Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 1359 ggr
Natalie97
1

2 kaniner tillsammans

Hej! Jag har en dvärgvädur och vill köpa en kompis till honom. (lagen säger att man ska ha 2 eller fler har jag för mig) men jag har läst att man inte kan ha kaniner tillsammans för att de bråket så mycket. Vad kan jag köpa för kanin? Har en kastrerad hane nu och vill att dom ska komma överens.

Fridaaaa
1

Nej lagen säger bara "bör", man måste alltså inte ha två kaniner. Hanar tillexempel kan man inte ha ihop, speciellt inte okastrerade.

Jag har tre par här hemma, bara honor som går två och två.

Om du bestämmer dig för att skaffa en kompis till din kanin är en hona enda alternativet, okastrerad eller kastrerad. Och det krävs bra med yta och så med. Om de kommer överrens innan vet man aldrig, beror mycket på personkemin och så men en hona plus hane brukar gå bra.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Peak303
1

En hona och en kastrerad hane!

Nej kaniner måste inte bo tillsammans då vissa av dem inte klarar av det. Det är enbart en rekommendation. :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Natalie97
1

Okej, tack! Jag ska isånna fall köpa en hona, men jag har läst att de kan vara väldigt taskiga mot hanar. Stämmer det?

Fridaaaa
1

#3 Brukar i regel ha med brunst att göra eller liten yta. Överlag brukar det gå bra.
Vart har du läst det?

Du kan ju alltid kastrera honan, så slipper du brunst och så.

tlover
1

Lagen säger "bör" så man får kolla till just hur ens egna kanin är, vissa är "ensamvargar" vissa är supersociala med den egna arten, andra är supersociala med människor, andra kanske nöjer sig med att se en annan  kanin (så har vi eftersom vi avlar, vi har "fönster" så att kaninerna alltid kan se minst sin granne, men dom kan gömma sig och vara ensam om dom vill det)

(det nu efter är bara teoretisk kunskap men jag läser på om ämnet nu så)

För många funkar en hona (kastrerad el okastrerad) ofta ihop med en kastrerad hane. Två hanar kan bli klurigt ibland även om båda är kastrerade. men är dom kastrerade har mer med personlighet att göra vad jag förstår.

Ska du ha två i samma bur så skaffa en bra bur med många ställen att äta, sitta och gömma sig på då brukar det funka bättre än om dom måste trängas (tänk dig själv att sitta med en främling i ett litet rum) och det minskar risken för bråk.

Är du väldigt intresserad av att ha kaniner i grupp så finns det en bok i ämnet på engelska (jag har den därför är jag en "låtsasexpert" 😉)

l'm back

Natalie97
1

Jag har ingen exakt sida för jag är inne på så många, men om jag har tillrekligt stor yta och ett hus till varje, två matskålar mm så skulle det kunna funka även fast dem inte vuxit upp med varandra?

Fridaaaa
3

#6 Inga av mina har vuxit upp tillsammans 🙂 Fungerar toppen ändå.
Lagen säger att man får ha två kaniner på samma yta som en, dvs 0,5 kvm, jag förespråkar minst 1 kvm, helst över 2 kvm om man kan det 🙂

tlover
1

#6 vad jag förstår ska det kunna funka om det är ett nytt område för båda (annars ser den ena det som sitt revir och då blir det fajt) Zebbio vet däremot mer (det är hon som skrivit boken jag länkade till) hon har massor av kaniner i olika stora kolonier och hon har satt ihop kaniner många gånger vad jag förstår.

l'm back

SamPosse
2

Jag själv hade lite tur med mina kaniner, hade samma problem som du. Hade två Dvärgvädurar, kastrerade hanar. Tyvärr fick jag avliva en, och ville köpa en ny kompis till den som var kvar. Jag var lite vågad och köpte en okastrerad hane (lejonhuvad). Det har funkat otroligt bra och dom är nu oskiljbara, och introduktionen av den nya kaninen var över förväntningarna. Tycker det kan vara lite individuellt med sin kanin vad man tror passar. Man vill ju inte riskera att köpa en kanin som kanske inte går ihop så lätt.

Natalie97
1

Tack för tipsen

Fridaaaa
1

#9 Vilken tur att det gick bra men inget att rekommendera 🙂 Men skönt att det fungerade, kunde ju slutat riktigt illa med.

Melao
1

Hanar kan fumka riktigt bra ihop, har faktiskt bara hört om ett fall där kastrerade hanar inte kunde gå med varandra, men flera där det funkat hur bra som helst. Så det beror väldigt mycket på. Men kastrerad hona + kastrerad hane eller två kastrerade honor är det säkraste kortet.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

fridahedstroom
1

kastrerad hane och en hona (inte tvunget att va kastrerad) tycker jag funkar bäst :)

Corazón
0

Hoppar in lite här då jag också tänkte köpa en kompis till min kanin. Jag undrar om ni har några bra tips? vid ihopsättningen av kaninerna, gärna egna erfarenheter?

Fridaaaa
0

#12 I allra flesta fall fungerar det inte, och är bara onödig chansning anser jag dessutom när man är ny på att para ihop kaniner med.

[RC1393]
1

Håller med om att två (tidigt) kastrerade hanar fungerar superbra ihop. Är man nybörjare på att para ihop kaniner överhuvudtaget så kan det ju gå som det vill, varesig man har hona+hane, hona+hona eller hane+hane. Har hittills inte hört talas om kastrerade hanar som kommit sämre överens med varandra vid ihopsättning än hona+hane. Har kontakt med en uppfödare med 25 års erfarenhet som bara rekommenderat hane+ hane ihop, köparna har inte haft några problem så länge de följt hennes anvisningar. 

Lättare att spränga en atombomb än fördomar tycks det…