Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2995 ggr
dragonstar
0

När man ska köpa sin första?

Jag är sugen på en kanin, tyvvär är sambon alergisk så vi vet inte om det fungerar. 

Jag vill endå föröka.

Tänker mig en liten- medelstor ras. Helst en rex med ståndsöron.

vill ha en hona eftersom att de inte markerar på samma sätt. Det sak vara en innomhus kanin och den ska vara lugn men tuff då jag har 2 cornishkatter som kommer vilja leka.

Tanken är att den ska vara rumsren så att den kan vara frigånede. Därför funderar jag på en omplacering. Vet inte hur lätt det är att få en unge att bli rumsren.

Vet att jag svamlar en del nu, men ni kanske förstår vad som rör sig i mina funderingar.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Svado
0

De där med att ha katter och kaniner lösa tillsammans kan gå bra, men kan lika gärna sluta med att kaninen triggar igång kattens jaktlust och sen slutar det inte så bra.

Generellt är det nog så att kaniner o katter kan umgås, men under uppsikt, lämna aldrig en kanin ensam med en katt. Man vet aldrig, kaniner är lättskrämda bytesdjur och katter har i allra högsta grad sin jaktlust kvar =/

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

[neptunens]
9

Om ni inte vet om sambon kommer klara av kaninen eller inte pga allergi, så skulle jag först och främst råda er att höra om ni kan få låna hem en kanin (gärna liknande typ som ni vill ha) och testa innan ni börjar fundera på att köpa en.

dragonstar
0

Jo, jag vet=/  Lite orolig över de där med katterna. Men eftersom att de endå är små katter på ca 2,5 så tänker jag att de är mindre risk att de ser kaninen som bytesdjur.

Vill ju värkligne ha en kaninunge då min tanke är att den kan vänja sig lättare.. Men tror att jag sak välja en vuxen som är toatränad.  Svårt…

Svado
1

Du får köpa en stor gigantisk belgisk jätte på 7-8 kg ;) Så vågar sig nog inte katterna på att kröka ett hår på hen :D 

Skämt o sido, som föregående talare sa, låna hem en kanin, eller åk hem till någon med djur, be dessutom sambon stoppa ner näsan o sniffa i en höbal, halmbal och spånsäck så han vet att han tål det.

Kaniner är supermysiga djur, förstår om ni är sugen på en :)

Linnea Adler

dragonstar
0

Vet att han reagerat på spån innan =/ men det finns ju tex toalätt och det har han klarat finfint. (haft hamster innan).

Näron här som bor i nära örebro?  Att få komma och träffa? Låna hem eller köpa med möjlighet om återköp?

dragonstar
0

Hur ofta kissar / pluppar en kanin? Gör den det i tex knät?

Svado
2

Well, kaniner bajsar väldigt mycket och ofta, det "rasslar" ur rumpan i stort sett jämt tycker jag :P

Nej då men alltså, om en kanin är på ett helt nytt ställe så kan dom bajsa för att markera, då kan den springa omkring och pluppa lite här o var, och ja håller du i kaninen när den e bajsnödig så kommer den pluppa på dig :P 

Ibland så kan kaninen stanna upp när du har den på upptäcksfärd, o sitta stilla en stund, o sen skutta vidare och under så ligger en liten hög med pluttar.

Kaniner kan ju såklart bli rumsrena och gå på låda, men man får väl räkna med någon olycka här o var. Umgås du mkt me din kanin så kan du lära dig se tecknen på kissnödighet.

Exempelvis mina kaniner, bägge två kan gå från att vara lugna och avslappnade till att plötsligt bli väldigt stirriga, de kan börja nafsa i kläderna och vill inte vara still. Då är de kissnödiga, går ja me dom till deras bur då så kissar de direkt. Gör jag inte det, ja då får ja räkna med en pöl någonstans :)

Dock är kaniner som katter, alltså du kan som sagt lära dom gå på låda. De är mkt läraktiga :)

Men bottomline är; kaniner har mkt snabb metabolism, de behöver äta hö en stor del av sin vakna tid och kommer ju såklart pga detta att bajsa ofta. De är alltså inte som katter som går på toa någon gång om dagen. 

:)

Linnea Adler

dragonstar
0

Tack =)

Jag Vill som sagt ha en som är så passrumsern att jag kan ha den lös i på en större yta. Självklart får man räkna med olyckor men vill kunna låta den ränna lös. Jag är alltid hemma så den kommer ha stor frihet under uppsikt.

louise1993
0

Har du bara en sop så är det rätt lugnt :P nä, men lite pluttar här och var blir det. Samt hö, så en sop är bra att ha. Det går ju rätt fort att bara sopa. Angående toaträning så går det ofta av sig självt. De är ganska renliga och vill gärna ha ett speciellt toahörn. Det är bara att se vart de väljer att gå och sätta en låda där. Så en kaninunge behöver inte vara svårare:)

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

AkaiTsuki
0

Tänk på att rexkaniner inte är allergivänliga(det är ett myt), jag tycker deras päls är värre än vanliga kaniner då det är så kort päls :)  

Jag skulle tycka att en kaninunge är mycket enklare att göra rumsren än en vuxen, men om den vuxna redan är rumsren är det ju inget problem. Fast kaninungar kan ju bli tonåringar och leva hejvilt med bajsandet också 🙂

//Joanna

sfut
0

Jag har två kaniner frigående inomhus. Den ena köpte jag som unge och den andra som vuxen men båda var lika lätte att toaträna, dvs det behövdes knappt alls. Man får räkna med lite bajspluttar i hörnen men det mesta och allt kiss hamnar i lådan. Jag har för mig att Proximas dvärgkaniner finns i Örebro, du kan alltid kolla med henne om det finns möjlighet att komma och hälsa på och kanske t o m låna en kanin för ev köp :)

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Fridaaaa
0

Bästa är att låna/ha på prov 1-2 månader först.
Att bara besöka visar inte alltid hur pass man tål eller inte, utan många behöver ha det i huset/lägenheten hela tiden för att märka något.

