Hon tillrättavisade kaninen
Jag har en hona, dvv, som är ca 4,5 mån gammal.
Hon kommer från en djuraffär, med en kort mellanlandning hos en bekant, som visade sig vara våldsamt allergisk. Hon hamnade hos mig, och var då mycket rädd av sig. Hon var nästan omöjlig att ta upp, och sprang omkring och visade ögonvitorna. Tror inte hon var mycket hanterad.
Hon visade sig dock med tiden vara en ganska kelig flicka. Hon är numera lätt att ta upp, och sitter gärna mot ens axel och blir klappad, med halvslutna ögon och hackar tänder.
En av mina bästa väninnor, som själv har kaniner, gosade med henne en stund nu i kväll, och Adora, som hon heter, satt en stund och hackade tänder, sen bet hon min väninna i axeln. Hon brukar göra så när man hållt henne en stund, då brukar jag släppa ner henne i buren. Det är inget roligt beteende, min dotter avstår från att lyfta upp henne av rädsla för att bli biten.
Min väninna, knäppte då till henne på nosen och sa "Fy!". Hon menade på att detta är ett dåligt beteende som måste tränas bort…
Vad säger ni andra om detta?
Det är ett beteende som måste tränas bort!! Du har ju omedvetet lärt kaninen att om hon biter så blir hon ner släppt!
Men hur ska hon då kunna säga att hon vill tillbaka till buren?
Krafsas kanske, men vet inte om det är så mycket bättre?
Hur "uppfostrar" ni era kaniner?
Mina andra kaniner är mer tålmodiga, de sitter där man sätter dem. De kan sprattla på sin höjd.
Jag har lärt min kanin att inte bitas genom att fortfarande hålla i henne fast inte så att hon inte kan bita mig. Min ena säger till genom att luta sig över min axel och titta ner, då förstår jag att hon vill ner ;)
Aktiv på kanin.ifokus.se
Kaninen har lärt sig att "biter jag får jag som jag vill". I min värld accepteras inte att kaninen bits. Min hona gör det ibland. Men jag visar henne tydligt vem som bestämmer. Biter hon mig när jag gosar med henne är att släppa ner henne det sista jag gör. Jag håller fast henne i ett stadigt grepp och säger Nej. Biter hon när jag ska mata henne så ryter jag också "NEJ!" och hon får inte maten förrän hon fattat grejen. Hon har bättrat sig mycket, bits inte alls lika mycket längre utan grymtar mest som en liten gris^^
Ja, jag kan tycka att det är bättre att krafsa. Det gör min hane och jag är okej med det så länge han inte börjar bita i grejer också (han biter inte mig, men i typ filtar osv).
Att ditt barn är rädd för att pyssla om din kanin i rädsla om att bli biten säger väl det mesta. Man ska inte behöva vara rädd för att bli biten.
Biter kaninen hårt eller markerar hon bara lite? Oftast nyps de bara lite, en kanin som hugger på riktigt mår inte bra anser jag.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Hon "nyps". Det gör inte ont. Hon är inte aggressiv på något sätt, utan jag tror hon markerar att hon fått nog.
#5 Väldigt vanligt. Speciellt när det gäller djuraffärskaniner.. som ofta är hejvilt avlade och inte har blivit så hanterade som bebis. Min hona är från djuraffär hon med och gör likadant.
Jag tycker iallafall att du ska försöka träna bort det :)
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Det är inte ok att kaninen biter men att knäppa dem på nosarna gillar jag inte. Min efterhängsna granne som ansåg sig veta allt om djur gjorde så mot min superduper snälla kanin. Loke älskar godis och har ett väldigt bra luktsinne för just detta. Hon känner när det finns godis i fickorna och börjar du krafsa och nafsa lite. Jag brukar bara putta bort henne och fortsätter hon, då reser jag mig eller plockar bort godiset. I alla fall så nafsade Loke på grannen och hon knäpper henne på nosen så att det riktigt smällde som det gör. Ok att hon inte ville att Loke skulle nafsa men att tillrättavisa någon annans kanin? Inte ok. Dessutom, prova själv att knäppa dig på näsan. Det gör ont. Tänk då hur ett djur som är aningen mindre än dig själv tar emot den snärten?
Priset togs dock när hon lyfta upp sin egna kanin i öronen. Kaninen hade hon fått utav mig något år tidigare då hon ville ha sällskap till sin hane. Behöver jag ens säga att kaninen nu sitter i mitt vardagsrum? :) Jag är inte ok med att människor behandlar djur så. Man kan tillrättavisa djur på mycket bättre sätt. T.ex. putta bort och säga nej. Kan ta tid men den tiden får man väl offra? :)
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
När vår kanin bits så knäpper vi också till henne på nosen och säger "fy!".
nu har det gått ungefär ett halvår och hon har inte bitits så jag antar att det har tränats bort.
hon vet liksom konsekvenserna av att bitas.
hon ligger oftast helt still men när hon börjar röra lite på sig så märker man att hon känner sig lite obekväm och då släpper vi ner henne.🙂
Usch hade ALDRIG knäppt till min kanin på nosen! dem är känsliga djur och vad är inte deras lilla "tyg"nos då? hade blivit rosenrasande om någon gjort så på min kanin då de finns mycket bättre och effektivare sätt att lära dem vad rätt och fel är.
