Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1517 ggr
proxima
2

Vad vill nybörjare veta?

Håller på att skriva ihop nya skötselråd/bra att tänka på till mina kaninköpare, främst de som köper kanin för första gången. Vad ville ni veta som nybörjare? Ni som är ganska nya kaninägare, är det något speciellt ni har funderat på som ni hade tyckt varit bra att få med information om?

[EllenAlicia]
2

jag hade svårt med hur mycket mat man skulle ge till dem :)

(skriver mer sen om jag kmr på ngt)

[Yasminjohanna]
0

Jag är ingen nybörjare men jag har också svårt för det där med pelletsen. Hur mycket pellets ger man egentligen en 8 veckors bebis? Någon som kan ge lite råd?

[EllenAlicia]
0

#2 de beror ju  på Vilken ras? och hur stor kaninen är ^^ men jag tror typ 1dl? kanske?

[Yasminjohanna]
3

#1 1 dl känns så enormt mycket för en liten dvv på 8 veckor. Blir de inte dåliga i magen? Min Eddie brukade få 2 msk och han lämnade buren full med nattavföring - det slutade han med när vi minskade till 1 msk men han kanske var känsligare än andra kaniner….

[EllenAlicia]
0

#4 jag vet inte :p min kompis gav sin hollis 1dl. jag gav dem väldigt lite för jag inte visste att de ska ha rätt mycket för de ska ju växa.

Evelina!
1

Det ingen hade upplyst mig om är att de kommer in i tonåren efter ett tag. Vid min ena hopphonas första brunst blev jag livrädd att hon hade fått en hjärntumör eller något, eftersom hon över en natt blev vild och argsint. Skriv gärna vad som händer och att man inte ska drabbas av panik, att det går över!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

proxima
0

Det där med foder är en bra fråga :)

Från mina ungar är ca 4 veckor och börjar äta av mammans foder så ger jag ungefär 1 dl till honan och 0,5 dl per unge. Sen är det ju tyvärr omöjligt att veta precis vilken unge som äter vilken mängd, men jag rekommenderar mina köpare att ge kaninen 0,5 dl per dyng, gärna uppdelat på 2 gånger. Märker man att kaninen blir mager/växer dåligt så kan man öka lite (men jag tycker att max är runt 1 dl) och tvärtom, blir kaninen rund eller dålig i magen så minskar man på matmängden. Det är ju dock svårt att råda i och med att alla kaninungar är olika, men det här har jag som grundrekommendation :)

proxima
0

#6 Bra input! Det ska jag ta med!

[Yasminjohanna]
0

#7 Tack för tipset, ska prova med 0,5 delat på två omgångar!

fridaaocrazy
0

Foder, hur man får dem rumsrena, lagliga mått, vad och var man ska ha saker i buren (kanske liknande tips? som att man ska ha höhäcken över toan då de oftast äter och släpper ut avföring samtidigt), vad man gör om kaninen börjar bita på möbler och sådana praktiska saker hade jag velat veta som nybörjare 🙂

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

proxima
0

#10 Superbra tankar! Tack!

Victorica
0

Det med tonåren låter som en bra ide att informera om :) Och även burstorlekar och foder är bra att veta. En annan sak jag kom att tänka på är lite vad man kan göra med kaninen, tipsa om hoppning, selpromenader, trickträning osv. Så att den nya ägaren direkt vet om att det finns många saker man kan göra :)

Veronica

[EllenAlicia]
0

i början köpte ja från väldigt dyra ställen så mina pengar tog slut typ direct så kanske om vart man kan klöpa saker för bra prois etc?

Melao
0

Nu är det länge sen jag var nybörjare på kaniner, men man ser ofta folk som frågar om olika sjukdomstillstånd. Kanske det kan vara bra att ha lite vanliga sjukdomar och hur de behandlas/om man behöver åka till vet. Typ förstoppning, trycksår på tassarna (särskilt som du har rexar), trumsjuka etc.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

Mickis1994
1

Ha bra länkar! Jag håller på lite med samma sak som du gör, skötselråd. Man kan inte skriva om allt och jag är t.ex. inte så bra på sjukdomar (tack och lov?) så jag har valt att skriva lite kort om enkla saker som påpekar när kaninens allmäntillstånd försämras, som tex kaninen slutar äta.

Men framförallt har jag försökt att länka till bra sidor också som http://www.kaninkanin.com/skotsel%20lo/Sjukdomar/Sjukdomar.htm .

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

hobbymupp
1

Oh jag skaffade kanin som barn och gjorde ju typ alla fel kan man säga. Litade på de gamle som sa hur saker aaalltid varit. Jag skulle behövt veta:

Foder - att de ska ha väldigt lite pellets och obegränsat med hö

Behov av rörelse - att kaniner inte ska sitta i bur hela dygnen

Sociala behov - hur kaniner blommar ut om man hittar en bra partner till dem

proxima
5

Tack för alla era tankar!

Nu har jag skrivit 16 sidor (😇) med följande kapitel:

1. Lagar som reglerar hållning av kaniner
2. Inneburen (+ gnagsäkra hemmet och rumsrenhet)
3. Uteburen
4. Sommarburen
5. Första tiden hemma
6. Hur man bär sin kanin
6. Att lära kaninen att sitta stilla
7. Klor, kön och tänder
8. Utfodring
9. Könsmognad
10. Kastrering
11. En kompis till kaninen?
12. Leksaker och aktivering
13. Sele och koppel
14. Klickerträning
15. Utställning
16. Hopptävling
17. Lär din kanin att hoppa
18. Att resa med kanin
19. Om kaninen blir sjuk (diarré, förstoppning, snuva, balansproblem, käkböld, skavsår, kvalster, mask)
20. Försäkring
21. Vaccinering
22. Länkar och andra bra websidor

Nåt mer som borde vara med? :)

MimmoEek
0

Jag har lite svårt med färger och raser. Det skulle jag tycka vara bra att läsa om. Lite beskrivningar om det finns olika egenskaper för olika raser kanske. Sedan har jag hört att vissa färger kan vara dåligt att avla fram. Det skulle vara intressant att läsa om.

Natalie97
0

#17 skriv om sår under tassarna för det vet inte alla (att de ej har trampdynor mm) Och att de ska ha tjockt underlag och vad man ska ha till underlag.

[Mi-rand-a]
1

har märkt att folk sällan vet att kaniner ska ha fritillgång till hö men det kanske du radan tagit med?

fannerk
0

jag har en utomhus kanin och jag har hört att man inte kan ha kaninerna inne mer än 5 minuter när det är 0 grader ute?

någon som vet om det finns någon regel om det eller nått? :)

[Mi-rand-a]
0

#21 lite längre kan du nog ha kaninen inne, men du bör ändå hålla kolla för vissa är känsligare än andra

Facie
1

Återigen allt det här med mat, vad måsta man vänja kaninen vid och vad är okej att ge? Vad jag förstår kan man ge grenar fritt, men löven? Ska de vänjas in? Om man har lärt kaninen äta gräs måste man då vänja den att äta liknad föda? Jag som precis ska skaffa min första har jättestora problem med att få grepp om kosten!

Jag skulle jättegärna läsa det du skrivit, finns det tillgängligt någonstans? :)

Pretty wise //

sfut
0

#17 Du har två kapitel 6 ^^

Ser bra ut i mina ögon :)

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

djurtok
0

Jag skulle tyckt det var intressant med en snabb förklaring om kaninens beteende- tex: hur den visar glad, avslappnad och arg! ^^

För evigt med Gaia