Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4041 ggr
Saaara
1

blinda kaninungar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej för ett tag sedan fick jag två stycken ungar. När ögonen öppnatsvisade det sej att den ena ungen var helt blind. Väntade några dagar men ingen förbättring så fick ta bort den ungen. Nu har jag en unge kvar och den verkar vara blind på ett öga bara. Nu undrar jag om någon vart med om något liknande förut. Vad tror ni kan ha hänt? Kan jag rädda ögat på något sätt tror ni? Imorgon tänkte jag ringa upp en vettig veterinär men tänkte höra med vettiga kaninmännskor först. Om det finns några såna här ;) Bild på ungen som togs bort ögon

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Linnet
2

Hur kan du veta att ungen var blind och att den andra är blind på ett öga?? Ser inget konstigt med ögat.

Kan det ha varit nån skada på hornhinnan, ögat blir grått, men det är lätt avhjälpt med lite ögonsalva, brukar läka på ett par dar, vet inte om det var nåt sånt i det här fallet, men jag fattar fortfarande inte hur du kan veta att ungen är/var blind???

Idlil
2

Två stycken i min kull förra året hade också sådär, men dom två blev inte blinda. Ena fick bara mycket mera kladd runt ögat och den andra klarade sig ifrån det, men dom var inte alls blinda.. :) Som #1 säger så kan det ju vara att det bara är med hornhinnan att göra. :) Men jag är inte så himla bra på sjukdomar dock..

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Linnet
2

Kladd runt ögat är ju troligen nån ögoninflammation, men det går ju lätt att behandla.

Saaara
2

För den fick panik när man dkulle lyfta upp den då antog jag att den var blind. Har tydligare bilder när jag öppnade lite runt ögonen men vetinte om jag ska lägga upp dom. Då såg jag att ena ögat var helt vitt. Det fanns ingenting där nästintill. . Andra ögat var hur grumligt som helst så kändes bäst att ta bort den. Jag har köpt salva som jag använder på den andra ungens öga.

Sara

[Guldvingens]
2

Sara: Jag kan lägga in dem på min photobucket annars så kan man länka? Så kan de som vill se…

Linnet
2

Har haft marsvinsungar som haft helt grått ögon pga hornhinneskada och det läkte jättebra med Noviform ögonsalva, ögat blev helt normalt igen.

Saaara
2

#5 Gör det! Är du med i köttkaniner gruppen på FB? För då kan du ju bara spara bilderna å lägga upp dom på photobucket. 

#6 Okej, det var ju bra :P Noviform hjälper inte så bra på denna kaninunge tycker jag.

Sara

Saaara
1

Såhär ser ögat ut på den vita ungen. (OBS! Det gula är Noviform salva)

Sara

[Guldvingens]
3

Inlägg med känsliga bilder! Användare som är känsliga ska EJ klicka på länkarna nedan!

MirakelBetty
0

Oj, undra vad som har hänt :O Det ena såg ju lite bättre ut, men jag hade nog dragit iväg till en veterinär. Vet inte vad du ska ha dem till men ser den andra dåligt på ett öga kan den ju fortfarande bli kelkanin :) 

Hoppas den blir bra!

Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken. 
Du är värd att njuta och må bra <3 

Saaara
0

Ja den säls till kel. Det var tänkt som utställning till början men nu sket sej sej :p

Sara

Summerdogs
0

Herregud! Vad har hänt med den? :O

Saaara
0

#12 ögonen va såna när dom öppnades. .

Sara

Alone
0

Men de är inte så att ögonlocken är inåtrullade, för de fick jag en unge i en kull som hade, när den började öppna ögonen såg jag att de bara kletades igen, och sen när jag kollade på ögonen var dom jätte skadade pga av att ögonlocken var inåtrullade och va emot ögonen hela tiden, tog den till vet, men fanns inget att göra så jag fick ta bort den ungen.

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

[YukiOni]
3

Fick en unge i en kull för 3 år sedan, när hon var 2 dagar gammal rann det var från hennes öga. Tvättade varje dag med koksaltlösning & när hon öppnat ögonen va det "kladdiga" ögat helvitt. 

Efter en tripp till veterinären och lite antibiotika i 4 veckor vart hennes öga kladdfritt, dock va det alldeles grått & grumligt så såg gjorde hon ju inte på det. 
Dock såg hon helt perfekt på andra ögat & hopptränade med fantastiska resultat. 

… Dock dog hon vid 6 månaders ålder p.g.a. en annan sjukdom, ev hjärtfel som hon ärvt av sin mor. 

1a bilden: 2 veckor gammal
2a+3e bilden: 8 veckor gammal
4e bilden: 6 månader gammal, tagen dagen innan hon dog.

Att ungen är blind behöver inte betyda att den inte kan leva ett bra liv, vi sålde aldrig Mini då vi inte vågade chansa på att säja en blind unge. Ville inte att hon skulle fara illa, vilket tyvärr sjuka kaniner kan göra, så behöll henne istället. Det va bäst så. 
Hon hade säkert passat som barnkanin, då hon var så tillgiven och snäll, men ville ändå inte chansa.
Vi hade valt att ta henne & hennes syskon till världen, då ska vi som uppfödare också ta ansvar för de djuren. Vi nekade en intreserad att köpa henne, då vi inte vågade lita på att hon skulle få det bra. 

Såhär i efterhand är jag glad att vi behöll henne hemma.

Saaara
1

#15 åh stackrn då. Jag har med haft en kanin som var halvblind men den blev så för den skakadr sej som liten. Ja skulle jag inte haft kaniner för utställning så hade jag nog sparat denna men jag vill inte ha blinda kaniner som inte går att ställa ut.. :/ Kommer vara noga med vart den hamnar å så. Är lite för blödig för att ta bort den. :p

Sara

[YukiOni]
0

#16 Förstår det.
Mini, som vi döpte henne till, föddes innan vi började ställa ut, så hade ingen tanke på det då🙂

fossingen
1

#9 Ser ut som kaninen har myxomatos.

Saaara
1

#17 Hade gjort samma som du isåfall :)

#18 Tror inte det är de eftersom det är väldigt smittsamt och ingen av föräldrarna har det å så :p

Sara

[Lollo 97]
0

Jag har aldrig varit med om det. Men jag kontaktade en veterinär på Veterinären.nu. Där fick jag ett bra svar på vad det var min kanin hade. Du kan ju skapa ett konto där och skicka en fråga. men jag kollade också upp det och det stod något som liknade din och andras förklaringar hornhinne sår kanske skulle kunna vara något. Du kan ju kolla upp det om du vill. det var bara ett förslag på vad det skulle kunna vara.

RebeccaG
0

#20 Varför dra upp en så gammal tråd?
Problemet är löst sedan ett tag nu.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Inlägget är låst för nya kommentarer