Hon säger till med nypet/bitandet att hon vill ner, vilket jag kan tycka är bra, man vill ju inte att hon ska råka kissa på sig i famnen heller, men självklart kanske man inte vill att hon ska bitas och då när hon gör det så vänd henne med ryggen mot din kropp(vilket gör så hon inte kan bitas mer) och håll i henne ett tag till och sedan släpp ner henne, kaninen tar inte skada och det är nog lättare att förstå än att få en smäll.
om min kanin biter mig föser jag bara undan henne och av det har hon lärt sig mycket om att inte bitas.
#8 Man ska aldrig knäppa en kanin eller något djur på nosen! Big nono! Man ska inte straffa kaninen, utan tillrättavisa (inte samma sak) och uppmuntra det som är bra.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nej knäppa på noseb skulle jag inte göra, därimot ett bestämt nej och abslut inte släppa ner flrräns hon slappnar av. Då först skulle jag berömma och släppa ner om det är vad hon vill.
Nej knäppa på noseb skulle jag inte göra, därimot ett bestämt nej och abslut inte släppa ner flrräns hon slappnar av. Då först skulle jag berömma och släppa ner om det är vad hon vill.
Oj..dumma mobil…vet inte varför set kom x2xD
Jag knäpper inte min kanin på nosen, men å andra sidan behövs det inte heller. Dock tänker jag att det är ju skillnad på att knäppa och knäppa. Man kan knäppa så att det gör ont eller bara så att det känns obehagligt.
Däremot funderar jag lite, om min kanin hade betett sig så och någon annan skulle hålla honom, då hade jag varnat den personen och talat om hur jag skulle vilja att hon gjorde om han bet henne. På det viset slipper jag ju att hon använder sina uppfostringsmetoder på mitt djur.
Oavsett vilket så känns det som ett beteende som behöver tränas bort.
Min väninna har känt kaninen nästan lika länge som jag.
Hon vet att hon kan nypas när man håller henne, hon har dock aldrig hållit henne tillräckligt länge för att hinna få sig ett bett… Förrän idag.
#15 om jag varit du så hade jag talat om för henne att det inte är rätt metod hon använder.
Att knäppa kaninen måste jag också säga låter lite onödigt. När mina kaniner var yngre hände det att de dummade sig lite i buren, då tryckte jag ner deras huvud litegrann, på en gång med hela handen, väldigt milt och ändrade mitt tonläge till dem. Sedan stängde jag bara buren. Då mina är väldigt kelsjuka fungerade det väldigt bra som tillrättavisning, ville de ha kel fick de allt sköta sig!
När det kommer till att bli buren så måste ju kaninen kunna säga till att den vill bli nedsläppt på något sätt, en lätt nafs tycker jag är ok, har dock aldrig blivit biten när jag burit mina. Tycker personligen att det känns bättre att gosa i soffan eller liknande så kaninen välja hur den vill sitta själv, och slipper känna sig påtvingad sällskap. Det är väldigt viktigt att man tänker på att ett djur är individer med en egen vilja, jag skulle aldrig kräva att en av mina skulle sitta snällt i famnen i en halvtimme utan att få röra sig!
Jag tycker det beror helt på kaninen, vissa tål verkligen inte att bli tillsagd ens med lite höjd röst medan andra kan man säga till på vilket sätt som helst utan att de bryr sig.
Sen så eftersom att det är din kanin får du sätta krav på din kompis tycker jag, jag har "kaninregler" för min kanins och den andres skull då han är inte riktigt som alla andra kaniner.
Så alla kaniner varierar och du bör sätta dina krav på om kompisen ska få hålla på med kaninen, om vännen är god tror jag knappast att hon blir sur 🙂
//Joanna
Som någon ovanför skrev så är det skillnad på att knäppa till dom på nosen och knäppa till dom på nosen.
Jag brukar tillrätta visa mina genom att antingen knäppa till dom på nosen. Eller lätt trycka ner deras huvuden lite med hela handen. ¨
När jag knäpper dom på nosen så smäller inte, eller låter inte alls som någon nämnde att de gjort när någon knäppt en kanin på nosen.
Jag mer trycker till på nosen, bara så att kaninen förstår att de den gjorde inte är okej. Annars brukar jag lätt trycka ner deras huvud med hela handen så de förstår att det dom gjorde inte är okej. Har även en som det bara räcker med att höja rösten och putta lite åt sidan.
Jag tillrättavisar alla mina kaniner på olika sätt då några "tål" mer än de andra och har därför hittat metoder som passar varje individ.
Yohanna & Kaninerna 
http://holbackens.weebly.com/
När någon av mina kaniner gör ett nyp eller liknande brukar jag lägga min kupade hand över deras skulderblad (med öronen under handen) och få dom att lugna ner sig.
Har aldrig haft problem med en vuxen bitande kanin i min kanin "karriär". När de är bäbisar och tonåringar är det ju sånt man får räkna med och även då har man chans att visa vad som är rätt och fel :)