Säger som en ovan: Det är en myt att rexkaniner är allergivänliga, om det är så du tänkt? Finns ingen allergivänlig kaninras, precis som med de flesta andra djur (hund,katt,marsvin ect).

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[kerstinthemilklover]
0

Att tänka på är också att allergier kan bli allvarliga. Om man behandlar luftrörssymtom med allergitabletter så döljer man symtomen. Kvar finns då en dold lunginflammation som sliter hårt.
Det är inte en hälsokur för kroppen.

Tänk gärna på att lungor behöver VILA från det som irriterar. Så om man tillexempel kan sova i ett djurfritt rum med ren luft så har kroppen en chans att återhämta sig.

Det finns många olika knep att ta till beroende på hur känslig man är. En del som är allergiska mår bättre av att skölja näsan för att bli av med det som irriterar.

Jag hoppas att allt går bra för er men för sambons och eventuella djurs skull vädjar jag till er, Snälla se till att tänka igenom det här ordentligt!

dragonstar
0

Varför jag tänkt rex är mycket för att jag tycker att de är så mysiga i pällsen. Men även med förhoppning om att de ska fungera bättre. Sambon är kattalergiker men klarar av våra cornishrex.

Men som ni säger allergivänliga djur finns inte, däremot kan man i vissa fall inte uppvisa symtom på vissa raser =)

dragonstar
0

Trör det blir en unge men får köpa med möjlighet av återköp eller något… =/   Lite krongligt blir det.

dragonstar
0

Vad behöver jag köpa?

En bur att ha inne. Tänkte att de som är på ca 120*59*55 är de som ofta finns i butik. Tror ni de funkar för en liten/ medelstor kanin? Självklart kommer den få springa lös varje dag och tanken är att den ska få fri tillgång till hela köket. Eller en del avspärrat med kompostgaller.

Har massor med handukar och filtar så tänkte att de kunde vara underlaget.

Vattenskål och matskål.

Har några borstar och koppel, 2 gallerhängda metallskålar.

Har förstått att det inte ska ha så mycket pällets( hur mycket och vad för märke är bra?) 

Hö fri tillgång till.

Vad för dagligt grönt? och hur mycket?  Har innan haft hamster men de får ju äta annat en kaniner.

Vad har jag glömt?

MontEverest
2

Har man många djur hemma och ev är allergisk kanske det vore bra med en luftrenare att ha speciellt i sovrummet så att det är bra luft någonstans…

dragonstar
0

Har jag inte tänkt på.. Men de skulle jag kunna kolla upp.

Fridaaaa
0

#14 Handlar dock inte om raser, utan om enskild individ, både på djuret och människan om man tål eller inte 🙂 Alltså inga specifika raser.

#16 Hur mycket pellets beror på kaninen och märke. Några bra märken är selective, JR farm, cuni pro bland annat som har bra innehåll.

Våra får grönsaker 1-4 ggr/vecka, de får inte dagligen, utom när de äter gräs i hagen då när det är gräs där 🙂
http://kaninmagazinet.se/2012/june/godsaker-att-ge-din-kanin.html

AkaiTsuki
1

Mjo men jag tror inte man kan jämföra en cornish rex med en rexkanin, de är helt enkelt inte lika alls förutom den genetiska mutationen 

Har läst om cornish rex inte fäller så mycket, därför är mer allergivänliga.  Rexkaniner fäller lika mycket som en vanlig kanin, men pälsstråna är tunnare, fler och fäster sig lättare i näsan.

Tänk på betäckningen rex innebär olika för olika arter 🙂

Själv är jag kattallergiker och tål långhåriga katter bäst och korthåriga katter minst 😛

//Joanna

dragonstar
0

Cornish fäller inte lika mycket som många andra raser. Men mina fäller perjovis exstremt och jag får borsta. (använder en furminator och dom absolut älskar den kliar ju så skönt)

När det gäller kanin får vi helt enkelt tästa oss fram tills vi vet om han tål en eller inte.

AkaiTsuki
0

Det är bra! 😃 Hoppas verkligen ni hittar något som passar både på rumsrenhet och allergin!

//Joanna

dragonstar
0

Håller tummarna jag med. Ska till en djurafär i morgon och kolla om vi får gosa lite med en kanin så vi vet hur sambon reagerar då. Jobbiga är om han inte kan ha en.. ÄR så sugen på en….

[Mi-rand-a]
0

Har inte läst alla kommentarer men ålder på kaninen spelar ingen roll för att få den rumsren utan i vissa fall blir kaninungar lättare rumsren än äldre kaniner :)

Fridaaaa
0

#23 Fast det är inte 100% att se tecken vid allergi och så bara genom det, många som sagt behöver ha hemma en period för att märka hur pass de reagerar.

dragonstar
0

Jo, det är helt sant… Men första steget är att tästa att möta.

Skulle åkt till zoobutiken i dag men de blir inte av. Buttre =/