Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1341 ggr
[Lallie]
0

Ang. inne kanin

Jag ska snart få en bj unge, som ska vara inne kanin.

Jag vill helst att hon ska få gå fritt i huset, ha ett litet kryp in/ bohus i ett rum, och lära henne gå på kattlåda.

Tycker ni man ska ha en bur ändå, i början iallafall, eller funkar det utan bur direkt?

När hon blir vuxen blir ju buren för liten ändå, oavsett storlek kan jag tänka mig.

Hon kommer få vara lös i huset hela tiden när jag är hemma, men ska hon vara i bur under nätterna och när jag är borta, eller går det bra att hon får vara lös i ett rum?

Har bara haft ute kaniner förr, men den här gången blir det inne.

maalinh
3

Hej! Jag har en innekanin här hemma som är "frigående". Jag har en bur stående öppen åt henne där hon går på toaletten och äter hö. Man behöver såklart inte ha någon bur alls, men jag tycker det är smidigt just som toa och hö-ställe. Om man kan låta kaninen vara lös även när man inte är hemma beror väl på hur säkert rummen är och så. Vår kanin går alltid lös i hela bostaden, även när vi inte är hemma. Vi har tex satt sladdskydd på alla sladdar/kablar och sett till så det inte finns nåt som kan välta tex om kaninen hoppar på det eller så. Jag tycker det är så mysigt när de är lösa. Blir väckt nästan varje morgon av att kaninen hoppar upp i sängen och "pussar" på mig. :)

Hell
0

Jag skulle ha en bur i början med hö, toaställe och en kaninhylla. Sen när buren blir för liten för henne kan du bara ta bort gallret. Då har du istället en burbotten som funkar som en gigantiskt toalettlåda. ;)

Om du kaninsäkrar ordentligt kan hon vara ute hela tiden. :)

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

hobbymupp
0

Säger som #1 :) + att om du väljer att stänga in kaninen på natten och när du är borta så krävs det en stor bur, för det blir ju en hel del tid. :)

Jag har mina lösa alltid, men de får bara vara på mitt rum. Har säkrat med kompostgaller och sladdskydd.

Tänk även på att täcka golvet med tunga mattor, så kaninen kan skutta

[Lallie]
0

Tack för svaren! Jag velar en hel del om bur eller inte bur  ;)
Men det lutar nog åt bur i början iallafall, sen när hon blir större vill jag inte ha bur till henne :p Men hon ska få ett eget kryp in senare iallafall :)

Det med mattor har jag inte alls tänkt på! Tack för tipset!

Vad använder ni för något när ni täcker sladdarna?

Hur lång tid tar det ungefär att få en kanin rumsren? Är det lika lätt att lära den gå på kattlåda som gå till buren när det kniper?

Hell
0

#4 Kaniner är lätta att få rumsrena, det gäller bara att se var de vill göra ifrån sig (ofta ett hörn) och sen ställa en låda med bra strö där. Det är ju även därför det kan vara skönt att ha bur i början, då gör kaninen ifrån sig i buren och sen när du inte vill ha en bur längre, plocka bort gallret och få en stor låda, eller ställ bara dit en kattlåda där hörnet där kaninen tidigare gått på toa var. Det brukar funka bra.

Vi har använt kabellister, det är bara att googla så dyker det upp fler bra alternativ. :) Lite jobbigt att sätta upp men guld värt.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

[Lallie]
0

#5 Ja, det verkar enklare med bur! Jättebra tips? :) 

Kabellister ska jag skaffa! Ja man får nog pillra en stund, men tror vad du säger, guld värt! :)

P4go
0

Kan inget om kaniner eller någonting men tänkte på bur och sånt när man inte är hemma och att dom burar som finns är för små.
En valphage då?
Kan ju knappast vara för litet? 😃

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

[Lallie]
0

Finns lite dåligt med plats för det tyvärr, annars en jättebra idé! 

Men det vore skönt med bur eller liknande i början, eftersom vi har en hund med mycket jaktinstinkter, känns inte så säkert att somna på natten med de båda lösa när vi inte hunnit lära hunden att kanin är vän och inte mat, eller också får vovva sova i bur på natten ;)

Skulle man kunna ha en mindre bur att ha kaninen i ett par veckor endast på natten? Men mindre menar jag runt 120cm. Alltså när hon är liten :p Men känns lite taskigt ändå, vill helst ha en 160, fast det blir också lite dåligt med plats,  även om jag tycker det är litet också (alla burar är väl små, helst skulle man ha djuren lösa ute, men det kan ju bli lite svårt ;))

Itchy
0

jag planerar oxo på att inom en snar framtid skaffa mej en jätte/Bj,och jag har tänkt att börja med att ha honom i bur tills vi lärt känna varann lite, och han gjort sej lite mer hemmastadd.

sen när han vuxit lite så kommer jag börja med att ha honom i vardagsrummet, och skärma av resten av lägenheten med kompostgaller för att ta det hela bit för bit och inte skrämma eller överväldiga "lillen"

och så småningom så blir det att börja vänja honom vid hela lägenheten och ha ett eget krypin ist för bur (tyvärr så har jag mina burar på en höjd, så kan nog bli lite bökigt för mej att flytta upp/ner hela tiden)

You can't spell Bitchy without Itchy

hobbymupp
0

Nått som underlättar enooormt när det gäller toaträningen är att kastrera kaninen :) Och börja med att ha den på en mindre yta, så den lär sig var den bajsar.

annikajo
0

Om du får behov av att stänga in den tillfälligt även när den är större så är tipset att titta på burar för hundar, det finns rejält stora + att då får du höjden som behövs, så inte stackarn slår öronen i taket ;-)

[Lallie]
0

#9 Ja lite så tänker jag med! 

Så som du säger är nog ganska bra att göra, att vänja långsamt.
Är ju en del rum att lära sig, och en hund som kommer vara väldigt på.
Tur att katten är snäll mot större kaniner iallafall, kaniner i hermelin storlek jagar han för nöjets skull, en korsning lite större än dvv var han super bra kompis med, och större kaniner är han lite rädd för, men de blir säkert vänner!
Så det är ju en del att ta in för den nya :)

#10 Ja, en kastrering skulle nog underlätta, men vill ställa ut kaninen i framtiden och vill inte ta den risken med kastrering :)

#11 Har en hundbur nu, fast den blir nog för liten när hon är vuxen, sen är hundburar ganska dyra, speciellt i den storleken en bj skulle behöva, så skulle nog bli bättre med en innebur, och ha öppet i taket, så länge hon inte försöker hoppa ur ;)

[Mi-rand-a]
0

Tycker inte bur behövs utan jag lärde min bj tjej att gå på lådan direkt och det funkade direkt också :)

[Lallie]
0

#13 Aha! Hur lång tid tog det för din ungefär? Blev det inte mycket att ta upp från golvet då? ;) Om hon gick fritt dygnet runt, innan hon blev rumsren :)

[Mi-rand-a]
0

#14 tog kanske en-två dagar och hade nog gått snabbare om jag stoppad höhäcken i kisslådan direkt. Nepp jag hade tur och fick en så duktig tjej, det kanske kom max 2-3 kluttar utanför och det var sällan.  Hon fick bo i nån vecka i en kompostgaller Hage på dagarna när jag inte var hemma och lös sen men när jag märkte att hon blev lite modigare och att de gick bra att ha henne helt lös så blev hon frigående helt och hållet :)