Vilken transportbur använder ni?
Hejsan! Jag och min sambo ska flytta till Skottland i sommar och planen är då att åka färja över med bil och ta med oss våra två kaniner på samma gång. Vilken transportbur har ni och hur upplever ni att den fungerar vid långkörning? Trivs kaninen i den och finns det plats för både vatten och hö i den? Brukar ni transportera ert kaninpar (om ni har något) tillsammans eller separat under bilfärd? Tack på förhand! Sofie och kaninerna :)
atlas 20 open för långa resor och djur på 2-3 kg. Har aldrig haft par som bor tillsammans, men skulle inte rekommenderat att ha dom tsm i en transportbur eftersom det blir väldigt litet utrymme för dom och dom kan inte gå undan. Så jag tror att det är bäst för kaninerna att åka separat med du kan ju ställa burarna så dom ser varandra så dom inte blir ensamma :)
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
#1 Ooh den såg ju öppen och bra ut! Och till och med vattenskål :D
Jo det har varit min tanke att ha de separerad men bredvid varandra så de inte stressar upp sig.
Har även funderat på om man skulle kunna ha de båda i en hundbur, men vet inte om det är lagligt eller om de kanske känner sig tryggare på mindre område.
#2 det är nog bäst med vanliga transporter för deras egna säkerhet, om vi säger så här. Om dom är i en stor hundbur och det händer något med bilen eller liknande och ett tvärstopp är nödvändigt så är det stor plats för dom att volta runt och skada sig i transporten. Jag skulle nog valt vanliga transporter.
Ja den buren är toppen, använder dom burarna när jag är på tävlingar osv. Det finns vision också som är ännu mer öppen :)
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Jag har en Atlas 20 Deluxe Open till min belgiska hare på ca 3 kg. Den e lagom stor för henne(men det hade gått med en Atlas 30 också😛)
Till lejonen(1-1,7kg) har jag Atlas 10, både öppen och stängd(beroende på vilken kanin.
Mycket bra burar!👍
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Kanske en sån här - Atlas Ferplast 80
mått 82 x 51 H 61 delbar
http://www.amazon.co.uk/Ferplast-Atlas-Car-Pet-Carrier/dp/B000M42ZJ8
har en tillsalu, oanvänd 😉
#3 Ja men det har du rätt i, de klarar sig ju garanterat bättre om de hålls i lite mindre burar. Ooh den var ju riktigt öppen! Tror den ena av mina kaniner verkligen kommer vilja ha en mer öppen bur medans den andra nog helst av allt skulle vilja resa i en kartong 😂Fegare kanin kan du inte hitta 😉
#4 Men vad skönt att höra :D Då blir det nog en Atlas bur i någon form som det ser ut :)
#5 Ja jag hade tänkt det lite större måtten då min holländare väldigt gärna vill kunna sträcka ut sig lite mer, hermelinen dock han bryr sig nog knappt.
#6 Den där har jag faktiskt smygtittat på lite ;) Men måtten passar inte riktigt min bil :/
Atlas 20 open skulle jag nog också köra på. Ev atlas 10 till den lilla men med tanke på den långa resan är det nog bra för den att kunna sträcka på sig lite. Atlas är väldigt bra, användarvänliga och hållbara burar, jag har en som är minst 10-15 år gammal, har tagit över den av en kompis som i sin tur tagit över den.
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
#8 Det låter ju suveränt! Då har jag nog gjort mitt val 😃