa jag inte heller.

Facie
0

#17 Jag tycker bara det är onödigt att kommentera en sån grej i en tråd som ska handla om burar, det är ju verkligen inte relevant för tråden. Hon ville ju bara glatt visa upp sitt nya köp. Sen att du bara "antog" att hon inte hade tillstånd till bilden känns inte helt okej, vill du meddela folk detta kan du ju skriva ett personligt meddelande och inte i tråden, imo. 
Jag kan regler om fotografi lika bra som ni, men jag säger bara att jag inte tycker det är en sån stor grej i detta sammanhanget.

Pretty wise //

Peak303
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#18: All användning av bilder utan tillstånd är olaglig och får inte förekomma. Vare sig du tycker om det är en stor grej eller inte, regler och lagar är till för att följas. Vill man visa en bild man själv inte fotograferat använder man länk dit eller frågar fotografen. 

Nog med OT.

----

Jag har en 2-våningsbur samt en 3-fackare som jag köpte begagnad utav dem som byggt den. 🙂

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Fridaaaa
0

#19 👍

Suskiv
0

Har en tvåfackare på 160x60x70 och en trefackare byggd av pallkragar och där är varje fack 120x80x60.

#4 Så länge ett våningsplan uppfyller minikravet så är buren godkänd. Då räknas det våningsplanet som bur och resten räknas som hus. Jag har pratat med Jordbruksverket om det (tyvärr på telefon så inget mail att visa upp).

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D