Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1517 ggr
proxima
2

Vad vill nybörjare veta?

Håller på att skriva ihop nya skötselråd/bra att tänka på till mina kaninköpare, främst de som köper kanin för första gången. Vad ville ni veta som nybörjare? Ni som är ganska nya kaninägare, är det något speciellt ni har funderat på som ni hade tyckt varit bra att få med information om?

[EllenAlicia]
2

jag hade svårt med hur mycket mat man skulle ge till dem :)

(skriver mer sen om jag kmr på ngt)

[Yasminjohanna]
0

Jag är ingen nybörjare men jag har också svårt för det där med pelletsen. Hur mycket pellets ger man egentligen en 8 veckors bebis? Någon som kan ge lite råd?

[EllenAlicia]
0

#2 de beror ju  på Vilken ras? och hur stor kaninen är ^^ men jag tror typ 1dl? kanske?

[Yasminjohanna]
3

#1 1 dl känns så enormt mycket för en liten dvv på 8 veckor. Blir de inte dåliga i magen? Min Eddie brukade få 2 msk och han lämnade buren full med nattavföring - det slutade han med när vi minskade till 1 msk men han kanske var känsligare än andra kaniner….

[EllenAlicia]
0

#4 jag vet inte :p min kompis gav sin hollis 1dl. jag gav dem väldigt lite för jag inte visste att de ska ha rätt mycket för de ska ju växa.

Evelina!
1

Det ingen hade upplyst mig om är att de kommer in i tonåren efter ett tag. Vid min ena hopphonas första brunst blev jag livrädd att hon hade fått en hjärntumör eller något, eftersom hon över en natt blev vild och argsint. Skriv gärna vad som händer och att man inte ska drabbas av panik, att det går över!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

proxima
0

Det där med foder är en bra fråga :)