Kanin måste flytta UT!
Måste verkligen flytta ut mina kaniner snarast!
Mitt barn har blivit allergisk, och nu har det gått så långt att h*n får andningsproblem när kaninerna bor inne. H*n bor hos sin pappa just nu, till på fredag, då måste jag ha löst problemet..
Här i Gbg är det ca 7 grader på dagen, och ca 4 på natten. Inga minusgrader senaste tiden, och inga minusgrader i sikte framöver.
Såklart kommer de få halm och så ute, och de är två, så de har varandra också att värma sig med. Några fler tips??
Flytta ut dem du 🙂
Ok, Tack!
Har så dåligt samvete för detta, har försökt sälja dem, men de enda som svarat på annonserna har tyvärr inte varit seriösa. Och jag kan ju inte lämna bort dem till vilka som helst…
Den ena av dem vill alltid springa in igen när jag haft henne lös ute, hoppas det beror på att hon känner sig tryggare inne, och inte att hon fryser…
#2, Jag tror inte att det är några problem alls.
En bra vindtät bur och halm så fixar dem det fint.🙂
I vilket fall som helst så har du ju inget annat att välja på, det är ju inte ok att barnet ditt får andningsproblem utav dem.
Se till att du inte är direkt mot marken utan en bit upp nu under den kalla perioden och som du säger, mycket hö, både att värma sig i och att ständigt ha mat och sysselsättning.
Jag flyttar ut mina när det är minst 5 grader på natten har aldrig varit något problem :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/
#5 Nä, precis, jag har inget att välja på, de måste flytta ut nu. Vill bara att det ska bli så bra som möjligt för dem ute.
#6 Jag har tyvärr ingen bur som står ovanför marken, men jag kanske kan lägga frigolit på marken, sen en pressenning och sen burströ och halm ovanpå?
Nu kom jag på en bättre lösning 👍 Jag har en kanin som bor ute i en tvåvåningsbur, de två innekaninerna kan ju få den buren, så blir det nog lite varmare för dem på övervåningen!
sara8282; lät som en bra lösning. =)
Kaninen som bor ute har ju vinterpäls, så hon klarar nog bättre att bo på marken.
Nu är det bara att hoppas på att det går bra för dem ute!
Är du säker på att det är kaninerna och inte höet som leder till allergin?
12 grader är ju annars den temperatur som gäller för att flytta ut. Frigolit kan göra mycket, men drag är jätteviktigt att undvika så en filt över gallerdelen kan vara väl så viktigt.
Du kan flytta ut nu, jag flyttade ut mina två innekaniner för inte så länge sedan, till en bod visserligen men den är inte isolerad. Mycket halm i ena delen av buren. De mår prima där ute.
#12 Finns ingen specifik temperatur som man flyttar ut.
Man brukar dock rekommendera max 10 graders skillnad mellan inne och ute, men många kaniner klarar det nu också, om man har bra med halm, bra bur och så.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Skyffla in proppfullt med hö i deras sovavdelning, om dom nu har en sådan, det gör jag i min ena bur som mina kaniner som springer löst i garaget har.
Jag proppar hela sovdelen full och stänger igen luckan, sen är de där och moffar till det så att det blir som ett litet bo inne i halmen, dvs halmen trycks då upp mot väggar, golv o tak o kvar blir som ett litet hål i mitten där de ligger o myser :)
Kan ju va ett tips?! :)
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Attans, jag menade inte skyffla in proppfullt med HÖ utan med HALM förstås :)
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
#12 Ja, jag är säker på att det är kaninerna, tyvärr. Alternativt om det är kvalster som kaninerna har, som hon inte tål.
#13 och #14 Tack!