Bolåda hos inomhuskanin?
Jag misstänker dräktighet hos en av mina honor. Hon har i dagarna fått byta bur och har fått halm som bottenströ. Jag undrar nu om hon kan ha en uppochnervänd bananlåda som bolåda, eftersom hon bor inomhus? Hennes vanliga hus är en stor lerkruka, som hon älskar att ligga och mysa i!
Jag har inte möjlighet att bygga någon bolåda i trä, men har läst att jag kan använda en halv transportbur, men den har ju då inget tak?
Hennes bananlåda, som hon också har haft som hur tidigare, har mer än rejäla mått.
Tacksam för svar!
Ta det som du tycker verkar bäst. Se till att hon enkelt kan ta sig in och ur utan att riskera trampa på ungarna. (Kant som gör att hon kan kliva in i boet och inte hoppa) Det bör ändå gärna vara så pass mycket kant att en diande unge inte så enkelt följer med ut efter di. När min hona var dräktig murade in boet med allt i buren som gick att flytta på, precis som hon försökte gömma boet, så det kan vara bra att hänga något över delen av buren där bohålan står så den blir lite skyddad. Det är väldigt individuellt hur honorna gör. Försök att se lite hur hon förbereder och möblerar själv och försök hjälpa henne (om hon gör något). Se till att ha massor av byggmaterial i form av halm redo (vilket du redan säkert gjort), så sköter hon nog mycket på egen hand. Det är ingen större fara att bohålan inte har tak, men se till att hon har en ordentlig sitthylla någonstans i buren så hon kan komma bort från ungarna när de blr tillräckligt gamla att börja röra på sig. Lycka till!