Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2300 ggr
Jerrytherabbit
1

Vattenflaska eller skål?

Använder ni vattenflaska eller skålar till era kaniner?

Jag har använt flaska på sommaren och skålar på vintern, och det har funkat bra hela tiden(många år).  Upptäckte dock i somras att vattenflaskorna ibland inte släppte ifrån sig vatten när kaninerna försökte dricka, för att sedan fungera normalt en tid,   och ibland åkte en massa vatten ut  utan anledning. 

(Självklart kollade jag ofta varje dag så att flaskorna fungerade. Jag skulle aldrig lämna mina ninisar att törsta. ) 

På hösten bytte jag som jag brukar till vattenskålar när jag flyttade in dem i stallet. (jag upptäckte problemet  på sensommaren). Nu är jag dock misstänksam mot vattenflaskor och funderar på att använda skålar året om i stället.

Har någon  liknande erfarenhet?

Det kan ju vara att flaskorna är slitna och behöver bytas ut, men jag vet inte om jag vill chansa

[neptunens]
0

Skålar när det är minusgrader och vattenautomater vid plusgrader. Automaterna släpper ifrån sig bra mycket mer vatten, och lättare än vad flaskorna gör, så både jag och kaninerna gillar dem bättre😉

Fridaaaa
0

Bara skålar, då jag tycker det är enklast samt jag personligen tycker det är onödigt att byta mellan årstiderna, tycker det är bättre att köra på samma året om 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cathérine
0

Jag använder också bara skålar, då kaniner då altid har bra tillgång till vatten och är naturligare än flaska att dricka med huvudet neråt. När man har kaniner i grupp kan vattenautomat också vara en bra lösning

Lexie82
0

Hur fungerar en vattenautomat och var får man tag på en sån? Har någon en länk?

ninen DH
0

Jag har vattenskålar året om till mina, det har jag för att mina kaniner inte kan dricka ur vattenflaskor. Men om de hade kunnat det  hade jag haft vattenflaskor för det kan bli mycket skräp i skålarna… Men om det inte alltid kommer ut vatten ur vattenflaskan tycker jag du ska byta till skål!

PandaFish
0

Jag har jokerskålar till mina året om :) Det är lättare för kaninen att dricka samt naturligare och jag tycker de är lättare att göra rent. Tyvärr hamnar det lätt skräp i men jag byter vatten 1-2 gånger om dagen så det är inget större problem.

Sandra Eriksson, Örebro Läns Kaninhoppare

www.sherlocksgard.weebly.com

MonaLia
0

Går också i samma tankar! Har alltid haft flaska men denna vintern testade jg skål och märkte hur mycket bättre min kanin tyckte om det! Men hur funkar en sån där vattenautomat, är det som en kran eller en kula eller hur dricker kaninen haha? Fattar inte av bilden på länken!

Jerrytherabbit
1

Ok, tack för alla tipsen :-)

Mina kaniner kommer få fortsätta ha sina vattenskålar när de flyttar ut i vår

Cathérine
0

#4: Med vattenautomat menade jag den som man också använder för höns.  Kaninen dricker således som ur en skål. Man kan t.ex. köpa de på Grangården eller en lantbruksaffär.

Lexie82
0

#10 Funkar det för kaniner att dricka ur en sådan? Jag antar att det är en sån här du menar? http://www.granngarden.se/product/vattenautomat-kyckling-1-5l

Tycker det ser ut att kunna vara svårt att dricka ur om man inte har en näbb..

Själv använder jag en vattenautomat för katter, liknande den här;

http://www.zooplus.se/shop/katt/kattskalar_fontaner/vattenfontaner_for_katter/250919

Fridaaaa
0

#11 Tror det blir lite för smalt för dem (haft sån till hönsen vi hade) det är om du hittar en bredare?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cathérine
0

#11 den er sannolikt för smalt. Det finns också med bredare bottenkant, både röd och grön botten. Kaniner har då inga svårigheter att dricka.